התינוק לא עולה במשקל

התינוק לא עולה במשקל

אם התינוק לא עולה במשקל זו יכולה להיות סיטואציה מלחיצה ומטרידה. כאם טרייה, אחת הדאגות העיקריות שלך היא הבריאות של תינוקך, במיוחד כאשר מדובר בעלייה במשקל וההתפתחות שלו. אם את מניקה ושמת לב שהתינוק שלך לא עולה במשקל כצפוי, חשוב להכיר את הסיבות לכך ומה ניתן לעשות במקרה כזה. במאמר זה, נדון בגורמים הפוטנציאליים לעלייה נמוכה במשקל אצל תינוקות יונקים ונבחן פתרונות מעשיים.

 

תוכן עניינים

מהי עלייה תקינה במשקל לתינוקות יונקים? 

לפני שנצלול אל הסיבות לכך שהתינוק לא עולה במשקל, חיוני להבין מהי עלייה תקינה במשקל עבור תינוקות יונקים. בשבועות הראשונים לחייהם, תינוקות יונקים בדרך כלל יורדים במשקל לפני שהם מתחילים לעלות שוב.  זאת יכולה להיות גם ירידה של עד 10% ממשקל גופים לאחר  הלידה.  אם מדובר בירידה גולדה אף יותר, סביר להניח שבבית החולים יבקשו להשאיר את התינוק להשגחה כדי לעקוב מקרוב. 

בעיקרון עד גיל שבועיים, רוב התינוקות חוזרים למשקל הלידה שלהם, ומשם, הם אמורים לעלות בממוצע של 150-200 גרם בשבוע עד גיל ארבעה חודשים. הציפיה היא שעד גיל חצי שנה הם יכפילו את משקל הלידה שלהם (הנתונים מבוססים על נתוני ארגון הבריאות העולמי. אך יש לקחת בחשבון שפה מדובר בנתונים של תינוקות הצורכים גם פורמולה ולא רק חלב אם. נתוני תינוקות יונקים יהיו טיפה נמוכים יותר).

למה התינוק לא עולה במשקל?

יכולות להיות לכך מספר סיבות, חלקן נפוצות וחלקן פחות.

הצמדות או תנוחת הנקה לא יעילה

מיקום ואופן החיבור של התינוק לפטמה לגמרי יכולים להיות אחד הגורים לכך שהתינוק לא עולה במשקל או עולה באופן איטי ומועט. אם התינוק שלך לא נצמד לשד בצורה נכונה או אם הוא לא ממוקם בצורה שתאפשר לו להעביר חלב ביעילות, ייתכן שהוא לא מקבל מספיק חלב במהלך האכלה. אם התינוק מחובר על קצה הפטמה הוא ממש עוצר את מעבר החלב, מעבר לזה שזה עלול מאוד לכאוב ולפצוע את הפטמה כמות החלה שהוא יקבל לא תהיה מיטבית. כמו כן יניקה מקצה הפטמה ממש משמה מציצה של מוצץ ויכולה לגרום לתינוק להרדם לפני שהוא סיים לאכול.

הנקה לא מספקת

ייתכן וזמני ההנקה קצרים ולא יעילים כמו גם התדירות שלהם. תינוקות יונקים בין 8 ל-12 פעמים ביום בזמן מצטבר של 7-8 שעות ביממה. אם התינוק שלך נרדם מהר לאחר ההנקה או פותח פערים גדולים בין הנקה להנקה יש סיכוי גבוה שזה יגרום לאי עליה מספקת במשקל, אך עם זאת יש תינוקות שיונקים מעט ומהר ועולים במשקל מצויין ולכן חשוב לעשות מעקב בהתחלה כדי להכיר את התינוק שלנו ואת דפוסי היניקה שלו

לשון קשורה

לשון קשורה היא מצב שיכול להקשות על תינוקות לינוק ביעילות והוא נושא שכיח עליו אני מרחיבה במפגשי הכנה להנקה. מצב זה מתרחש כאשר הרקמה המחברת את הלשון לרצפת הפה קצרה או הדוקה מדי, מה שמקשה על תינוקות להיצמד לשד ולהעביר חלב. במאמר "לשון קשורה" אני מרחיבה על התופעה וכיצד ניתן לזהות ולטפל בה.

יניקה לא יעילה

לפעמים, תינוקות מתקשים לינוק ביעילות, מה שעלול להוביל לעלייה נמוכה במשקל. זה עשוי לנבוע ממגוון גורמים, כולל פגים או מצבים רפואיים אחרים. במצב זה אפשר להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת כדי לקבל עזרה והכוונה לגבי הנקה יעילה.

סיבות גנטיות

כן, תינוקות יכולים להיות שונים אחד מהשני לא רק באופן שבו הם יונקים, אלא גם באופן שבו הם גדלים.  לרקע הגופני והגנטי של ההורים יכולה להיות השפעה על קצב הגדילה שלהם. התייעצו ושתפו בכך את הרופא המטפל או יועצת ההנקה.

