איך לייבש חלב אם ?

איך לייבש חלב אם

 

אם תהית איך לייבש חלב אם בין אם החלטת להפסיק להניק או שאת מנסה לגמול את התינוק, את עלולה לחוות קושי ואי נוחות כאשר ההנקות פוחתות ועד שמפסיק יבוש החלב. חשוב  לדעת איך לייבש חלב כדי למנוע כאב סתימות ודלקות. במאמר זה, נדון בטיפים ובשיטות בהן תוכלי להשתמש כדי לייבש את אספקת חלב האם שלך בצורה בטוחה ויעילה.

תוכן עניינים

איך תהליך ייבוש חלב אם עובד?

הגוף שלך מייצר חלב על בסיס ביקוש והיצע. באופן תיאורטי, לא צריכה להיות לו מגבלה לייצר חלב כל עוד יש ביקוש וגירוי ובריאות תקינה. לכן כאשר את מפסיקה להניק או לשאוב חלב, הגוף שלך יקטין בסופו של דבר את ייצור החלב.זה תהליך שעשוי להימשך מספר ימים עד שבועות, לכן אין טעם לעמוד עם סטופר או להסתמך על חלון זמנים מדויק. אצל כל אחת ואחת זה עובד אחרת.

איך לייבש חלב אם בצורה נכונה ?

זה לא אומר שאם את מפסיקה להניק או לשאוב בבת אחת, אז ייצור החלב פוסק. זה לא עובד ככה. כאשר את מניקה פחות ושואבת פחות, כך הייצור של הורמון הפרולקטין הולך ופוחת. אותו הורמון האחראי על ייצור החלב. מדובר בתהליך הדרגתי שלעיתים מייצר קונפליקט מסתכל. למשל, גודש בשד שמאלץ אותך לשאוב, ואז השאיבה מייצרת גירוי שמגביר את רמות הפרולקטין מה שמגביר דווקא את ייצור החלב וכן הלאה. לכן חשוב לזכור שתהליך של ייבוש חלב אם הוא הדרגתי ומצריך אורח רוח אך חשוב לעשות את זה בצורה נכונה.

מתי לייבש חלב אם ?

יש מגוון שלם של סיבות לייבש חלב אם. לרוב זה די תלוי בך ובתינוק. ייתכן שתחליטי להפסיק להניק או לשאוב בגלל שמיצית את ההנקה או השאיבה או שזה פשוט לא מרכיש לך נכון עבורך. יכול להיות שהתינוק שלך "החליט" שהגיע הזמן, ויכול להיות שזה בכלל בגלל סיבות רפואיות. זה לא משנה כל עוד זאת החלטה שלך ולפי התנאים שלך ולא של הסביבה שלך. בכל  מקרה יש לך מספר אופציות לייבוש חלב בהתאם לצורך ולהיסטוריה הרפואית.

איך לייבש חלב אם באמצעות צמצום הנקה

אחת הדרכים היעילות ביותר לייבש את אספקת חלב האם שלך היא להפחית בהדרגה את מספר ההנקות לאורך מספר ימים (לפחות שבוע). במידה והתינוק עבר למוצקים תוכלי להחליף בהדרגה הנקות במזון מוצק או בבקבוק. אם את מרגישה שאין הקלה אין שום בעייה לסחוט מעט ידנית כדי להקל על העומס או להשתמש בכוס טפטופים. במקרים שיש ממש גודש אפשר גם לשאוב מעט רק לכדי הקהל ולא לריקון.

איך לייבש חלב אם באמצעות שאיבות

אם את שואבת בלבד, צמצמי בהדרגה את מספר השאיבות ואורכן ב-5-10 דקות כל יומיים-שלושה. את יכולה גם להפחית את עוצמת השאיבה כדי להפחית את ייצור החלב בהדרגה.

