תנועה כדרך חיים- התפתחות תינוקות

תנועה כדרך חיים- התפתחות תינוקות

התנועה היא צורך הישרדותי של התינוק שלנו

כשתינוק נמצא ברחם, הסביבה שלו כל הזמן זזה, גם בזמן שינה וגם בזמן ערות. אין מצב של טבע דומם. הוא הרי מוקף בגוף חי, נושם, פועם… ברוב המקרים, מרגע הלידה, התינוק זוכה להרבה פחות חוויות של תנועה.

מכיון שבשבועות או בחודשים הראשונים לחייו יש לו פחות יכולות תנועה עצמאיות, הוא צריך לקבל את המענה הזה מהסביבה.

למה התנועה כל כך חשובה?

בכי של תינוק נובע הרבה פעמים מהצורך שלו בתנועה, במגע, בקול… ולאו דווקא מרעב או מעייפות. הרי ברחם הסביבה שלו כל הזמן נעה, וכשאנחנו מרימים אותו ומתחילים לנוע איתו – הוא, במקרים רבים, מפסיק לבכות. הוא פשוט קיבל מענה לצורך הישרדותי שלו.

זה לא שהוא צריך כל היום לזוז, אבל בהחלט רצוי לייצר עבורו תנועה בתדירות גבוהה יותר ממה שהיום יום שלנו מכתיב. מעבר לזה, יש תינוקות שזקוקים ליותר תנועה מתינוקות אחרים כדי להיות נינוחים, זה עניין של אופי, של איזון מערכת השלד שלו ושל צרכים שונים הנובעים מהעוברות שלו. עם זאת שימו לב שכאשר התינוק מגיע לנקודת הנינוחות, אתם יכולים להפחית לאט לאט את עוצמת התנועה ותדירותה.

התנועה חשובה בין היתר להתפתחות מערכת שיווי המשקל. לכולנו יש איבר שיווי משקל בתוך האוזן הפנימית. נכון שמערכת שיווי המשקל עוד לא מגיבה כשהתינוק נולד, אבל האיבר עצמו חווה את גירויי התנועה במרחב ומכין עצמו לפעולה רצונית שיצטרך להשתמש בה בסביבות גיל שלושה או ארבעה חודשים.

לחוויית התנועה יש קשר ישיר לאיכות התנועה. כשהתינוק נע במרחב הגוף שלו מגיב לתנועה. השרירים שלו עובדים והוא פורק אנרגיה ומתעייף. זה מכין אותו לשינה איכותית יותר.

פן נוסף שקשור לעולם השינה הוא שבזמן שהתינוק נע במרחב, משתכללת היכולת התנועתית שלו. בזמן השינה, התינוק זקוק ליכולת תנועה איכותית כדי "לארגן" עצמו במיטה. התנועתיות הזו גם תגן עליו מפני הפסקת נשימה בזמן השינה.

דרך התנועה מתבצעת למידה של מערכות רבות בגוף שפשוט לא תקרה בשום דרך אחרת.

פירוש המושג תנועה במרחב הוא "כשהראש משנה מנח במרחב" – כלומר פעם התינוק בערסול לצד אחד, פעם לצד שני, פעם על האמה ופעם על הבטן או על הגב. אנחנו מעבירים אותו ממנח למנח והוא חש את התנועה תוך כדי .

התנועה אמורה להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו ומתוך כך התינוק שלנו ייחשף אליה באופן טבעי.

אז איך עושים את זה ומה התפקיד שלנו?

מחזיקים את התינוק על הידיים ומחליפים את התנוחות ואת הצדדים.

תוך כדי החזקה במגוון תנוחות נעים במרחב… אפשר ומומלץ גם תוך כדי ישיבה על כדור הפיזיו.

רוקדים איתם, נעים מצד לצד, מגלגלים אותם מצד לצד, משחקים אתם – הכול בתנועה, וזה יכול אפילו להיות מהנה עבורנו.

כאשר תינוק נישא במנשא הוא חווה את חוויית התנועה באופן טבעי. כשהם צמודים אלינו ומרגישים את התנועתיות של הנשימה שלנו ואת התנועתיות של החיים.
לא סתם ילדים תרים תמידית אחר תנועה. הם מחפשים את התנועה וחוקרים אותה דרך משחקים מגוונים כחלק מצורך חיים בסיסי.

בזמן שאתם זזים עם התינוק, הוסיפו גם קול וגם מגע בקצב התנועה – זה יעביר למוח חוויה הרבה יותר מלאה.

אם אתם מרגישים שהתינוק שלכם נבהל מתנועה או לחילופין זקוק להמון המון תנועה, אתם תמיד מוזמנים להתייעץ עם איש מקצוע שיוכל לדייק עבורכם את הצרכים של התינוק ואיך תוכלו לתת להם מענה בצורה הטובה ביותר.

עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.