גמילה מהנקה, המפתח להצלחה

גמילה מהנקה

רבות דובר על נפלאות ההנקה, הכיף הנתינה החיבור המסירות הנוחות, הסימביוזה המיוחדת שנוצרת בין האם והתינוק הדיאדה, החום, הקרבה, כל הקסם הזה שנקרא הנקה והענקה.

אמא מניקה מספקת לתינוק שלה את כל הצרכים הפיזיים, הביולוגים והרגשיים שלהם הוא זקוק מהימים הראשונים לאחר הלידה ועד הגמילה.

תוכן עניינים

מתי להתחיל גמילה מהנקה?

הנקה היא כלי אדיר, ובגלל המעורבות הרגשית בפעולה הזו היא טומנת בחובה לא מעט עניינים פסיכלוגיים מצד האם וכן מצד התינוק.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה והנקה בתופסת מוצקים עד גיל שנה. הנקה מעל לגיל שנה מומלצת ונכונה כל עוד שני הצדדים מעוניינים בכך. חלב האם מזין את התינוק כל עוד הוא ממשיך לינוק, ערכי החלב משתנים בהתאם לגיל אך תמיד יהיה להם ערך מוסף עבור היונק שלך גם מבחינה חיסונית וגם מבחינה תזונתית.

הקושי הרגשי בגמילה מהנקה

המפתח הוא אצלך ורק אצלך. עם הפיכתנו לאמהות נפתח איזה צוער להערות ובקורת מהסביבה הקרובה שלנו ולפעמים גם הרחוקה. לפתע כל אחד נהיה מומחה בתחום ומרשה לעצמו לתת לנו עיצות והערות להתנהלות שלנו עם הילדים שלנו. הדבר הכי חשוב הוא לזכור שיש לנו אינסטינקטים מולדים ונרכשים מכורך היותנו בני אדם, נשים ואמהות ומכלול התשובות נמצא אך ורק אצלנו .

זה לגיטימי להקשיב לספוג לקבל הכוונה וללמוד, אבל בסופו של דבר אנחנו חייבות ללמוד להיות קשובות לעצמנו ולקול הפנימי שלנו גם אם נראה שיש יותר מנוסות מאתנו.

הנקה מתחילה כצורך בסיסי קיומי ובמרוץ הזמן הופכת הרגל , כמו כל דבר בעצם בשגרת חיינו וכל עוד זה משרת את שני הצדדים אין סיבה לשנות שום דבר. ביום שזה לא יתאים לאחד מהצדדים מאיזו שהיא סיבה זה הזמן לנקוט בפעולה ולשנות את ההרגל, מתוך השלמה והקשבה וללא פחד מההתמודדות.

גמילה מהנקה מצד האם תוכל לצלוח רק כאשר האם באמת באמת מעוניינית לסיים אותה. עד שלא תגיע לנקודה בה ההחלטה היא סופית וברורה התהליך לא יושלם.  כל עוד האם לא הגיעה לשובע אמיתי ימשיכו ויעלו קולות פנימיים שיקשו על התהליך. "הוא רעב, הוא מסכן, קשה לו, אולי זה לא הזמן, אני עייפה עדיף להניק רגע וכולנו נחזור לישון מהר, איך אצליח להרדים אותו ללא הנקה, רק עוד פעם אחרונה ודי , צומחות לו שיניים" ועוד ועוד, כאשר אין בשלות תמיד נמצא סיבה לדחות או לעכב את הגמילה.

בנקודת הזמן הנכונה, נדע בדיוק מה נכון לעשות ואיך נכון לעשות. כשמשהו מדוייק בתזמון שלו התשובות ברורות ואין מקום לספקות.

גמילה מהנקה בעידן המודרני

בעידן המודרני יש נטייה לקחת יעוץ בתחומים שונים בנושאי הורות ואמהות , עם הקידמה ובעקבות שינויים באורח ודפוסי החיים שלנו,  האמהות הטריות נשארו ללא תמיכה ומענה אמיתי, תפקיד שבעבר היה נחלת השבט, המשפחה הקרובה והסבתות הפך למקור לעזרה בתשלום. אין חלילה דבר רע בלקחת עזרה מקצועית חיצונית, לקבל חוות דעת והסתכלות אובייקטיבית.  יש אנשי מקצוע מצויינים שעושים עבודת קודש אך הדרך המדוייקת ביותר עבורנו תהיה תמיד מהאמת הפנימית שלנו.

