הנקה אחרי ניתוח קיסרי, איך תגיעו מוכנות?

הנקה אחרי קיסרי

הנקה אחרי ניתוח קיסרי יכולה להיות חוויה מאתגרת אך מתגמלת עבור אמהות טריות. בעוד שניתוח קיסרי מתוזמן יכול להשפיע על ההנקה, עם ההכנה, התמיכה והטכניקות הנכונות, אפשר להניק בהצלחה לאחר ניתוח קיסרי. במאמר זה, נדון בשאלות שיש לאמהות לעיתים קרובות לגבי הנקה לאחר ניתוח קיסרי, כולל ההשפעה של חתך קיסרי על ההנקה, עיתוי ייצור החלב, היתרונות והקשיים של הנקה, והתנוחות הטובות ביותר עבור הנקה.

תוכן עניינים

האם יש קושי להניק אחרי ניתוח קיסרי?

נשים תמיד יספרו לכם שלפני הלידה הן חוו לא מעט התעסקות סביב ההכנות. קראו ודנו בנושא של ביות מלא  ואפס הפרדה, עברו סדנת הכנה ללידה, התכוננו לבוא התינוק, שכרו דולה ובחרו את בית החולים התומך ביותר, דיברו דמיינו איך היא תהיה שלב אחרי שלב איך התינוק יוצא לזעורותיהן עם סיום החוויה המרגשת. האירוע החד פעמי והמרגש הזה עלול לפעמים ללא שליטתנו להסתיים בניתוח קיסרי שאליו כמעט ולא נהוג להתכונן, הרי מי מעלה על הדעת לסיים כזה אירוע מרגש בניתוח? חונכנו לשמור על אופטימיות ולראות תמיד את חצי הכוס המלאה. אף על פי שניתוחים קיסריים הם נפוצים למדיי בימינו אחד מתוך חמש לידות יסתיימו בניתוח כזה.

נשים רבות מעידות על כך שזו היתה עבורן הפתעה גמורה, הפתעה שתפסה אותן לא מוכנות.

מהם האתגרים בהנקה לאחר ניתוח קיסרי?

כעת הלידה הסתיימה, התינוק בחוץ, הכל עבר בשלום ואת נמצאת במצב חדש ולא צפוי – את אחרי לידה, אבל גם אחרי ניתוח. השילוב הזה מביא עימו כמה אתגרים ייחודיים ליולדות בניתוח קיסרי. אז מה שונה תהליך ההחלמה שלך מההחלמה לאחר מלידה רגילה, מהם האתגרים הצפויים לך בתקופה הקרובה ומה יכול להיות לך לעזר על מנת שתצלחי את הימים האלו בצורה התומכת ביותר.

ניתוח קיסרי נחשב מבחינה רפואית לניתוח בטן יחסית גדול. המשמעות של זה היא שהחתך גדול יחסית (למשל בהשוואה לחתך שעושים בניתוח אפנדציט), ושמעורבות בניתוח כמה שכבות עומק בתוך הבטן (בין השאר, העור, השומן, הצפק והרחם כמובן). מטבע הדברים, לאחר פעולה כירורגית גדולה שכזו, תחווי כאבים וחוסר נוחות, בעיקר בימים הראשונים לאחר הניתוח. כאבים אלה יפחתו בהדרגה מיום ליום, ובעזרת משככי כאבים תוכלי לתפקד כאמא לתינוק החדש שלך.

האם יש השפעה לניתוח קיסרי על הנקה?

