מה באמת חשוב לקנות לפני הלידה?

מה באמת חשוב לקנות לפני הלידה?

"יש לך רשימת קניות לתינוק?!" אם שמעת את המשפט הזה אל תכנסי ללחץ מיותר.
זה ידוע שלפני הלידה יש איזה לחץ כזה של להספיק לקנות הכול. אבל כשזה מתוסף על אפקט הקינון זה עלול להיות מוגזם. מי מאתנו לא קבלה שלל רשימות ציוד מחברות שלה כהכנה ללידה המתקרבת. אבל מה שהחברות שוכחות לספר לכן זה שברב הדברים שהן קנו הן השתמשו לא יותר מפעמיים…
אז ניסיתי ליצור רשימת קניות ללידה מעשית עבורך. אם יש לך תוספות או רעיונות נוספים שתפי אותי. 

תוכן עניינים

טיפים לרשימת קניות לתינוק

1. הכי יקר זה לא הכי יעיל. כל אחת והצרכים שלה. שימי לב להתאמה של הציוד למה שאת צריכה כולל אחסון, הרכבה, ניוד ועוד.
2. אם יש ציוד שאפשר לקבל מקרובי משפחה, חברים או מכרים וזה באיכות ומצב טוב, זה יכול לעבוד מעולה. 
3. יש דברים שאולי תקבלו בתור מתנות. 
4. תעשו השוואות מחירים. זה יכול להגיע לעשרות אחוזים.  
5. אין שום בעייה להשכיר חלק מהציוד. (תשאירו את רגשות האשם בצד…)

מתי להתחיל לרכוש את הציוד?

עד הרגע שאין עוד זמן לעשות השוואות מחירים, בדיקת של המוצרים בחנויות השונות או אונליין, התייעצות עם חברות או גורמים מקצועיים. אז תכנני את לוחות הזמנים בהתאם. יש כאלה שמתחילות בשבוע 30-32, יש כאלה שמחכות לרגע האחרון וכאלה שמחכות רק אחרי היום הגדול…
כל אחת מתאים חלון זמן אחר לעשות את כל הבדיקות לפני. 

רשימת קניות לתינוק

עגלה

אחד הפריטים היחידים ששווה להשקיע בהם בילד הראשון. הפרמטרים החשובים הם משקל, יציבות ואופן הקיפול. יש עגלות שמתקפלות מאוד בקלות ואפשר להרים אותן למכונית ביד אחת .

תיק עגלה

חשוב שיוכל להתחבר לעגלה, שתהיה בו חלוקת תאים נוחה ושיהיה  גדול מספיק כדי להכיל את כל הנחוץ.

מנשא

מנשא זה פריט חובה ברשימת קניו ללידה. זו אחת הרכישות הכי חשובות שיש, אין כמו לשים את התינוק במנשא ולהיות בתנועה. זה פיתרון קסם לכל חוסר שקט לא ברור של התינוק. מנשא זה משהו שחשוב להביא גם לחדר לידה, זו דרך נהדרת לשמור את התינוק קרוב אלינו אחרי הלידה מבלי להשקיע מאמץ מיותר וכך גם מי שאתנו יכול לעזור לנו ולהקל עלינו. יש מנשאים שונים שמתאימים לשלבי התפתחות שונים של התינוק. בסמוך ללילדה ובתקופה הראשונית של חייו, מומלץ להשתמש במנשא ערסול שיתאים למצב האנטומי של התינוק. מנשאים כאלו  אפשר לשאול מחברים במקום לרכוש חדש.

סלקל

עוד דבר שאפשר לשאול. בסלקל משתמשים בשנה הראשונה לחיי התינוק. מיותר ויקר לקנות חדש, רק צריך לשים לב לתוקף הסלקל.  לפי הוראות של "בטרם" סלקל יוצא משימוש לאחר שש שנים או לאחר שהיה בתאונת דרכים.

מיטת תינוק

נהוג לחשוב כי תינוק חייב מיטת תינוק כדי לישון, אז בואו נעמיד דברים על דיוקם. רוב התינוקות אינם ישנים במיטה שלהם בחודשים הראשונים אחרי הלידה, בשלושת החודשים הראשונים לרוב ישנים בעריסה או במיטה מתחברת קרוב לאמא, יש כאלו שאף פעם לא ישתמשו במיטת תינוק  ויעדיפו מזרן על הרצפה. בכל מקרה אפשר לוותר על רכישה של מיטה בשלב הראשון ואם כבר קונים רצוי לוודא שיש לה דופן אחת שיורדת עד הסוף ואז אפשר להפוך אותה למיטה מתחברת. אם כבר קניתם מיטה אז צריך גם שניים שלושה סדינים, אבל עם זה אפשר לחכות לרגע הרלוונטי.

עריסה

מומלץ לשכור עריסה ולא לקנות. עריסה אפשר לשכור ב"יד שרה" או ברשתות שונות של מוצרי תינוקות וילדים. העריסה משמשת לשלושת החוגדשים או ארבעת החודשים הראשונים בלבד.