מצבים רפואיים אחרים

במקרים מסוימים, עלייה נמוכה במשקל עלולה להיגרם ממצבים רפואיים בסיסיים. אלה יכולים לכלול מחלת ריפלוקס, מחלת צליאק או הפרעות אחרות במערכת העיכול.

טיפול בעלייה איטית במשקל התינוק

אם את מודאגת מהעלייה במשקל של התינוק, ישנם מספר צעדים שתוכלי לנקוט כדי לטפל בבעיה.

ניהול ההנקה

הנקה בתדירות גבוהה יותר, שימוש בשני צדדים במהלך כל הנקה, ושאיבה לאחר האכלה תעורר ייצור חלב מוגבר. 
בנוסף יש להקפיד על מעקב אחר משקל התינוק באופן מסודר ושימוש במשקל תקני לאורך התקופה ולעיתים קרובות. 

שיפור תנוחת ההנקה וההצמדות של התינוק

ודאי שהתינוק שלך נצמד לשד בצורה נכונה, עם פיו פתוח לרווחה ושפתיים מופשלות כלפי חוץ. בנוסף, ודאי שהתינוק שלך ממוקם בצורה שתאפשר לו לינוק ביעילות.

בדיקת לשון קשורה

זיהוי לשון קשורה הוא תהליך הדורש בדיקה של גורם מקצועי כגון יועצת הנקה מוסמכת שתוכל להפנות אותך  כדי לטפל בבעיה. במקרים רבים ניתן לבצע הליך פשוט לשחרור הלשון ושיפור ההנקה.

סיכום

כאשר התינוק לא עולה במשקל זה אכן מדאיג, אבל ניתן לזהות זאת על ידי מעקב מוקדם וניהול הנקה תקין במצבים נורמלים. בכל מקרה של ספקות או חששות, ניתן להתייעץ עם גורמי מקצוע, יועצת הנקה מוסמכת, להתבסס על נתונים מוצקים ולא לחכות לרגע האחרון וללחץ מיותר. 
חשוב לציין שכל תינוק אמור לגדול ולהתפתח ביחס לעצמו ולפוטנציאל הגנטי שלו. האחוזונים לפעמים רק מבלבלים ומלחיצים. תינוק שנולד אחוזון 90 לא בהכרח ישמור עליו וזה לא אומר שמשהו בהכרח לא תקין. אם העליה במשקל מספקת משקילה לשקיל
 

רוב התינוקות היונקים מתחילים לעלות במשקל במהלך השבועות הראשונים לחייהם, וצריכים להחזיר את משקלם ללידה לפחות עד גיל שבועיים.

לא בהכרח, תזונת האם לא תשפיע על איכות החלב, אין דבר כה חלב לא איכותי או איכות לא מספקת. בעזרת תזונה נוכל להשפיע על הרכב השומן בחלב אבל לא על אחוז השומן בחלב.

הסימנים כוללים עלייה איטית במשקל, ייצור של פחות משישה חיתולים רטובים ליום, חסר שקט 

כן, גילו וגודלו של התינוק יכולים להשפיע על העלייה במשקל בזמן ההנקה. ילודים בדרך כלל יורדים במשקל בתחילה אך צריכים להתחיל לעלות במשקל עד סוף השבוע הראשון. פגים או תינוקות במשקל נמוך עשויים להזדקק לעלות במשקל מהר יותר מאשר תינוקות בלידה מלאה.

כן, הטמפרמנט של התינוק יכול להשפיע על העלייה במשקל בזמן ההנקה. תינוקות מסוימים עשויים להיות פעילים יותר ודורשים יותר קלוריות כדי לשמור על משקלם, בעוד שאחרים עשויים להיות פחות פעילים ודורשים פחות קלוריות.

הנקה לפי דרישה, או בתדירות שבה תינוקך מראה סימני רעב, מומלצת בדרך כלל כדי לקדם עלייה בריאה במשקל. תינוקות עשויים לינוק עד 10-12 פעמים ביום, בעוד שתינוקות גדולים יותר עשויים להאכיל בתדירות נמוכה יותר אך לפרקי זמן ארוכים יותר.

כן, תרופות ומצבים רפואיים מסוימים יכולים להשפיע על אספקת החלב של האם, מה שיכול בתורו להשפיע על העלייה במשקל של תינוק יונק. חשוב לדבר עם הרופא המטפל לגבי תרופות או מצבים רפואיים.

כן, מתח או חרדה יכולים להשפיע על ייצור החלב ועל העלייה במשקל של התינוק. חשוב לדאוג לעצמך ולחפש תמיכה בעת הצורך על מנת לשמור על אספקת חלב בריאה ולקדם עלייה בריאה במשקל אצל תינוקך.

כן, תינוק יונק עדיין יכול לעלות במשקל גם אם הוא לא יונק במשך תקופות זמן ארוכות, כל עוד הוא מקבל מספיק חלב במהלך כל האכלה ויונק בתדירות מספקת בסך הכל.

חשוב להתייעץ עם גורמים מוסמכים כמו יועצות הנקה. הן יכולות לעזור להעריך את הרגלי התזונה והעלייה במשקל של תינוקך, ולהציע הדרכה ותמיכה כדי לעזור לקדם צמיחה והתפתחות בריאה.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.