גזים אצל תינוקות (קוליק)

גזים אצל תינוקות

גזים אצל תינוקות ( קוליק – Colic) היא תופעה שכיחה ממנה סובלים לא מעט תינוקות וחומרתה שונה מתינוק לתינוק. נהוג לחשוב  שקוליק יכול להיגרם מבליעת אוויר בזמן ההנקה, מערכת עיכול לא מפותחת ועד להשפעה של תזונת האם. אך לא הכל מבוסס ועובדתי. זוהי בעיקר תופעה מלחיצה להורים ומאד לא נעימה לתינוק. 

מה נלמד בגזים לתינוק?

למה יש גזים לתינוק?

בליעת אוויר: תינוקות עלולים לבלוע אוויר בזמן ההנקה, במיוחד אם הם ממוקמים בצורה לא נכונה, נצמדים לשד בצורה לא מיטבית או מושפעים מתופעות אחרות כגון לשון קשורה.

מערכת העיכול של התינוק: לתינוקות יש מערכות עיכול מתפתחות שעדיין לומדות לעבד ביעילות חלב אם. חוסר בשלות זה יכול לתרום להצטברות גזים.

תזונת האם: פה הדעות חלוקות. בדרך כלל האם המניקה תראה את התינוק סובל ממושכות ומיד תחשוב שזה משהו שקשור לתזונה שלה. העובדה היא שאין למעשה מחקר מדעי מוכך המציג את הקשר בין תזונת האם לגזים אצל תינוקות. כן, למרות שחושבים שמזונות מסוימים הנצרכים על ידי האם המניקה כגון מזונות כגון ירקות ממשפחת המצליבים, שעועית, קפאין, מוצרי חלב ומזונות חריפים או גזים עשויים להשפיע על תינוקות מסוימים.

מצד שני יש עדויות על אמהות מניקות שצרכו מזון חדש או ביצעו שינוי בתזונה שלהם והייתה לכך השפעה על התינוקות שלהם. בסופו של דבר כל תינוק הוא שונה וההשפעה גם אם איננה מוכחת מדעית היא תוצר של גורמים רבים.

במידה ואת מניקה, ורוצה לדעת כיצד להתנהל עם ההנקה אצל תינוק עם קוליק, ניתן להתייעץ עם יועצת הנקה ולקבל את התמיכה וההדרכה המקצועית.

הידעת?

לתינוקות יונקים יש יתרון וזה החיידקים הפרוביוטים המגיעים יחד עם חלב האם ומספקים סוג של מעטפת הגנה לקיבת התינוק כדי לסייע בהתמדדות עם תהליך העיכול.

מה ההבדל בין קוליק – Colic לגזים רגילים

קוליק וגזים הם שתי בעיות נפוצות שיכולות להשפיע על תינוקות, אבל הם לא אותו דבר.

גזים מתייחס להצטברות אוויר במערכת העיכול של התינוק, שעלול לגרום לאי נוחות זמנית ונפיחות. תינוקות יכולים לבלוע אוויר בזמן האכלה שהיא לא מווסתת, מה שמוביל להיווצרות גזים. סימני גזים אצל תינוקות כוללים עצבנות ובטן נפוחה. גזים הם בעיה זמנית שניתן להקל עליה באמצעות גיהוקים נכונים, תנוחות החזקה ערסול והרגעה  וניהול הנקה  מותאם לתינוק שלך.

קוליק לעומת זאת מאופיין באפיזודות של בכי עז וסבל הנמשכים מספר שעות ביום ללא יכולת להקל על התינוק. מאמינים כי קוליק קשור לשילוב של מספר גורמים, כולל אי נוחות במערכת העיכול, מערכת עצבים לא מפותחת דיו וקושי להרגעה עצמית. זהו מצב שבדרך כלל חולף מעצמו עד שהתינוק מגיע לגיל שלושה עד ארבעה חודשים.

בעוד שגז יכול לתרום לאי הנוחות שחווה תינוק עם קוליק, קוליק הוא מונח רחב יותר המקיף בכי משמעותי, סבל ועצבנות מעבר לתסמינים הקשורים לגזים. חשוב לציין שהגורם המדויק לקוליק אינו מובן במלואו ויכול להשתנות מתינוק לתינוק.

איך נדע שיש גזים לתינוק?

עצבנות ובכי: בכי מוגזם או עצבנות יתר, במיוחד לאחר האכלה, יכול להיות סימן לאי נוחות כתוצאה מגזים אצל תינוקות.

בטן נפוחה: בטן מוגדלת או נפוחה יכולה להיות סימן גלוי להצטברות גזים.

קולות: מעבר לבכי גם קולות שהתינוק מפיק יכולים להצביע על אי נוחות כתוצאה מהצטברות גזים. ניתן לפענח קולות אלה באמצעות טכניקה הקרוייה שפת התינוקות של דנסטן.

איך לשחרר גזים לתינוק? 

מיקום ותנוחות הנקה

מנח נכון במהלך ההנקה ותנוחות הנקה יכולות לעזור למזער גזים אצל תינוקות יונקים. בנוסף ההנקה מספקת עבורו נחמה ורוגע.

שיקולי תזונה לאמהות מניקות

אין שום סיבה אמיתית להמנע מסוגי מזונות מסויימים במהלך תקופה ההנקה , אבל אם התינוק שלך באמת בחוסר נוחות  ואת מרגישה שצריך לעשות משהו כדי להקל עליו נסי לבודד מזונות שעלולים להקשות על מערכת העיכול שלו. 
שימי לב לתגובה של תינוקך למזונות שאת אוכלת וזהי כל טריגר פוטנציאלי שעלול לגרום לגזים. מקורות מזון נפוצים כוללים מוצרי חלב, סויה קפאין ושוקולד. 
 
