לחזור לעבודה ולהמשיך להניק

לחזור לעבודה ולהמשיך להניק

תוכן עניינים

חזרה לעבודה אחרי לידה

במציאות של ימינו, החזרה לעבודה אחרי הלידה לעיתים קוראת לנו מהר מידי עוד לפני שהספקנו בעצמנו להתאושש מהלידה שעברנו, או להבין שהגיע הזמן להיפרד מהתינוק שהרגע ילדנו (גם אם זה לכמה שעות). השילוב של הנקה וחזרה לעבודה נשמע לחלק מהנשים כמו משהו מורכב ובלתי אפשרי, אבל בעזרת הכוונה נכונה יהיה קל יותר לשלב בין השניים לטווח הארוך ולשמר את הנקה.

שימור ההנקה בתקופה שבה התינוק עובר למסגרת חשובה גם כדי להגן עליו מבחינה בריאותית וחיזוק המערכת החיסונית וגם כדי לאפשר לכם את הקשר המיוחד הזה בשעות שאתם נמצאים יחד ומאוד עוזר לתחושת הביחד שמשנה את האופי שלה .

אז איך עושים את זה ועל מה חשוב לשים דגש?

הנה כמה טיפים ונקודות חשובות שיעזרו לך לצלוח את המעבר החד שבין אמא במשרה מלאה לאמא עובדת ומניקה.

מתי הכי נכון לחזור לעבודה?

לצערנו החוק במדינת ישראל מתיר חופשת לידה של 14 שבועות ולכן חלק מהנשים נאלצות לחזור לעבוד כבר בשלב מוקדם זה. אבל אם את לא מאותן נשים שחוזרות לעבודה בתום 14 שבועות ויש לך אפשרות לדחות מעט את החזרה לעבודה, מומלץ לחזור לעבודה עד גיל 8 חודשים או אחרי גיל 13 חודשים. בטווח שבין 8-13 חודשים התינוק חווה תקופה של חרדת נטישה שבאה לידי ביטוי בצורך מאוד חזק של דמות מוכרת בסביבתו. בגיל הזה, זמן ההסתגלות עלול להיות ארוך מאוד וקשה (לך ולתינוקך).
מבחינת היום בשבוע – הזמן הנכון ביותר להתחיל את היום הראשון בעבודה הוא לקראת סופ"ש (שלישי או רביעי) מכיוון שזה מאפשר גם לך וגם לתינוקך שבוע קצר של יומים או שלושה ועוד קצת זמן הסתגלות שיאפשר לכולם להתרגל למצב החדש.

מסגרת תומכת הנקה לתינוק

חשוב שמי שמטפל בתינוקך במהלך שהותך בעבודה, יכיר את החשיבות של ההנקה, את דרך הטיפול בחלב אם ובתינוק יונק. קיימי שיחה עם המטפל/ת מראש והסבירי את הדברים שחשובים לך כדי שיוכל להתכונן לבאות. חשוב להעביר הנחיות לגבי טיפול בחלב שאוב והאכלה קצובה מבקבוק.

זמן הסתגלות – הקשר איתך הוא הקשר המשמעותי ביותר שקיים לתינוקך בתקופת חייו הראשונה, הפרידה הראשונית ממך עלולה לעיתים להיות קשה מאוד לחלק מהתינוקות, כדי להקל עליהם בפרידה כדי לעשות אותה הדרגתית מאוד, קחי לך שבוע לפחות שבו לאט לאט את מאפשרת לתינוקך יותר ויותר זמן עם הדמות המטפלת ופחות ופחות זמן איתך – ביומים הראשונים כאשר את נוכחת ובהמשך גם בלי נוכחותך. כל תינוק בקצב שלו, יש תינוקות שישחררו אותך מהר מכפי שחשבת ויש תינוקות שיצטרכו זמן הסתגלות ארוך יותר. הדרך הטובה ביותר להקל עליהם בזמן ההסתגלות היא החיבוק וההנקה שלפני ואחרי הפרידה.

