תינוקות וגזים, איך שורדים?

תינוקות וגזים, איך שורדים?

 

תופעת הגזים אצל תינוקות היא תופעה מוכרת, ומתחילה בדר"כ בגיל שבועיים/שלושה עד בערך גיל 3 חודשים.

אנחנו צריכים להפריד בין גזים ובין "קוליק", במקרה של קוליק מדובר על כאבים הנמשכים למעלה מ- 3 שעות ביום, למשך 3 ימים לפחות בשבוע ובמשך 3 שבועות לפחות בזמנים קבועים.

אז איך אני אדע שהתינוק שלי בוכה מגזים ולא מסיבות אחרות?

תינוק אשר סובל מגזים יחווה התקפי כאב פתאומיים שיתבטאו בקיפול רגליים אל הבטן, בכי של כאב, ממש זעקות, יעוות את פניו, יתפתל, ישחרר גזים ואם נניח את היד על הבטן, לפעמים ממש נרגיש את הבטן גועשת.

לפני שקובעים שמדובר בגזים, אני כמובן בודקת שהתינוק לא רעב ומקבל את הכמויות המתאימות לו ובקצב המתאים. כמו כן, אני בודקת שהוא לא עייף, שלא חם לו או קר לו, והוא מרגיש טוב.

איך בכל זאת נוכל להקל על התינוק?

  1. תינוקות יונקים, לעיתים יושפעו מהמזון שאמן אוכלת. במקרים כאלו, אני אומרת דבר פשוט. אם יש מזונות שמשפיעים עליך לא טוב– נפיחות בבטן, כאבי בטן, יש סיכוי שהם ישפיעו גם עליו.
  2. לפעמים עוזר לשחרר גרעפס לפני ארוחה ולקחת בחשבון שהוא לא תמיד יצא.
  3. תנוחת עירסול יכולה להקל ולכן כדאי להשתמש במנשא, בפוף או בערסל.
  4. תנוחת נמר על העץ- בתנוחה זו התינוק מושען על אמת היד, הראש מופנה כלפי המרפק מעבר ללחץ המופעל על הבטן, הידיים והרגליים נמצאים משני צידי האמה. העיניים של התינוק מופנות כלפי מטה ובעצם כל הגירויים מנוטרלים באותו הרגע.
  5. הרמת רגליים וסיבוב אגן. לשים לב שאנחנו לא מייצרים לחץ על הבטן אלא רק להקל.
  6. עיסוי –
    • סיבובים עם כיוון השעון בחלק הפנימי של כף הרגל- ניתן לעסות כמעט בכל מצב ומקום, אין צורך להפשיט. בזמן האכלה, בזמן תנועה, טיול.
    • עיסוי הבטן בצורת גל מצד לצד בקצב 1 2 3 – לפחות 6 פעמים.
    • לחיצה עמוקה ורציפה שממש משאירה שובל אדום של האות "ח"- רק פעם אחת.

חשוב להבין, שעצם המגע והנשיאה שלנו אותם מנחמת. כמו כן חשוב לזכור שהכל זמני, כשהלילה חולף והבוקר מגיע ואיתו הכל נראה טוב יותר. תנסו להעזר כמה שיותר בבני הזוג, בבני משפחה ובחברים. החודשים האלו של כאבי הבטן עוברים.

 

עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.