שידת החתלה

שידת החתלה היא לכאורה מרכז החדר של התינוק החדש. בפועל- כל ארון אחר או שידה רגילה שיש בהם מקום לבגדי התינוק יהיו טובים מספיק. הרבה אמהות יעידו שהן חיתלו עליה חמש פעמים בערך ואחרי זה היא סתם נשארה עומדת בחדר. אם כבר קונים שידה עדיף משהו באמת יפה ופרקטי שיוכל לשמש אתכם בהמשך כרהיט בבית. טיפ- אם השיש באמבטיה רחב מספיק, אפשר למקום עליו עמדת החתלה סמוך לכיור, זה פרקטי, נוח וחוסך מקום.

מזרן

הדבר החשוב ביותר בבחירת מזרן הוא שיהיה חסין אש, מעבר לכך כול המזרנים הם אותו דבר. לא צריך להשתגע וליפול לכל מיני טריקים שיווקיים של החברות השונות.

שמיכה

חשוב שתהיה שמיכה אחת קלילה, כזאת שנוח לצאת איתה מהבית ולזרוק על הסלקל או על המנשא. מעבר לזה צריך עוד שמיכה קצת יותר מחממת למיטה. אפשרי לקנות שמיכה בהתאם לעונת השנה בה נולד התינוק ולחכות עם השמיכה הנוספת להמשך כאשר יהיה בה צורך.

פח מיוחד לטיטולים

טיטולים אפשר לזרוק בכל פח רגיל אטום, באותה מידה אפשר לשים בשקית רגילה ולקשור. פח חיתולים אינו אקולוגי במיוחד מכיוון שהוא עוטף כל חיתול בשקית נפרדת ומייצר אשפה מיותרת.

סל כביסה

מומלץ לקנות סל גבוה יחסית שיהיה נוח לשימוש.

לול

אין צורך לרכוש בהתחלה. השימוש בלול מתחיל לקראת גיל שלושה חודשים. מיותר לאחסן אותו עד לשימוש.

מד טמפרטורה לחדר

קצת מיותר, בכל מקרה של טמפרטורה קיצונית גם את כאמא תרגישי בה ותדעי לווסת אותה בהתאם לצרכי התינוק.

"בייבי-סנס"

מכשיר שאמור להתריע להורים במקרה של הפסקת נשימה של התינוק בזמן שינה, בפועל רוב האימהות משתמשות בזה פעמיים ובזה זה נגמר. אם החלטת לרכוש אחד, בדקי את רמת הקרינה הנפלטת ממנו.

חיתולי בד "טטרה"

תשקלי לקנות את החיתולים הגדולים. הם יכולים לשמש כחיתול, כשמיכה בעת הצורך, כמגן שמש לרכב וכסינר הנקה.

אמבטיה לתינוק

(כולל רגליים, צינור מתאים ופקק) – אם אין מקום בחדר האמבטיה אפשר לוותר על התענוג ולקלח בכיור, זה מאוד נח מהיר ויעיל.

בטיה אמבטיה

בטיה היא כרית רכה לאמבטיה אשר עליה מניחים את התינוק בזמן הרחצה. חשוב לייבש אותה היטב אחרי השימוש מכיוון שהיא נוטה לפתח עובש.

מדחום לאמבטיה

את טמפרטורת המים אפשר להרגיש בעזרת המרפק של ההורה. אם המים נעימים סימן שזה מתאים לתינוק.

מגבות

מספיק לקנות אחת להתחלה. לרוב מקבלים מגבות כחלק מהמתנות ללידה.

סבון רחצה אל-דמע

מומלץ להשתמש בסבון טבעי ככל האפשר או בלי סבון בכלל. נקודה למחשבה – לתינוקות יש ריח מושלם, לא צריך לקרצף אותם כל יום וכל היום ואפשר להמעיט בסבון. מומלץ לא לקלח אותם אחרי הלידה וגם לא בימים שאחריה. לרוב מספיק לשטוף את הטוסיק בכיור במהלך היום.

שמן אמבטיה

עור התינוק זה הדבר הכי רך ונעים בעולם. אם בכל זאת את מרגישה צורך להוסיף שמן לאמבטיה מומלץ להשתמש בשמן שקדים שנשאר מהלידה או בשמן קוקוס. רב מוצרי המדף של שמנים המיועדים לאמבטיית תינוקות מכילים חומרים שנויים במחלוקת.

משחת החתלה

החיתולים בימינו סופגים בצורה מצויינת, עור התינוק לרב נשאר יבש. לא צריך לשים משחה כל החתלה, זה בעיקר סותם את הנקבוביות של העור. תינוקות יונקים הם ברמת סיכון נמוכה לעור מגורה באיזור החיתול. מומלץ לשים משחה רק כשצריך ולא כחלק מפעולת ההחתלה השגרתית. מעבר לזה עדיף להשתמש במשחה מחומרים טבעיים, גם חמאת שיאה או שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה יעשה את העבודה.

טיטולים

הטיטולים הכי טובים הם הטיטולים שיש עליהם בדיוק מבצע. הטיטולים היקרים לא בהכרח טובים יותר. כיום המותגים מאוד דומים אחד לשני, לאף אחד אין פטנט יחודי. כמו כן למרות המיתוג השונה חלק מהם מיוצרים באותו המפעל. טיטולים של "ניו בורן" נהיים מהר מאוד קטנים על התינוקות לכן מספיק לקנות חבילה אחת להתחלה ולקנות עוד במידת הצורך.

