אבאל'ה, חופשת לידה

חופשת לידה אבא

לאחרונה אושרה בתרועה הצעת החוק לתיקון "חוק עבודת נשים", הכותרות נראו מבטיחות ומיד מיהרו להודיע לנו:

"אושרה חופשת לידה לאבות!"

האמנם חופשת לידה לגבר?

בואו נרד קצת לקרקע…

תיקון החוק אשר חוקק בתאריך 27.6.16 בכנסת מאפשר לאב הטרי להיעדר מעבודתו למשך שישה ימים (ולא שמונה ימים כפי שהיה בהצעת החוק המקורית), לצורך שהייה עם הרך הנולד. 

 

אבל – וזה אבל גדול – ששת הימים הללו ישולמו על ידי המעסיק, לפי החלוקה הבאה: שלושה ימים על חשבון חופשה שנתית ושלושה ימים על חשבון ימי מחלה.
כלומר, המדינה איננה משתתפת ב"חופשת הלידה" של האב (ואני בכלל מתנגדת לקרוא לזה כך), והיא איננה מממנת אותה. גם לא המוסד לביטוח לאומי.
מה שהמדינה עשתה זה למעשה לאפשר לאב לקחת ימי חופש ולנצל ימי מחלה כדי לשהות עם בת הזוג והתינוק שנולד, מבלי שלמעסיק תהיה אפשרות להתנגד. זה הכל.

אין פה איזה צעד חסר תקדים, הרי ממילא מרבית המעסיקים מתחשבים ומאפשרים לאב להיעדר מהעבודה לאחר שבת הזוג ילדה, לפחות למספר ימים אשר יורדים להם ממכסת ימי החופשה או המחלה.

 

ומה קורה אם לאב לא נצברו מספיק ימי חופשה או שניצל כבר את ימי המחלה שלו? החוק החדש לא נותן לזה מענה, והאב לא יוכל להיעדר מעבודתו, כך שלמעשה הזכות הזאת תאבד מערכה.

 

ומה קורה עם עצמאיים אתן שואלות? לא קורה כלום. לעצמאי אין מעסיק, ולכן לחוק הזה אין כול משמעות עבורו.

 

אז נכון, שהפיכת הנורמה לחלק מהחקיקה היא חשובה, ואכן נעשה כאן צעד משמעותי של המדינה לקראת הכרה בזכויות המשפחה, בחשיבות של נוכחות שני הורים בתקופה שלאחר הלידה, בזכות של האב להיות חלק משמעותי ממשפחתו וכו'. אך זה לא מספיק בעיני. יש עוד כל כך הרבה מה לעשות והיכן לשנות.

אבל חשוב גם לא לשכוח לעמוד על זכויותיכם לפי החוק.

ואם המעסיק אינו פועל בהתאם לדין, צריך ואפשר לדרוש את מה שמגיע לכן ולבני זוגכן.

 

עו"ד מירב שחם

עוסקת בזכויות נשים בהריון ולאחר לידה ודיני נזיקין

 

 

עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.