תופעה נוספת שהיא מעיין תוצר לוואי של הכאב היא הקושי להפעיל את שרירי הבטן. פעולות כמו קימה משכיבה לישיבה, התכופפות, ואפילו השתעלות או צחוק – יהיו קשות וכואבות לביצוע בימים שלאחר הניתוח. מגבלה נוספת היא שלא תוכלי להרים דברים כבדים (מעל 3-4 ק"ג). לפיכך, תצטרכי עזרה למשל להרים את הילדים הגדולים שלך, להוציא את העגלה מהרכב ולעשות קניות בסופר. הנחיה זו נכונה למשך זמן של ששה עד שמונה השבועות של משכב לידה. במהלך תקופה זו, הרקמות שנחתכו בניתוח מתאחות לאט לאט, והרמה של משאות כבדים עלולה לגרום לנזק ורגרסיה בהחלמתן.

תופעות גופניות נוספות שאולי תיתקלי בהן יכולות להיות עלייה בחום הגוף וצמרמורות, אדמומיות או נפיחות באזור החתך והפרשה צהובה או דמית מהצלקת. תופעות אלו מצריכות בדיקת רופא על מנת לשלול התפתחות של זיהום בחתך הניתוחי. לעומת זאת תחושת גרד או כאב באזור החתך הן נורמליות ואם הכאב במגמת שיפור ואין תופעות נוספות – אז הכאב עצמו אינו סיבה לפנות לרופא. נטלי משככי כאבים בהתאם להוראות שקיבלת בבית החולים, תנוחי הרבה – והכאבים יחלפו לאט-לאט.

האם ניתן לזרז החלמה מניתוח קיסרי?

בדרך כלל השילוב בין מנוחה טובה לבין תנועתיות הוא המפתח להחלמה טובה. בשעות שאת ערה ומרגישה טוב, קומי מידי פעם להליכה קצרה, אפילו בתוך הבית. ההליכה ממריצה את הדם ומזרזת את החלמת החתך. בנוסף, ההתהלכות מחזקת את שרירי הגוף ובמיוחד מאפשרת לשרירי הבטן לחזור לאט לפעילות. באופן הדרגתי, תוכלי גם לצאת להליכות מתונות מחוץ לבית. רצוי לצאת להליכה עם התינוק בעגלה ולא במנשא, כיוון שנשיאתו לפרק זמן ארוך עלולה לגרום נזק להחלמת החתך.

מהי ההשפעה הרגשית על ההנקה אחרי קיסרי?

אחרי ניתוח קיסרי, כמו גם אחרי כל לידה רגילה, יגיע כנראה שלב ה"בייבי בלוז". אלו הם כמה ימים של עצבות ומצבי רוח בלתי צפויים, בכי ורגשנות יתר. אצל נשים שילדו בניתוח קיסרי, פעמים רבות מתווספים לכל זה גורמים נוספים כמו ההתמודדות עם הכאבים, האכזבה מאופן הלידה, ההפרדה הארוכה מהתינוק לאחר הניתוח – וכל אלה עשויים לגרום לך לתחושות קשות של כישלון, פספוס, כעס ואפילו תחושת אבל (על אובדן החוויה שתכננת והחיבור הראשוני לתינוק ועוד).

נשים רבות מתארות את הקיסרי כחוויה טראומטית שנחרטה בגופן לתקופה ארוכה. ייתכן שאת כועסת על עצמך על החלטות מסוימות שלקחת סביב הלידה ואולי כעסך מכוון כלפי אנשי הצוות שליוו את הלידה. ייתכן שאת מרגישה שנלקחה ממך תחושת השליטה בלידה או שמנעו ממך להיות עם התינוק שלך בשעות הראשונות לחייו. נשים מתארות זאת לפעמים כתחושה של בדידות וגעגוע עמוק, ולאחר מכן מציינות שהן חשות שאיבדו דבר יקר שלא ניתן לפצות עליו. אם את נמנית על נשים אלה, את לא לבד. מומלץ מאוד לתת את הדעת על השאלה האם מצבך טוב בסך הכל ואת מתפקדת ומרגישה בריאה, או האם התחושות מציפות אותך, משתלטות, משפיעות על שגרת יומך. במקרה שאינך בטוחה, ניתן לפנות לטיפת חלב או לרופא שלך לאבחון ראשוני ולהפניה לטיפול המתאים.

