שאיבת חלב אם- כללי אצבע נוחים ויעילים.

שאיבת חלב אם- כללי אצבע נוחים ויעילים.

שאיבת חלב הינה פעולה מכאנית אליה הגוף צריך להתרגל. כאשר תינוק מתקרב לשד,  רמת ההורמונים אצל האם עולה ומכניסה לפעולה את ההרמונים שאחראים על יצור ושחרור החלב. כאשר אנחנו שואבות לא נוכל לצפות מהגוף להגיב לחלקי הפלסטיק של המשאבה כפי שהוא מגיב ליניקה.

האם יש הבדל בין שאיבת חלב אם להנקה?

כמות החלב שמשתחררת בשאיבה לא זהה לכמות החלב שהתינוק יונק ולעולם לא תהיה מדד לכמות החלב שיש בשד. בשאיבות הראשונות לא נצפה למלא בקבוק בקלות, הגוף צריך תרגול והסתגלות למכאניקה של השאיבה על מנת להניב תוצאות מספקות.

כמה זמן לאחר הלידה מומלץ להתחיל לשאוב?

שאיבה אינה פעולה הכרחית לכל אמא מניקה, יש נשים שלא ירגישו צורך לשאוב לאורך כל תקופת ההנקה. אין באמת סיבה לשאוב לפני שמתעורר הצורך.

כשההנקה נוחה נעימה והולכת בצורה טובה רב הנשים יעדיפו להניק ישירות ולא להתעסק בעזרים חיצוניים כגון משאבה ובקבוקים. מעידך יש נשים שמתקשות בהנקה או תינוקות המתקשים לינוק ושאיבה היה הדרך עבורם להעניק חלב אם לתינוק שלהם.

אם את צריכה או רוצה לשלב בקבוקים שאובים בנוסף להנקה, מומלץ לחכות שההנקה תתבסס לפני שאת מציגה לתינוקך בקבוק. הנקה מבוססת היא הנקה ללא קשיים ואתגרים. אם התינוק שלך יונק לפי דרישה, עולה במשקל בצורה מספקת, עושה מספיק קקי ופיפי ועברו לפחות שלושה שבועות מהלידה תוכלי להתחיל לשאוב מדי פעם.

בעת מתן הבקבוק השאוב נקפיד על האכלה קצובה מבקבוק, חשוב להקפיד על כך ולהסביר את החשיבות של צורת ההאכלה הנ"ל לכל מי שנותן בקבוק לתינוק שלנו.

מתי הכי נכון לשאוב?

רב הנשים ידווחו כי בשעות הבוקר הן חוות מלאות של השד וזה בגלל שבלילה בין השעה שתיים לשעה שש בבוקר ההורמון פרולקטין שאחראי על סינתוז החלב, נמצא בשיאו ויגרום לנו לקום גדושות. מצד שני יש נשים שינצלו את השינה היומית הארוכה של התינוק על מנת לשאוב וידווחו על תוצאות מירביות.

הכי נכון הוא פשוט לנסות ולראות מה עובד עבורכן, ניסוי ותהיה. אפשר לנסות לשאוב כשעה שעה וחצי אחרי הנקה, או במקרה שהתינוק יונק מצד אחד ניתן לשאוב במקביל או אחרי ההנקה את הצד השני.

אם ברצונך לשאוב כל יום בקבוק רצוי לתזמן את השאיבה לשעה קבועה וכך הגוף ילמד ליצר ארוחה נוספת לאותה שעה וזה יכול מאוד להקל בשאיבה.

במידה ותינוקך לא יונק ואת שואבת לו בצורה בלעדית חשוב שהשאיבה תתבצע לפי מספר הארוחות שלו ובכמות קצת יותר גדולה ממה שהוא צורך על מנת לשמר את החלב בשד בצורה מירבית.

איך שואבים?

וודאי תחילה כי חלקי המשאבה מעוקרים ומוכנים לפעולה.

התחילי בעיסוי השד, מהלימפה (בית השחי) לכיוון הפטמה עם כיוון השעון. בכך תוודאי שהעיסוי מתבצע על כל השד.

התחילי שאיבה מצד אחד למשך 7 דקות, לאחר מכן תעברי לשד השני ל 7 דקות נוספות, חזרי לראשון ל 5 דקות ואז שוב לשני ובפעם השלישית 3 דקות שאיבה מכל צד. סה"כ מסגרת זמן שאיבה של 30 דקות לערך. אם בתום הזמן הנ"ל עדיין ממשיך לזרום חלב את יכולה להמשיך במידת הצורך.

במידה והינך שואבת במשאבה דו צדדית אז הכל נעשה במקביל וחוסך לך חצי מהזמן.

איך לבחור משאבה?

לפני שאת רוכשת משאבה חשוב להבין מה הצורך שלך בה. אם אינך מניקה ושואבת בלעדית תרצי משאבה חזקה ברמת בית חולים. אם הצורך שלך הוא שאיבה מדי פעם כדי לצאת מהבית באירועים מסויימים תוכלי להסתפק במשאבה ידידותית וקומפקטית יותר. אם את חוזרת לעבודה סמוך ללידה חשוב שהמשאבה תהיה ניידת עם אפשרות לשימוש באמצעות סוללו ועם תיק נשיאה עם מקום לקרחון.

בכל מקרה בהתחלה ניתן להשאיל משאבה מארגונים כמו "יד-שרה", "עזר מציון" או גמח"ים שונים. בבתי המרקחת של קופות החולים ניתן לרכוש משאבות מצויינות במחירים מסובסדים.

את החלב ששאבנו נקפיד לאחסן לפי הנחיות לטיפול ואחסון בחלב אםכדי לשמור עליו בצורה הטובה ביותר.

את החלב ששאבנו נקפיד לאחסן לפי הנחיות לטיפול ואחסון חלב אם על מנת לשמור עליו טריותו וטיבו בצורה הטובה ביותר.

איך לשאוב בצורה יעילה?

כפי שציינתי בהתחלה, אין קשר בין הכמות שאת שואבת לכמות החלב שיש לך בשד. בסרטון הזה אני מרחיבה בנושא שאיבה יעילה ונותנת מספר טיפים. 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.