אם את חושדת שמזון מסוים שאת צורכת גורם לגזים אצל התינוק שלך, הסירי אותו מהתזונה לפחות לשבועיים והמשיכי לעקוב. אם את חושדת במספר מזונות תפסיקי במידית לצרוך את כולם ואחרי שיש הטבה נסי להחזיר בהדרגה כל כמה ימים על אחד מהם והמשיכי לעקוב, זה יעזור לך לזהות את המקור בפועל מבלי לפגוע בתזונה שלך ללא סיבה אמיתית.
 
תנוחות אפשריות  להרגעה
 
כאשר התינוק שלך מסיים לינוק, הקשיבי לצלילים שהוא עושה אם הוא מביע איזו שהיא חוסר נוחות הרימי אותו לגרעפס, אם תקפידי על הקשבה ותפעלי לעזור לו כאשר מביע צורך, הוא יהיה הרבה פחות מוגז בסוף היום ויהיה לו יותר קל להתמודד עם אויר כלוא. 
 
שכיבה על הבטן–  נסי לשים אותו על הבטן בהשגחה לאחר שמסיים לינוק, בתנוחה הזו יהיה לו יותר קל לשחרר גרעפסים גם ללא עזרתך כאשר את מניחה אותו על הגב אחרי ההנקה יש יותר סיכוי שהאוויר לא ישתחרר וייצר עומס.
 
החזקה מעל הכתף– החזיקי את תינוקך על החזה שלך, כשהסנטר שלו מונח על הכתף שלך. לטפוח בעדינות או לשפשף את הגב כדי לעודד גיהוקים. אני פחות אוהבת את התנוחה הזו כי היא מאמצת את השכמה ויכולה לגרום לכאבים בשכמות שלך.
 
גיהוק ישיבה: הושיב את תינוקך זקוף על ברכיך, תומך בחזה ובסנטר ביד אחת תוך שימוש ביד השנייה כדי לטפוח או לשפשף את גבו.
 
תנוחת ערסול אנכית– החזיקי את התינוק עם הגב אליך צמוד לבטן ולחזה שלך, פנוי פונות קדימה היד שלך מערסלת אותו מהצד ומקפלת לו את הרגליים לבטן.

השכיבי את תינוקת על הברכיים שלך קפלי לו את הרגליים לבטן ותני לו למצוץ את האצבע שלך. היניקה של האצבע תפעיל את השרירים הטבעתיים ותקל על העיכול ושחרור הגזים ובניגוד לשד לא תמלא לו את הקיבה יתר על המידה וכך יוכל באמת לשחרר את הבטן וירגיש הקלה. 

עיסוי בטן התינוק
 
עיסוי בטן עדין לתינוק בעזרת תנועות סיבוביות בכיוון השעון יכולת לסייע להפיג את לחץ הגזים. שימי לב במידה והתינוק איננו נהנה מהעיסוי , בין אם כואב לו או הוא חש אי נוחות מהמגע אל תמשיכי בעיסוי.
 
יש להקפיד על עדינות יתרה והקשבה לתינוק.
 
ניתן תוך כדי לכופף בעדינות את רגליו של התינוק לכיוון בית החזה שלו.
 
תנועה
 
במקום לתת לתינוק לשכב, אפשר לזוז איתו, בין עם על הידיים בתנועות מעלה ומטה עדינות או בתוך מנשא מוגן.

בכל מקרה אם התינוק בחוסר שקט נשנה כל כמה שניות תנוחת החזקה ולא נשאיר אותו בוכה בתנוחה שלא מיטיבה עימו. אפשר למחזר תנוחות שוב ושוב. גם אם לפני רגע תנוחה מסויימת לא היתה נעימה לו יש מצב שעוד כמה דקות היא תהפוך לתנוחה המועדפת.

גזים אצל תינוקות הקלה

האם הנקה גורמת לגזים לתינוק?

ההנקה עצמה אינה גורמת לגזים אצל תינוקות, אך גורמים כמו בליעת אוויר כתוצאה ממנח לא טוב יכולים לתרום להיווצרות גזים. בנוסף יש הרבה מאד גורמים אחרים שאינם קשורים להנקה שיכולים להשפיע.

תרופות ללא מרשם ופרוביוטיקה לגזים אצל תינוקות יונקים

במצבים מסוימים, תרופות ללא מרשם עשויות להיחשב להקלה על הגזים של תינוקך.אבל, זה לא אומר שזה ימנע אותם  ואין הוכחה מדעית התומכת בזה ותמיד חיוני להתייעץ עם רופא הילדים שלך לפני השימוש בתרופות או תוספים כלשהם.

אם תינוקך ממשיך לחוות אי נוחות מוגזמת בגזים ובאופן ממושך, חיוני לפנות לייעוץ רפואי. 

אי אפשר בוודאות למנוע גזים אצל תינוקות כי הרבה מהגורמים אינם ידועים או קשורים להנקה. הקפידי על תפס מתאים, השתמשי בתנוחות הנקה מתאימות, עזרו לו להוציא גרעפס כשצריך ועקבי אחרי טריגרים שעלולים להשפיע על הגזים אצלו.

אין תשובה מוכחת ומצד שני יש עדויות מאמהות שיש לזה השפעה. אם את מאמינה שזה קשור לתזונה שלך בדקי מה הוספת או החסרת מהתזונה כדי למצוא את המקור. 

ללא מחקר מבוסס ומעמיק קשה לדעת. בכל אופן תמיד יש להתייעץ עם רופא בנושא ולא לקחת שום תרופה או תוסף פרוביוטי ללא אישור

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.