דיכאון אחרי לידה והנקה

דיכאון אחרי לידה והנקה

להביא חיים חדשים לעולם הזה היא חוויה יוצאת דופן, ועבור אמהות טריות רבות, זה גם אחד הרגעים המספקים ביותר בחיים. עם זאת, זה יכול לבוא גם עם כמה אתגרים, אחד מהם הוא דיכאון לאחר לידה התבטא בדרכים שונות. בעוד שהגורמים לכך אינם מובנים במלואם, מחקרים מראים ששינויים הורמונליים, חוסר שינה והיסטוריה של דיכאון או חרדה יכולים להגביר את הסיכון לפתח דיכאון לאחר לידה. אך האם יש לכך השפעה על ההנקה או להיפך? האם הנקה היא גורם מונע או כזה שיכול לסייע בטיפול בדיכאון אחרי לידה?  במאמר הזה נצלול לקשר בין דיכאון אחרי לידה והנקה וננסה להבין את הגורמים, הסיכונים והיתרונות שההנקה מספקת.

דיכאון אחרי לידה והנקה

הקשר בין דיכאון אחרי לידה והנקה

תהליך ההירון והלידה הם מסע רגשי וגופני עצום ומשמעותי ביותר המשפיע לא רק על האם אלא גם על סביבתה הקרובה. התהליך משפיע בצורה שונה על כל אחת וססטיסטית 1 מכל 10 נשים עלולה לחוות דיכאון או סיטואציה נפשית ורגשית הדורשת תמיכה וטיפול מקצועי. 

בניגוד לתופעת "בייבי בלוז" המתאפיינת בתחושת עצבות ודכדוך החולפת תוך תקופה קצרה לאחר הלידה, דיכאון לאחר לידה עשוי להתרחש בטווח שבין מספר ימים ועד שבועות לאחר הלידה, וכאשר מתגלים קשיים בהנקה הקושי הופך למשמעותי יותר. 

אין היום מחקרים ברורים המציגים קשר מהותי בין דיכאון לאחר לידה והנקה, אבל כאשר האם מתמודדת עם קשיים נפשיים לאחר הלידה, יהיה לה קשה יותר ל"גייס" את הכוחות להתמודד עם ההנקה ובמיוחד אתגרים בהנקה. כתוצאה מכך יכולה להיות השפעה להפסיק את ההנקה בשלב מוקדם יחסית. זהו מצב מורכב שמשפיע גם עליה, גם על התינוק וגם על סביבתה הקרובה. 

תסמינים לדיכאון אחרי לידה כוללים:

עצבות

 דאגה מרובה

 הצפת רגשות

קושי לישון או שינה מרובה

אובדן תיאבון או אכילת יתר

קושי להתרכז או לקבל החלטות

עצבנות וכעס

אובדן עניין בפעילויות

מחשבות על פגיעה עצמית

 

כיצד דיכאון אחרי לידה והנקה משפיעים אחד על השני?

נקה עלולה להיות מאתגרת גם עבור אמהות שאינן חוות דיכאון אחרי לידה. לא כל הנקה הולכת בצורה חלקה, וקיימים אתגרים וקושי  המתעצמים במיוחד במהלך דיכאון אחרי לידה. כל ניסיון להתחבר לתינוקות מתבטא במאמץ רב והצורך להניק מספר פעמים ביום למשך שעות דורש מאמץ פיזי ונפשי לא קטן.

כאשר רמות האנרגיה נמוכותיתכן ותרד תדירות ההנקה וזה עלול להשפיע על כמויות החלב. ישנן סיטואציות בהן אספקת חלב נמוכה תורמת לתחושת האשם ואפילו בושה של האם במצב ("אני לא אמא מספיק טובה לתינוק שלי"). הנקה לעיתים יכולה גם להיות כואבת ולא נוחה, ולהוביל לעוד רגשות אשמה וחרדה נוספים. במצב כזה נוצר לופ שקשה לצאת ממנו ללא תמיכה והכוונה וצריך לזהות את הסימפטומים ואת דרכי הטיפול בה ולעשות זאת באמצעות פנייה לגורמים מקצועיים ולהיעזר בבני המשפחה  בן/בת הזוג כדי לקבל את ההחלטה הטובה לאם ולתינוק.

האם הנקה מונעת דיכאון אחרי לידה?

