שפת התינוקות של דנסטן

סדנה לאמהות ללימוד שפת התינוקות

 ניתן לקבל החזר על ייעוץ שינה מקופות החולים* כחלק מסל הריון 

תוכן עניינים

מהי שפת התינוקות דנסטן ?

התפיסה שהתינוק בוכה כדי לתקשר אינה חדשה.

ספרי הדרכה רבים לטיפול בתינוקות אומרים להורים שעליהם להקשיב לבכי הרעב של תינוקם, אך אף אחד מהם עדיין לא הצליח לאמור להורים בדיוק איך נשמע בכי של רעב. עם שפת התינוקות הבינלאומית של דנסטן, הורים יכולים כעת להקשיב, להבין ולזהות איך נשמע כל בכי – ומה עליהם לעשות כדי להרגיע את התינוק.

שפת התינוקות דנסטן מלמדת את ההורים כיצד לזהות את הצלילים הספציפיים שיילודים משתמשים בהם, כדי לבטא את צרכיהם הבסיסיים: רעב, עייפות, צורך בגיהוק, גזים וחוסר נוחות. התוצאה – תינוקות שבוכים פחות ונרגעים בקלות יותר. וכשהתינוק שמח, כולם שמחים!

מה גילתה פרסיליה דנסטן על תינוקות?

"שפת התינוקות", נולדה מתוך אינטואיציה של אמא אחת, פרסיליה דנסטן שמה, מוזיקאית שניחנה בזיכרון פנומנלי לצלילים, וכך הצליחה לזהות בבכי של התינוק שלה חמישה צלילים ברורים שחזרו על עצמם בצורה עקבית.

אביה, פרופסור באוניברסיטת New South Wales, סייע לה לבנות מחקר ומכאן התחיל תהליך הגילוי של שפת התינוקות האוניברסלית, אשר התפרש על עשר שנות מחקר חוצה יבשות, וכלל תצפיות על למעלה מ-1,000 תינוקות, בשבע ארצות ולמעלה מ-30 מוצאים אתניים. מאז 2006 מחקרים שנערכו בארה"ב, אוסטרליה ובריטניה הוכיחו שה"מילים" שמצאה דנסטן נמצאות בשימוש אצל כל התינוקות ללא קשר למוצאם האתני והלאומי, או לשפת האם שלהם.

דנסטן גילתה כי תינוקות משתמשים בצלילי טרום-בכי ובתנועות כדי להביע את צרכיהם הבסיסיים. הצלילים האלו אינם אקראיים – יש להם משמעות. למעשה, הם מיוצרים על ידי הגוף בתגובה לצורך פיזי. אם הצורך אינו נענה התינוק חש במצוקה, הבכי מתגבר יותר ויותר, והופך לצרחות היסטריות.

מה שההורים והמטפלים נדרשים לעשות כדי לא להגיע למצבים של בכי היסטרי, זה דבר מאוד פשוט – רק להקשיב לתינוק בשלב של צלילי הטרום-בכי (שלב ה"קיטורים"), ואז להשתמש בטכניקת ההרגעה הנכונה. ככל שיקדימו ההורים להקשיב ולזהות את הצורך, ואז להגיב, כך יבכה התינוק פחות.

הצלילים של שפת התינוקות דנסטן ,Dunstan Baby Language, הם שפה של הגוף. הם מבוססים על תגובות גופניות צפויות, אוניברסאליות ובלתי רצוניות. גופו של היילוד פועל לפי הרפלקסים הפיזיולוגיים האלה.

איך עובדת שפת התינוקות של דנסטן?

שיטת דנסטן מבוססת על העובדה, שכאשר מתווסף קול לרפלקסים גופניים שונים, מתקבלים צלילים מובחנים:

הצליל "נֶה" – מתבסס על רפלקס היניקה שמונע על ידי חיפוש הגוף אחר הזנה.
הצליל "אָאוּ" – מבוסס על הפיהוק ומצביע על כך שהגוף מוכן לשינה.
תגובות א-רצוניות דמויות רפלקס יוצרות גם את צלילי "אֶה", "אֵייר" ו"הֶה".
"אֶה" – נוצר כשהחזה מתכווץ כדי לדחוף את האוויר למעלה והחוצה.
הצליל "אֵייר" – מגיע מהמתח בבטן ובשרירי המעיים כאשר לתינוק יש גזים.
והצליל "הֶה" – בא מתנועת ההתפתלות של גוף התינוק כשעורו מגיב לחוסר נוחות.
אף כי בדרך כלל תנועות עור, חזה, שרירי מעיים ואפילו פיהוק אינם נקראים רפלקסים, כמו רפלקסים, הם תגובות גופניות ספונטניות בגוף בריא.

שפת התינוקות מתאימה לכל התינוקות מלידה ועד גיל 6 חודשים בערך. אפשר כמובן להתחיל ללמוד את השיטה עוד בזמן ההיריון. זה יקנה לך יתרון פתיחה להבין את צרכיו וליהנות מיתרונות הבנת השפה כבר מהיום הראשון.

מה לומדים בסדנת שפת התינוקות?

בסדנת "שפת התינוקות דנסטן" אתן תלמדו על הצלילים והמחוות האוניברסליות שתינוקות משתמשים בהם כדי לאותת על הצרכים שלהם, כמו רעב, עייפות, אי נוחות או צורך בהחלפת חיתול. תקבלו גם עצות, תובנות וכלים פרקטיים לתרגול כיצד להגיב לרמזים של תינוקכם ולהבין את החשיבות של תקשורת מוקדמת בהתפתחות הילד. בסוף הסדנה תהיה לך הבנה מעמיקה יותר של סגנון התקשורת של תינוקך, ותוכלי להגיב לצרכים שלו בצורה יעילה יותר. זאת ההזדמנות מדהימה הזו לשפר את התקשורת והקשר שלך עם התינוק/ת שלך.
אם את מעוניינת לדעת יותר על השפה, אני מציעה סדנה ייעודית ומופלאה בה תוכלי ללמוד את רזי השפה באמצעות כלים פרקטיים ותרגול.

גם לאמהות לתינוקות עד גיל 3.5 וחודשים וגם למי שנמצאת בהריון ורוצה לקבל הבנה יותר מדוייקת ומעמיקה על זיהוי הצלילים והצרכים של התינוק שלה. גם אם זה לא הריון או לידה ראשונה, שפת התינוקות היא דרך נהדרת לקבל עוד כלי לשיפור התקשורת עם התינוק.

עקרונות השפה מאד פשוטים ובנויים על טכניקות שניתנות לאימון והבנה אצל כל אם.  

רצוי מאד ! הם הכי חשובים 🙂

בהחלט, ללמוד את שפת התינוקות של דנסטן זאת דרך נפלאה לקבל יכולות שייסייעו לך בהמשך.

אורך הסדנה הוא כשעתיים וחצי

הסדנה נערכת ברמת השרון או לעיתים בזום. הפרטים והשעות מופיעים בעמוד הרישום (פשוט ללחוץ על הכפתור הירוק)

* בדקי את זכאותך להחזר על ייעוץ שינה אל מול קופת החולים שלך
Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