כיצד להניק אחרי ניתוח קיסרי?

הדבר החשוב ביותר שכדאי לדעת הוא שאין  שום סיבה אמיתית לא להניק אחרי ניתוח קיסרי. להיפך, כשאר האם מניקה הגוף מאוזן יותר וההורמונים המשתחררים בהנקה עוזרים ומזרזים את ההחלמה. יחד עם זאת, ההנקה עלולה בהתחלה להיות מאתגרת מעט כיוון שהכאבים בצלקת עשויים לגרום לקושי במציאת תנוחת הנקה נוחה, חשוב להצליח למצוא תנוחה נוחה שבה התינוק לא ילחץ על הבטן ותאפשר הנקה נוחה ללא מאמץ מיותר של הגוף. כמו כן, בספרות וברשת ישנו מידע הקושר ניתוח קיסרי לעיכוב ביצור החלב. אז נכון, כאשר הלידה אינה טבעית לגוף יכול לקת קצת זמן להפנים שהתרחשה לידה ועלול להיות עיכוב בפעילות של המערך ההורמונאלי שאחראי על יצור החלב, אך בפועל לא פוגשים הרבבה מקרים של עיכוב ביצור חלב מסיבות אלו ועל כן אין סיבה להמנע מההנקה בגלל חשש שכזה.

הנקה אחרי ניתוח קיסרי – הימים הראשונים

חשוב לדעת כי בימים הראשונים התינוק יקבל מהשד שלך קולוסטרום, ועדיין לא חלב "אמיתי". הקולוסטרום אמור להספיק לתינוק, כך שאין מה להילחץ גם אם אינך מרגישה שיוני בשד או אם אינך מבחינה בחלב הלבנבן שאת מצפה לו. הניקי כמה שיותר ושימי לב שהתינוק ממלא את החיתולים,  לאחר שהקולוסטרום הופך לחלב נרצה לראות ב 24 שעות, מינימום 8 הנקות, מינימום 4 חיתולים עם פיפי ו 3 עם קקי. בין ההנקות ניתן גם לסחוט חלב באופן ידני מהשד. היתרון של סחיטה הוא שהיא  מעודדת את ייצור החלב.

בכדי להתגבר על הקושי בהנקה בימים הראשונים, מומלץ להיעזר במדריכת/יועצת הנקה. ניתן אפילו להיפגש עם היועצת טרם הניתוח ולקבל הדרכת הנקה מראש. נשים שלוקחות חלק במפגשי הכנה להנקה מעידות שהן הגיעו לתהליך עם בטחון וידע שעזר להם להתמודד ברגעים הקריטיים. בנוסף, מומלץ לדאוג למלווה צמודה שתהיה איתך בבית החולים בכל שעות היממה, כולל בלילה, כדי שתוכלי להיות בביות מלא. הקרבה אל התינוק תומכת מאוד בהנקה ומאפשרת תקשורת טובה עם התינוק ומענה מיידי לצרכים שלו. המלווה יכולה להיות כל מי שירגיש לך נכון עבורך כשאת צריכה תמיכה. קרובת משפחה, חברה או דולה לניתוח קיסרי.

שאלות ותשובות בנושא הנקה אחרי קיסרי

ניתוח קיסרי אינו חייב למנוע מאם להניק את תינוקה. למעשה, אמהות רבות מסוגלות להתחיל להניק זמן קצר לאחר הלידה, אפילו עם חתך קיסרי. עם זאת, חשוב ליולדות לעבוד עם יועצת הנקה לפני הלידה כדי לתכנן מגע עור לעור והנקה מוקדמת לאחר הלידה. זה יעזור להבטיח חווית הנקה מוצלחת.