גמילה מהנקה – סדר פעולות

קבלת החלטה

קבלי החלטה, היי שלמה אתה, שתפי את בני הבית בהחלטה ושקפי להם את מקומם בתהליך. שתפי את בן או בת הזוג במחשבות שלך ובאופן בו את רואה את שלבי התהליך. חשבו יחד כיצד הם יכולים להשתלב אם בכלל.

עקביות

העקביות היא אלמנט מאוד חשוב בהצלחת התהליך, ברגע שהחלטנו לצאת לדרך חשוב מאוד לצעוד לעבר המטרה בצורה בטוחה וברורה. התינוק שלך יודע לזהות ספק בצורה מדוייקת. אם את לא תהיה שלמה עם ההחלטה הוא ירגיש את זה ולא יקל עליך. הטלטלה הרגשית יכולה לבלבל אותנו ולגרום לנו לריגרסיה בדרכנו.

תזכירי לעצמך מדוע בחרת לנקוט בצעדים לגמילה , הזיכרון יחזק אותך ויעזור בהתמודדות המורכבת.

חשוב לציין שזה  בדר להמשיך בבחינה וחשיבה גם אם לקחנו החלטה. לפעמים המחשבות מאוד ברורות וקוהרנטיות אך בבואנו להפוך אותן לפרקטיקה הדברים נראים שונה ממה שחשבנו שיהיו וזה עלול לשנות לנו את כיוון החשיבה. זה בסדר לתהות, זה בסדר לעצור לרגע ולחשוב אם אנחנו באמת עושות את הדבר הנכון עבורנו ועבור היונק שלנו ולא לחשוש מלחזור בנו מהתכנית המקורית. אם עולות בנו מחשבות כאלו אולי נקודת הזמן שנבחרה אינה מדוייקת. אך עם זאת חשוב לכבד את התינוק או הפעוט ולא לבלבל אותו עם מספר רב של נסיונות. חשוב להעניק לו בטחון וקרקע יציבה בכל שלב.

תקשורת

שיתוף התינוק ותמלול התהליך חשוב מאוד, הילדים שלנו מבינים אותנו מגיל מאוד צעיר הם מכירים את שפת הגוף שלנו יותר טוב ממה שאנחנו מכירים אותה. דברי אליו הסבירי לו מדוע התקבלה ההחלטה, מה עומד לקרות, מה מצופה ממנו ומה יקרה בשלב הבא. גם אם נדמה שהוא בשלו ושהוא לא מבין את רצוננו זה מאוד יעזור לו בקבלת המציאות החדשה.

התחשבות

המנעי מגירויים מיותרים, תינוק מזהה את השד ואת תפקידו מגיל צעיר, כאשר הוא רואה את השד הוא יעשה את הקישור לפעולת היניקה , עזרי לו והמנעי מלבוש חשוף או עירום בימים האלו, זה מאוד יקל עליו בהבנה ובקבלה.

גמילה מהנקה בליווי יועצת הנקה

אם את מתכננת, מתלבטת או אם כבר קיבלת החלטה להתחיל תהליך גמילה מהנקה, חשוב לדעת כי ניתן לקבל תמיכה של גורמים מקצועיים שיוכלו לספק לך את המעטפת והליווי בתהליך הגמילה. יש מגוון אופציות מגוונות ובהן יועצות הנקה מוסמכות שיכולות לסייע לא רק בבניית תוכנית גמילה מהנקה אלא גם במתן מענה תוך כדי התהליך ולאורך זמן, התמודדות עם אתגרים בזמן הגמילה, תמיכה מקצועית ורגשית ועוד.
במה שלא תבחרי עשי זאת מהמקום שאת מרגישה שזה הכי נכון ונוח לך. 

בהצלחה !

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.