האם זה הגיל שאפשר להתחיל? טעימות מוצקים

באזור גיל 4 חודשים כשהתינוק מתחיל להיות ער יותר לסביבתו ומתחיל להביע ענין בכל מיני דברים שמסביבו, ובין היתר מתעניין באוכל שלנו אנחנו מתחילים לחשוב על השלב הבא מבחינת אוכל. שלב המעבר למוצקים, הידוע גם בכינויו "שלב הטעימות". האם זה הגיל הנכון להתחיל?

אני מאמינה שלכל תינוק יש את הזמן הנכון עבורו. כל תינוק מתפתח בקצב אחר וייתכן שאחד יהיה כבר מוכן ובשל בגיל 4 חודשים, אך אחר יהיה מוכן רק בגיל 6 חודשים ואולי אפילו 8 חודשים. איך נדע באמת? נסתכל על הילד שלנו ונבדוק אם הוא עומד ב"מבחנים" הבאים:

"המבחן האובייקטיבי" – כולל 3 שאלות טכניות ובודק אם הילד מוכן:

  1. האם התינוק הכפיל את משקל לידתו?
  2. האם ראשו של התינוק כבר יציב?
  3. האם נעלם רפלקס דחיפת הלשון (שלרוב נעלם באזור גיל 3-4 חודשים)?

"המבחן הסובייקטיבי" – כולל שאלה אחת והיא הכי חשובה: האם הילד רוצה?

התינוק חייב לרצות לאכול כדי שנוכל להאכיל אותו. תינוק שלא ירצה לא יפתח את הפה. פשוטו כמשמעו. ואם הוא כבר פתח את הפה או אם במקרה האוכל נכנס בלי שהוא התכוון לכך – הוא כנראה ימצא את דרכו החוצה בזריזות.

שיתוף הפעולה הוא הכרחי.

איך נדע שהתינוק רוצה?

יש כל מיני סימנים מקדימים. אם התינוק שלנו מתעניין באוכל, מסתכל עלינו כשאנחנו אוכלים מנסה להושיט יד ולקחת מאיתנו את האוכל – יש סיכוי שהוא רוצה. בהנחה שהוא גם מוכן (עבר את המבחנים האובייקטיבים), ניתן יהיה להציע לו טעימה של מזון בודד אשר אידינו וריסקנו.

לפני שאנחנו נותנים לו את הטעימה, צריך לשים לב ליצירת קשר עין בין התינוק לבין הכפית. ברגע שהוא רואה, היינו מצפים ממנו לפתוח את הפה ולהושיט את היד אל עבר הכפית. לאחר מכן לסגור את הפה על הכפית ולקבל את האוכל אל פיו (לא לירוק). בהנחה שהוא כבר מוכן, יפתח שוב את פיו ויחכה לכפית נוספת.

חשוב מאוד לנהוג בעדינות ובזהירות בשלב זה. לשים לב שהתינוק באמת רוצה ולא להפעיל עליו כל לחץ. תינוק בריא שמוכן למוצקים ורוצה – יאכל. אם הוא לא רוצה או לא מוכן – הוא לא יאכל.

התינוק שלכם בן 7 חודשים ועדיין לא מביע ענין? זה בסדר. לא ללחוץ. הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לחשוף אותו כמה שיותר. לאכול לידו. להציע לו מדי פעם. להציע ולא להתייאש, אך לשים לב גם לא להתעקש.

אם במקרה נלחץ על תינוק שעדיין לא רוצה לאכול, זה עלול לגרום לו לפתח "אנטי" למזון מוצק. לאופן ההאכלה ולפגוע במנגנון הרעב והשובע של התינוק.

כדאי לסמוך על התינוק, להתבונן בו ולראות מתי הוא מאותת לנו שהוא מוכן. זה יהיה הזמן הנכון ביותר להתחיל.

עדיף תינוק ש"רעב למוצקים" – הוא יקבל את המוצקים בשמחה ובהתלהבות, מאשר תינוק שמוכן לאכול מוצקים מדי פעם… יום כן, יום לא, יום למה לא…

בכל מקרה של ספק. אם אתם לא בטוחים שהתינוק שלכם בענין של מוצקים, תעשו הפסקה של יומיים שלושה, אל תציעו לו כלל שום מזון מוצק, ואז תציגו שוב. לפעמים יומיים כאלה יכולים לעשות הבדל משמעותי של התינוק ביחס למזון המוצק. פתאום הוא יגיב בשמחה ובהתלהבות.

תינוק שרוצה לאכול, לא משאיר לנו מקום לספק. הוא "שואג" למראה כפית עמוסה במחית כלשהי, מניע את רגליו בהתלהבות ומוכן להסתער.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.