חלב אם בדרך כלל מתחיל להגיע תוך יומיים עד חמישה ימים לאחר הלידה, ללא קשר אם הלידה הייתה נרתיקית או בחתך קיסרי. חלק מהאמהות עשויות לחוות התחלה איטית יותר של ייצור חלב לאחר ניתוח קיסרי עקב הדרישות הפיזיות של הניתוח וההחלמה, אך ניתן לטפל בכך בעזרת יועצת הנקה.

הנקה טובה הן לאם והן לתינוק לאחר ניתוח קיסרי. זה עוזר לקדם את הקשר, וחלב האם מספק חומרים מזינים ונוגדנים חשובים לתינוק. בנוסף, הנקה יכולה גם לסייע בהחלמה הפיזית של האם לאחר ניתוח קיסרי

הנקה לאחר ניתוח קיסרי יכולה להיות מאתגרת יותר בגלל גורמים פיזיים כמו כאב או אי נוחות מהחתך, קושי למצוא תנוחה נוחה וחששות בייצור ואספקת חלב. בנוסף, אמהות שעברו חתך קיסרי עלולות גם לחוות צריבה או צינורות חסומים. כדי להתמודד עם אתגרים אלו, חשוב לעבוד עם יועצת הנקה ולחפש תמיכה מבני משפחה, חברים וקבוצות תמיכה בהנקה.

המיקום הטוב ביותר להנקה לאחר ניתוח קיסרי הוא מיקום נוח ומפחית כאבים. כמה עמדות מומלצות כוללות אחיזת כדורגל, אחיזה צולבת עריסה ותנוחת שכיבה על הצד. אמהות יכולות גם להשתמש בכרית הנקה כדי לעזור לתמוך בתינוק ולהפחית את הלחץ על החתך.

חתך קיסרי אינו גורם בהכרח לאספקת חלב נמוכה, אך הוא יכול להקשות על האם לייצר מספיק חלב. גורמים כמו תרופות, מתח ועייפות יכולים לתרום לייצור חלב נמוך לאחר ניתוח קיסרי. בנוסף, ההתאוששות הפיזית של האם לאחר ניתוח קיסרי יכולה להשפיע על ייצור החלב.

ייתכן שניתוח קיסרי יכול לעכב את תחילת ייצור החלב. שינויים הורמונליים במהלך ההריון מכינים את גוף האם לייצור חלב, וחתך קיסרי יכול לשבש שינויים הורמונליים אלו. עם זאת, העיכוב הוא בדרך כלל זמני וייצור החלב יתחיל בדרך כלל תוך מספר ימים לאחר הלידה.

כדי להגביר את ייצור החלב לאחר ניתוח קיסרי, חשוב להתחיל להניק בהקדם האפשרי. מגע עור לעור ויניקת התינוק יכולים לעזור לעורר את ייצור החלב. חיוני גם להאכיל את התינוק בתדירות גבוהה, לפחות כל שעתיים עד שלוש, כדי לשמור על הביקוש לחלב גבוה. שתייה מרובה של נוזלים, אכילת תזונה בריאה וטיפול בעצמך פיזית ורגשית יכולים גם הם לעזור להגביר את ייצור החלב.

לסיכום, הנקה לאחר ניתוח קיסרי יכולה להיות חוויה מאתגרת אך מתגמלת עבור אמהות טריות. עם ההכנה, התמיכה והטכניקות הנכונות, ניתן להניק בהצלחה לאחר ניתוח קיסרי. אם את מתקשה להניק לאחר ניתוח קיסרי, היי סבלנית. את על זה 🙂
במידה ותרצי לקבל הרחבה בנושא הנקה אחרי ניתוח קיסרי או נושאים אחרים, את תמיד מוזמנת למפגשי ההכנה להנקה שלי או ייעוץ הנקה אונליין וליצור עימי קשר דרך האינסטגרם או הוואטסאפ. 
זכרי היתרונות של הנקה הן לאם והן לתינוק הם רבים, ועם מעט מאמץ, זו יכולה להיות חוויה מוצלחת ומספקת.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.