מה הקשר בין אפס הפרדה להנקה?

אפס הפרדה
תוכן עניינים

כבר שמעתן בוודאי את המונח "אפס הפרדה". לא נפרדים מהתינוק בכלל אחרי הלידה, נשארים איתו שעתיים עור לעור בחדר הלידה ומלווים אותו לכל אורך תהליך הקבלה שלו בתינוקייה, בכל בדיקות הרופאים וההליכים הרפואיים השונים, ובעצם לא עוזבים אותו לבד לרגע עד לשחרור מבית החולים.
אליענה עובדיה, מייסדת ארגון אפס הפרדה מסבירה כיצד אפס הפרדה והנקה קשורים אחד לשני.

הקשר בין אפס הפרדה להנקה

באחד מסיורי הלידה באחד מבתי החולים שהתחילו לאפשר אפס הפרדה כחלק מהשירות ליולדות, המיילדת שערכה את הסיור אמרה להורים שאם האמא לא מתכננת להניק, אז היא בעצם לא צריכה לעשות אפס הפרדה. פרט לכך שהמשפט הזה הותיר הורים רבים באותו סיור ובפייס בהלם מוחלט, עלתה הסוגיה והשאלה – מה הקשר בעצם בין אפס הפרדה להנקה, הוא קיים בכלל?

התשובה פשוטה, זה חשוב לאם ולתינוק, בין אם הוא יונק ובין אם לא. מגע העור לעור חשוב לתינוק באותה מידה בשני המצבים, הבונדינג חשוב לאם ולתינוק באותה מידה בשני המצבים, כמו גם התמיכה והניחום בכל התהליכים המכאיבים של תחילת חייו, כך שעל פניו אין קשר ביניהם.

כיצד אפס הפרדה מסייעת לתחילת ההנקה?

חשוב לדעת למי שכן מתכננת להניק, שאפס הפרדה מסייע להתחלה מהירה יותר של הנקה יעילה ונכונה.
איך אני יודעת? קודם כל חקרו את זה המון פעמים, במחקרים שונים מסוגים שונים, ובכל פעם ההשפעה החיובית שיש לעור לעור ללא הפרדה על הנקה הוכחה, ואף נמצא כי היא משפיעה חודשים רבים  לאחר הלידה. שנית, אני מקבלת כל הזמן עדויות על נשים שהופרדו בעבר מתינוקם, וכעת הצליחו ליישם את העיקרון הזה, והן מתארות את ההבדל שהן מרגישות –  כמה התינוק היה הרבה יותר רגוע ושלוו, וההנקה הלכה הרבה יותר בקלות.
הן מציינות כי להרגשתן ההבדל הוא בגלל שהתינוק היה איתן, ולא בגלל הניסיון שצברו. ואחרון חביב, תינוקות שנשארים על אמא שלהם עור לעור שעתיים, זוכים הרבה פעמים לזחול אל השד עוד בחדר הלידה, כשכל האינסטינקטים של היניקה עדיין חדים, ולהיצמד לשד עצמאית בצורה יעילה ונכונה. הדבר הכה טבעי ומולד הזה מסייע לכך שגם ההנקות הבאות יהיו יעילות וטובות באותה מידה.

יתרונות אפס הפרדה

תינוקות שנמצאים עם האמא מקבלים הרבה יותר הזדמנויות להתנסות בהנקה מאשר תינוקות שהועברו לתינוקייה ושוהים בה, לבד, במשך שעות. תינוקות באפס הפרדה זוכים לתגובה מהירה יותר לסימני הרעב הראשוניים שלהם – אתן וודאי מכירות את הסימנים הללו – התנועעות בחוסר נוחות, קולות של מציצה, מציצת האצבעות… תינוק שנמצא כל הזמן ליד אמו יגיע לשד כבר בשלב שבו הוא מאותת עם סימנים אלו על רעב, כך שהוא יגיע רגוע, ומוכן למספר ניסיונות היצמדות והתנסות בתנוחות שונות. לעומת זאת, תינוק שהראה סימנים אלו בתינוקייה, אך בפועל הגיע לשד רק מאוחר יותר, לאחר שבכה, לעיתים יהיה חסר סובלנות ורעב כך שיתקשה להיצמד נכון, האם עשויה להיפצע ועלולים להיווצר קשיים בהנקה.

הקשר בין אפס הפרדה לרעב של התינוק

צריך גם לזכור את התינוקות הישנוניים, אלה שמכיוון שהם שוהים לבד בתינוקייה, בוכים ולא נענים בהרמה, הרגעה או הנקה ונרדמים,  (מחקרים מצאו שהתינוקות האלה ישנים אך עדיין נמצאים במתח בדיוק כמו שהיו קודם, כשבכו). בכל פעם שאני פוגשת בתינוק כזה, אני רואה מחדש כמה לא פשוט להעיר אותו להנקה, למרות שהוא בהחלט נראה רעב (האגרופים שלו קפוצים, המצח שלו מכווץ). לא תמיד האמא של התינוק הזה תפגוש יועצת הנקה שתדריך אותה לעשות עם תינוקה עור לעור, ואם זה לא מעיר אותו, לסחוט כמה כפיות חלב ולאט ובעדינות לטפטף אותן לתוך פיו. רוב האמהות פשוט ימתינו שהתינוק שלהן יתעורר מעצמו לינוק, וכאשר הוא לא יעשה זאת במשך שעות (לעיתים יממה שלמה), הן יחשבו שהוא פשוט לא רעב (ויש גם תינוקות כאלו, כך שזה בהחלט מבלבל). כשאין הפרדה, המצב הזה נמנע.

"הלילה השני" וגודש היום השלישי

הלילה השני, נקרא גם "לילה לבן" כי בו הרבה תינוקות מבקשים לינוק כל הזמן (המטרה היא לסנכרן בין ייצור החלב לצורך של התינוק). כאשר אם נמצאת עם תינוקה, היא לא מבזבזת זמן ואנרגיה על טיולים לתינוקיה ונותנת מענה מדויק לצרכיו ושניהם פחות מתוסכלים. תינוק שיהיה ליד אמא שלו כל הזמן, מן הסתם יינק לפי דרישה ולא לפי ההוראות והתנאים של התינוקייה, וכך, על ידי  פינוי יעיל ותכוף של החלב מן השד, ברוב המקרים יימנע הגודש הידוע של היום השלישי.

לסיכום, לעיקרון שאין הפרדה בין האם לתינוק יש השפעה חיובית גדולה מאוד על ההנקה, אך חשוב לי מאוד להדגיש שזהו לא פתרון קסם לכל הבעיות שעלולות לצוץ בהנקה, אם לתינוק או לאם בעיות פיזיולוגיות או אחרות שהופכות את ההנקה לאתגר, זה לא תמיד יסייע, במקרים כאלו האם תצטרך סיוע צמוד ויעיל, שלא תמיד קיים בבתי החולים, וכדאי לה מאוד להזמין ייעוץ חיצוני כמה שיותר מהר, עוד בעודה בבית החולים.

אז שתהיה לכולן לידה קלה, אפס הפרדה והנקה נטולת כאבים וקשיים.

אליענה עובדיה, מייסדת ארגון אפס הפרדה ומדריכת הנקה מוסמכת. נשואה לדורון ואמא ליונתן, שחר, אריאל ותמר, כולם ינקו. בעלת ניסיון רב בליווי נשים ללידה באפס הפרדה, בסיוע בבחירת בית חולים מתאים עבורן ובייעוץ הנקה ותמיכה לאחר הלידה, 0528544294.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.