הכנת סביבת העבודה

בין אם את עובדת במשרד פרטי משלך ובין אם את עובדת ב- open space חשוב שיהיה לך מקום נוח לשאוב בו. מקום שיש בו מקור חשמל זמין, כיסא נוח לשבת עליו, פרטיות ושקט.

רצוי לשאוב באותן שעות בהן התינוק שלך מקבל בקבוק וככה ליצר סנכרון בין הארוחות שלו לבין יצור החלב בשד.
הכיני את המעסיק שלך מבעוד מועד לכך שאת מניקה ומבקשת את התנאים הבסיסיים לשאיבה ושימור ההנקה.
ישנם מעסיקים שלא מכירים את החוק או את הצרכים של אישה מניקה ושיחה מראש עוזרת לגייס גם את סביבת העבודה לתהליך. מעבר לזה ספרי למעסיק שלך שתינוקות יונקים הם בעלי מערכת חיסונית יעילה יותר ואם יעזור לך לשמר את ההנקה תעדרי פחות מהעבודה.

איזה הכנות עלי לעשות לפני החזרה לעבודה-

משאבה-  הכירי את חברתך החדשה לתקופה הקרובה, המשאבה! משאבה טובה היא משאבה שנוחה לנשיאה, חזקה מספיק כדי לשאוב בזמן קצר יחסית כמות מספקת של חלב, שקטה – כדי שהיה לך פרטיות ולא כל המשרד ידע מתי את שואבת. חשוב שהיא תהיה נוחה לתפעול. לחלק גדול מהמשאבות יש חיי מדף לפי כמות שעות שאיבה, אם את קונה משאבה יד שנייה, תבדקי כמה שעות השתמשו בה ובדקי שהמשאבה אכן תעמוד בשאיבות שלך. משאבה שעברה את שעות השאיבה הרצויות תהיה חלשה יותר ופחות יעילה.

איך מייצרים סטוקים של חלב

שאיבה מפיקה פחות חלב מהנקה וברוב המקרים, לא תספיקי לשאוב במהלך יום העבודה את כמות הארוחות שתינוקך צורך (אלא אם תינוקך נמצא כבר בשלב שבו הוא ניזון גם ממזון מוצק ואז לאט לאט הבקבוקים השאובים יפחתו וההאכלות יגדלו) ולכן, חשוב שיהיה לך סטוק של חלב אם קפוא. כדי להכין סטוק מספק, כדי להתחיל עם השאיבות כהכנה לחזרה לעבודה כמה שבועות לפני החזרה לעבודה. רצוי לייצר שאיבות קבועות בנוסף להנקות  בערך בשעות בהן תשאבי בעבודה, כדי להכין את הגוף לשאיבה ולהרגיל אותו לפעולה הזו. הגירוי של המשאבה שונה מאוד מהגירוי של תינוק על השד ולכן זו מיומנות נרכשת. את החלב ששאבת יש לשמור בשקיות יעודיות לשמירת חלב , לכתוב עליהן את התאריך והכמות כדי שיהיה נח לניהול לאחר החזרה לעבודה. את כמות החלב שהתינוק של צריך ניתן לחשב על ידי נוסחה של משקל התינוק כפול 150 חלקי מספר הארוחות ביום.

צידנית לחלב –כיום יש בשוק מגוון סוגי ציידניות לחלב אם, כשאת בוחרת את הציידנית המתאימה לך, חשבי מראש את מספר הפעמים שלדעתך תוכלי לשאוב במהלך יום עבודה (בדרך כלל נכון לשאוב כל 3-4 שעות) כמו כן, הצידנית צריכה להיות נוחה לנשיאה ואחסון בדרך הביתה מהעבודה. חלב אם טרי יכול להיות בצידנית עם קרחון עד 24 שעות לפני הכנסתו למקרר.