מגבונים

מגבונים זו בהחלט המצאת המאה. לא ברור מה אמהות עשו לפני שהומצאו. מצד שני כמו כל מוצר תעשייתי הם מכילים חומרים גבוליים. אפשר להשתמש במגבונים אורגניים שעולים לרוב הרבה יותר ואפשר גם להמעיט בשימוש בהם. בימים הראשונים מומלץ לנקות את איזור החיתול עם צמר גפן ומים פושרים. קקי ופיפי של תינוק יונק נטולי ריח ומאוד קלים לניקוי.

אבקת כביסה ומרכך מיוחדים לתינוקות

זה באמת מריח מאוד טוב, ממש כמו להיות בתוך ענן, אבל לא בטוח שבאמת הכרחי. החלק הכי רגיש של התינוק – הפנים שלו מונחים עלינו רוב שעות היום ואת הבגדים שלנו אנחנו מכבסים בחומרי כביסה רגילים, לכן זו אינה חובה וזה עולה כפול .

מספריים לציפורניים

אלכוהול וצמר גפן לחיטוי הטבור

מד חום דיגיטלי

חום בימים הראשונים לאחר הלידה מסוכן לתינוק ואינו דבר נפוץ, אם יש תחושה שמשהו אינו כשורה, טוב שיהיו את הכלים הנחוצים לשלול את האפשרות.

אוברול

חמישה אוברולים יספיקו להתחלה, רצוי לקנות כאלו שמכסים את כל הגוף כיחידה אחת כולל את כפות הרגליים.

בגדי-גוף

בגדי גוף עם שרוולים ארוכים ותיקתקים בצדדים נוחים ללבישה כי אינם עוברים דרך הראש.

רגליות

מומלץ להימנע מרגליות וממכנסיים. הגומי שלהם על המותניים עלול להיות הדוק מדי וליצור לחץ מתמשך. נדמה כי זה רק נוגע בעדינות בגוף שלהם אבל כשזה מונח על גופם 24 שעות ביממה זה עלול להשפיע ולגרום לתינוקות חוסר שקט ועצבנות. עדיף להלביש בגד גוף ועליו אוברול, זה מספיק ועונה להנחיות כשמדובר בתינוק בריא שנולד במועד.

צלונים לרכב

יש צלונים יעודיים לחלונות הרכב, כאלו עם רשת שמתלבשים על החלון. באותה מידה כל חיתול טטרה שגם כך בנמצא יכול למסך את השמש.

פדים להנקה

רוב הנשים לא ימצאו שימוש לפדים מיד לאחר הלידה, טפטוף החלב מהשד קורה אם בכלל רק לאחר היממה השלישית או הרביעית כאשר מגיע החלב השופע שלעיתים מטפטף בזמן מלאות השד או כשהשד מקבל גירוי בהנקה.

משאבת הנקה

יש המון משאבות הנקה על המדף, לכל אחת יתרונות וחסרונות שלה. מומלץ לחכות עם רכישת המשאבה לאחרי הלידה. בחירת משאבה תלויה בצרכים שלך, באופן ובתדירות השאיבה. כאשר תזהי את הצורך לשאוב עשי סקר שוק. אפשר לשאול משאבות מארגונים כמו "יד שרה", "עזר מציון" וגמח"ים שונים. כמו כן ישנם גורמים פרטיים שמשכירים משאבות ויש משאבות מצויינות שאפשר לרכוש במחיר מסובסד דרך קופות החולים.

משחה לפטמות

הדבר הכי יעיל וטבעי למרוח על הפטמות זה שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה. הוא גם אנטיבקטריאלי, גם אנטיאינפלמנטורי, מרכך, מרפא וטבעי.

מזרן פעילות

מזרן פעילות זה אביזר נחמד, נוח לשים אותו בסלון ולהניח עליו את התינוק בשעות היום, אבל הדבר הכי גאוני במזרן פעילות הוא אפשר להניק את התינוק בשכיבה על הצד במהלך היום, לאחר שהוא נרדם אפשר להשאיר אותו לישון שם מבלי להעביר לעריסה, כך נפחית התעוררויות והוא ישאר קרוב אלינו.

אוניברסיטה

לא חובה בכל בית, זה נחמד שיש. מוצר שהוא יחסית יקר לתועלת שלו,  אפשר לשאול מחברה, גם ככה לאף אחד אין מקום לאחסן אותה בתום השימוש.

ספר שחור-לבן

מיותר לקנות, לוקח זמן עד שהתינוק מתעניין בזה, ומקבלים ספרים כאלו מכל מיני נותני שירותים לאחר הלידה.

אל תשכחו שתמיד מקבלים מלאאאאא מתנות. כל מה שלא ממש חשוב לימים הראשונים לאחר הלידה אפשר לקנות בהמשך, חוץ מציצי בגדים ומנשא, לא באמת צריך הרבה .

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.