הנקה וצרכי התינוק

הנקה וצרכי התינוק

הנקה בימים הראשונים

בשעתיים הראשונות לאחר הלידה התינוק ערני ויחפש באופן טבעי את השד כדי לינוק. לאחר לידה טבעית, אם היינו מאפשרים לו הוא היה זוחל על האמא ומחפש באופן עצמאי את דרכו לשד, ולכן המצב האידיאלי לאחר הלידה הוא להניח את התינוק על האם. 
מגע עור התינוק עם עורה של האם (skin to skin) גורם לו להרגיש במקום הכי בטוח והכי טבעי עבורו, מאזן את מדדיו בצורה מושלמת, וגורם לשחרור הורמון

האוקסיטוצין – הורמון האהבה – שמאוד חשוב לבונדינג ההתחלתי. במהלך כול ההריון התינוק שמע את קולה של האם והרגיש את מקצב הדופק שלה. תנוחה זו, על האם, מאפשרת לו "נחיתה רכה" והמשכיות טבעית ונכונה עבורו לשלב שלאחר היציאה מהרחם.

לאחר שעות העירות התינוק לרוב יכנס למצב של שינה עמוקה שתימשך כעשרים שעות. בטווח הזמן הזה יהיו לו רגעים של עירות ומעבר בין שינה קלה לשינה עמוקה יותר. למרות שנדמה כי התינוק ישן ממש חזק והוא אינו צריך אותנו זה דווקא הזמן שהכי חשוב שהוא יהיה ליד האם, כי בכל פעם שהוא יתעורר הוא מיד יחפש אותה. אם לא יקבל מענה מידי, הוא ישקע שוב בשינה עמוקה שעלולה לגרום לו לא לינוק מספיק, מה שעלול לייצר אתגרים מיותרים שיפרו את השלווה והאידיליה לאחר הלידה.

אם התינוק אינו מתעורר בצורה מספקת נוכל לסחוט קולוסטרום לכפית או למזרק ולהאכיל אותו בצורה זו.

כמה חלב אם תינוק צריך לאכול

היממה הראשונה

התינוק צריך רק 5-7 סיסי בכל 3 שעות. מכיוון שהקולוסטרום מאוד סמיך ומרוכז עם תרגול נכון של סחיטה ניתן לספק לו את הכמות הדרושה לו. הסחיטה נעשית מהחלק האחורי של השד לכיוון הפטמה, הסחיטה היא מהעטרה ולא מהפטמה עצמה.

היממה השניה

התינוק התינוק צריך לקבל 15 סיסי בכל 3 שעות, ביממה השלישית בסביבות ה 30 סיסי והכמות תעלה ב 10 סיסי ליום עד ליממה השישית.

הקיבה של התינוק מאוד קטנה וגודלה בערך כגודל האגרוף שלו, הבקבוקי תמ"ל הניתנים בקלות במחלקת היולדות מכילים כמות של 90 סיסי . כאשר אמא בפעם הראשונה תנסה לסחוט קולוסטרום מהשד ותתקל בכמה טיפות בודדות בלבד עלולה להרגיש תסכול ובלבול אל מול כמות התמל הנמצאת בבקבוק. חשוב להבין כי כמות של 90 סיסי אינה רלוונטית לתינוקות בשלב זה של חייהם, זו כמות שתינוק מגיע אליה רק בסביבות גיל חודש וחצי ומה שיש בשד לאחר הלידה לגמרי מספק את התינוק שלך.

האם יש לי מספיק חלב אם?

אחת הסוגיות שהכי מטרידות נשים לאחר לידה.  לא חסרים סיפורים מחברות אמהות ובנות משפחה מספרות שלא הניקו כי לא היה להן מספיק חלב. זה טבעי שאנחנו כאמהות נרצה להעניק לתינוקות שלנו את הכי טוב שניתן והרצון הזה מלווה בהרבה תהיות וחששות שמה אנחנו עושות משהו לא נכון . המקום הזה מיצר חרדות וסטרס גם סביב ההנקה .

איך נוצר חלב אם?

הגוף שלנו מכין את עצמו להנקה כבר מתחילת ההריון, בשבוע ה 16 להריון נוצר הקולוסטרום, החלב הראשוני, אותו נוזל סמיך ,הקולוסטרום מרפד את הקיבה של התינוק, מנקה אותה משאריות המי שפיר ומיצר את הפלאורה הראשונית  בעזרת  6 מליון נוגדנים שונים שהם בעצם החיסוניות הראשונית שמגנה על התינוק שלנו במפגש עם העולם שבחוץ. לאחר הלידה עם יציאת השליה יעזבו את הגוף ההורמונים של ההריון ויפנו את מקומם להורמונים שאחראיים ליצור החלב.  הקולוסטרום יזין את התינוק שלנו ב 3-4 הימים הראשונים אחרי הלידה ובסיומם יגיע החלב השופע .

הגעת החלב עלולה להיות מלווה בתחושת גודש בשד, חמימות עומז ולעיתים חוסר נוחות. כאשר יש גודש מאוד חשוב לשים קרח על השד לעשות הרבה עיוסיים ולהניק כמה שיותר.

ישנם כמה מצבי קיצון  שעלולים לגרום לעיכוב ביצירת חלב אך רב הנשים יוכלו בלחיצה על השד וסחיטה ידנית נכונה לראות את הקולוסטרום מבצבץ מהפטמה וזו זריקת הרגעה חשובה מאוד.

כל כמה זמן להניק תינוק?

התינוק הוא זה שמנהל את ההנקה,הוא השעון שלנו והוא מחליט מתי הגיע הזמן. תינוקות לא יונקים רק כדי לאכול, המציצה היא אינסטינקט שלהם , והיא משרתת מטרות נוספות מלבד הזנה. המציצה מרגיעה, מרדימה, עוזרת להם לשחרר את הקיבה, עוזרת  בתהליך העיכול ובעיקר מסמנת לאם שהם זקוקים לה. התינוק יודע בעת הצורך לעשות את השינוי בין יניקה תזונתית שהיא לצורך העברת חלב ויניקה לא תזונתית שהיא לצורך הרגעה עיכול ושחרור ולכן חשוב לחבר את התינוק לשד כאשר הוא מסמן ולא לפי הזמן שעבר מההנקה הקודמת.

איך אדע אם התינוק שלי רעב?

בכי זה סימן מאוחר לרעב ומיותר להגיע אליו. תהיו קשובים אל התינוק, לימדו אותו, נסו מההתחלה לזהות את אותם סימנים בהם הוא משתמש  על מנת לבקש לינוק . תחילה התינוק יכניס ידיים לפה, יעשה תנועות חיפוש עם הפה, יזוז בחוסר נוחות ואם לא יקבל מענה יבכה.

 

 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.