במחקר שנעשה לפני כמה שנים בהשתתפות אלפי אמהות נמצא כי להנקה יש השפעה חיובית על הורדת הסיכון לדיכאון אחרי לידה. עם זאת יש לזכור שהנקה היא חוויה אישית, עם אתגרים וקשיים משלה. לא כל אחת חווה את הההנקה אותו הדבר. מה שכן ידוע, זה שההנקה מעוררת שחרור של הורמון האוקסיטוצין. הורמון המעודד הרפיה ורוגע. אוקסיטוצין יכול לעזור להפחית מתח וחרדה, שהם תסמינים נפוצים של דיכאון לאחר לידה. הנקה יעילה, גם מספקת תחושת הישג אישית לאם, שיכולה להגביר את ההערכה העצמית והביטחון העצמי.

האם להמשיך להניק בדיכאון אחרי לידה?

ההתמודדות איננה קלה. לעיתים נדרשות תעצומות נפש ואנרגיות גדולות כדי לצאת מהמעגל. אבל ניתן למצוא תמיכה ועזרה רבה במעגלים הפנימיים והחיצוניים. מדובר בשאלה מורכבת. האם כדאי להמשיך להניק כאשר ההתמודדות המנטלית היא גדולה? מה קורה כאשר בנוסף יש גם כאבים, פטמות פצועות קצב ייצור חלב מופחת, לשון קשורה , טיפול תרופתי ועוד…
אולי כדאי להפסיק להניק? ואם מפסיקים, האם זה יכול להרע את המצב?

יועצת הנקה מוסמכת יכולה לסייע להתמודד עם אתגרי ההנקה, גם כאשר מדובר במקרים בהן יש דיכאון לאחר לידה. התמיכה היא לא רק טכנית, אלא גם כוללת כלים להתמודדות עם אשמה, שיפוטיות, הפנייה לגורמי תמיכה נוספים ומתן פתרונות אלטרנטיביים. המטרה היא לאפשר ניהול הנקה כמה שיותר תקין ויעיל בתקופה זו ככלי חשוב בהתמודדות. 

אפשרויות האכלה חלופיות

אאם את מתקשה להניק את תינוקך, קיימות אפשרויות האכלה חלופיות זמינות. אלה כוללים שימוש במשאבת חלב כדי להמשיך ולגרות את ייצור החלב. בעוד שחלב אם הוא מקור התזונה הטוב ביותר לתינוקות, חיוני לתת עדיפות לבריאות הנפשית ולרווחה שלך.

התמודדות עם אשמה

אמהות שחוות דיכאון לאחר לידה עשויות לחוש אשמה על חוסר יכולתן להניק את התינוקות שלהן. חיוני להכיר בכך שהנקה היא חוויה מאתגרת ואישית, ואין דרך נכונה או לא נכונה להניק את תינוקך. עליך להתמקד במה שהכי מתאים לך ולמשפחתך, מבלי להרגיש אשמה או בושה.

תמיכה מהמעגל הקרוב

דיכאון לאחר לידה יכול להשפיע גם על בני ובנות הזוג וחיוני שהם ייקחו חלק בניהול ההנקה. חיוני לספק תמיכה רגשית והבנה לבת הזוג שלך אם היא חווה דיכאון לאחר לידה ומתמודדת עם אתגרי הנקה במקביל. ניתן לעזור על ידי הקשבה לדאגותיה, עידודה לפנות לעזרה מקצועית וסיוע במשימות ביתיות.

סיכום

דיכאון לאחר לידה יכול להיות חוויה מאתגרת עבור אמהות, חיוני לפנות לעזרה מקצועית, לתרגל טיפול עצמי ולתעדף את הבריאות הנפשית והרווחה שלך לפני הכל. לזכור את עושה את המקסימום שלך בכל רגע נתון וסמכי על עצמך שכאשר את מרגישה שאת צריכה לעשות שינוי שיטיב עמך זה הדבר הנכון עבורך ועבור המשפחה שלך. 

שאלות נפוצות על דיכאון אחרי לידה והנקה

דיכאון לאחר לידה יכול להשפיע על היכולת להניק. למשל קושי בקשר עם התינוק יכולים להשפיע על תדירות ההנקה ומשך ההנקה ואם לא תהיה הנרה בלעדית מההתחלה כמויות החלב עלולות לרדת ועלולים להווצר אתגרים מצד התינוק. המצב שונה מאמא לאמא וממקרה למקרה. רבים מאתגרי ההנקה גם במצב של דיכאון לאחר לידה ניתנים לפיתרון.

יש היום לא מעט תרופות המשמשות לטיפול בדיכאון לאחר לידה הנחשבות כבטוחות לאמהות מניקות. עם זאת, חיוני תמיד להתייעץ עם הרופא שלך לפני נטילת תרופה כלשהי בזמן הנקה.

אם מבחינה בריאותית פיזית שלך ושל התינוק הכל תקין, אין שום מגבלה להניק. הקושי הוא בהתמודדות מנטלית ורגשית מורכבת שיש לה השפעה על היכולת להניק. 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.