למה עלי לצפות-

גודש – מכוון שהגוף שלך התרגל להנקה על פי דרישה, בימים הראשונים לאחר החזרה לעבודה' את עלולה להרגיש מלאות בשדיים. מלאות שאינה מטופלת עלולה להפוך לגודש שיהפוך לדלקת או לסתימה ולכן, במידה ואת מרגישה מלאות (לפני שהיא הופכת לגודש) ואת יודעת שלא תוכלי לשאוב בזמן הקרוב, רוקני את השד עד לתחושת הקלה (הקלה לא ריקון) כדי לאותת לגוף שבשעה הזו לא מתקיימת הנקה. הגוף יתאים את ייצור החלב לשעות השאיבה וההנקה אחרי כמה ימים מחדש.  בימים הראשונים מומלץ לשים רפידות גם אם את לא נוהגת להשתמש הן , כדי למנוע מעבר חלב לא מתוכננת  לחזיה וממנה לחולצה.

איך צפוי לראות שאר היום

לפני היציאה לעבודה -השתדלי להניק סמוך ככל האפשר ליציאה לעבודה או למסגרות. אם  היונק עבר למסגרת או למטפלת מחוץ לבית מתאפשר לך הניקי אותו שם , ככה תקבלי את הנוגדנים הנמצאים בסביבת הטיפול שלו ותוכלי להניק לו חיסוניות ספציפית לפטוגנים שנמצאים שם.
בחזרה מהעבודה -כאשר את חוזרת הביתה מהעבודה, בקשי מהדמות המטפלת שתמתין (כמה שאפשר) עם האכלה האחרונה כדי שתוכלי להגיע הביתה ומייד להניק את תינוקך בכך לחסוך חלב שאוב וגם להקל עליך עם הגודש.  מעבר לזה המשיכי בהנקה לפי דרישה בזמן שלכם יחד.

בלילה –  תקופת החזרה לעבודה עלולה להיות מלווה גם אצל תינוקך בהתמודדות לא פשוטה ושינויים התנהגותיי. תינוקות רבים נוהגים להתעורר מספר רב של פעמים בתקופה הסמוכה לחזרה לעבודה, בעיקר כדי להשלים זמן אמא. תקופה מאתגרת שמצריכה מאתנו אורח רוח הכלה וסבלנות. לך אמנם חשוב לישון טוב בלילה כי למחרת מחכה לך יום ארוך אבל מאוד מומלץ לאפשר ולספק לתינוק את הצורך הזה וכך מתוך הביטחון שאת תמיד שם בשבילו, לאט לאט ההתעורריות בלילה יתאזנו.
בסופ"ש- סופ"ש זה הזמן שלכם להיות ביחד ולנוח, זה הזמן להזכר בימים שלפני החזרה לעבודה. המצב האידיאלי הוא חזרה להנקה לפי דרישה. ההנקות מדמות לגוף את שעות השאיבה בעבודה ותינוק שניזון מחלב שאוב במהלך השבוע ישמח מאוד ל"זמן אמא" במהלך סופ"ש.

לא כל אישה יכולה או רוצה לשאוב במקום העבודה ועדיין רוצה לשמר את ההנקה לאורך זמן. במקרה כזה נכון להכין מאגרי חלב מבעוד מועד. במקרים כאלו במהלך היום יקבל התינוק חלב מהמאגר שהוכן מראש ובזמן המשותף ינק כרגיל.

גם אם אינך שואבת באופן קבוע בעבודה  חשוב לקחת בחשבון שכדאי לשלב שאיבה אחת לפחות במהלך היום כדי לאפשר שמירה של אספקת החלב. בימים הראשונים לאחר החזרה לעבודה השתדלי למצוא זמן ליותר משאיבה אחת כדי להימנע מגודש או דלקת.

חזרה לעבודה מוקדם או מאוחר, עלולה להיות פרידה מאוד לא פשוטה מהתינוק שלפני רגע קט ילדת ויחד עם זאת יכולה להוות סיפוק גדול ושמחה לחזור לסביבת עבודה רגילה. השילוב של הנקה ועבודה הוא שילוב מנצח שיכול ללוות אותך ואת תינוקך לאורך זמן ולהמשיך להיות כלי שאין שני לו בהזנה תחזוק המערכת החיסונית והרגעת התינוק.

 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.