איך לייבש חלב אם עם קומפרסים קפואים

קומפרסים של קרח יכולים לסייע גם בהקלה על גודש בשד ואי נוחות בחזה במהלך תהליך הייבוש וגם על ייצור הפרולקטין. הניחי קומפרסים  על השדיים במשך 20 דקות מספר פעמים ביום כדי להפחית דלקות וכאב. הקור מצמצם את כלי הדם המובילים אל השד, וכאשר כמות הדם אל האיזור פוחתת, מצטמצם גם ייצור הורמון הפרולקטין האחראי על ייצור החלב. חשוב לזכור שהנחת קומפרסים קרים בלבד לא יכולה למנוע מקרים של דלקות או חסימות בשד. יש לשלב זאת עם טכניקות נוספות ובמקרה של החמרה וכאבים יש להסתייע בגורם מקצועי.

איך לייבש חלב עם עלי כרוב

זה אולי לא הוכח מדעית אבל נשים רבות מעידות כי הנחה של עלי כרוב קרירים על השד מועילים בייבוש חלב אם. מה שכן יודעים, זה שעלי הכרוב מכילים תרכובות הנקראות גלוקוזינולטים ופלבונואידים, אשר הוכחו כבעלי השפעות אנטי דלקתיות בגוף.

כאשר מניחים עלי כרוב קרירים על השדיים, התרכובות בעלים יכולות לעזור להפחית דלקת ונפיחות ברקמת השד, מה שיכול בתורו להפחית את ייצור החלב. יש לעשות שימוש בעלי כרוב נקיים (אפשר גם להקפיא לפני השימוש). חלק מהנשים אפילו מעצבות את העלים בהתאם למבנה השד שלהן.
שימוש – להניח למשך מספר שעות ולהחליף. רצוי שלא לעשות שימוש חוזר באותם עלי הכרוב.

כיצד חזייה תומכת מסייעת בייבוש חלב אם?

חזייה תומכת יכולה לעזור להקל על אי הנוחות במהלך תהליך הייבוש. בחרי חזייה שמתאימה היטב, מספקת תמיכה נאותה, נוחה ושלא מחממת את החזה. חשוב לא להפעיל לחץ נקודתי מיותר על רקמת השד במיוחד בתקופה זו שהם יכולים להיות מלאים וגדושים כי זה עלול לייצר סתימה שתסבך את התהליך

שינוי תנוחות למניעת גירוי השד

כאשר התינוק "מחפש" את השד הוא מייצר גירוי לגוף שלך ומאותת לו לייצר פרולקטין.לא לפחד ממגע עם התינוק. הוא זקוק לזה. נסי למצוא תנוחה נוחה לך ולתינוק שיספק לו את הקרבה הדרושה עם אלמנט גירוי מופחת לפטמה.

תרופות לייבוש חלב אם

עד עתה התרכזתי בתהליך "ייבוש טבעי". אך במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בתרופות לייבוש חלב אם ביעילות. בשוק קיימות מספר תרופות מרשם בעלות יכולת ייבוש והפסקת ייצור חלב. זכרי, עליך ליטול תרופות רק בהנחיית גורם מקצועי או הרופא המטפל. התרופה הנפוצה ליבוש חלב לרב לא באמת תעזור בטווח של יותר מה 48 שעות לאחר הלידה ויש מחקרים שאף מציגים את התרופה הזו כמקושרת לאירועים נוירולוגים אפשריים.  ולכן מומלץ להשתמש בעזרים טבעיים. יש בבית מרקחת הום גליל ובאתר של DRK מוצרים הומיאופטים שמאוד עוזרים להפחתת יצור החלב.

חליטת מרווה טריה

ניתן לבשל בסיר עליי מרווה טריים במים עד להרתחה וליצור חליטה טבעית. שתיית החליטה יכולה לעזור בהפחתת יצור החלב, חשוב לציין שזה מר מאוד ומומלץ להמתיק אותה.

סיבוכים במהלך ייבוש חלב

אם במהלך תקופת ייבוש החלב את חווה צריבה בשד, חום, צמרמורות או תסמינים אחרים, פני מיד לעזרה רפואית. תסמינים אלו עשויים להצביע על סתימה או דלקת בשדאו מצב אחר הדורש טיפול רפואי. גם שינויים במצב הרוח הם תהליכים טבעיים לחלוטין ואל תחששי לפנות לתמיכה וייעוץ אם את זקוקה לזה.

ייבוש חלב אם עשוי להימשך מספר ימים עד שבועות, וחיוני לעשות זאת בצורה הדדרגתית בטוחה ויעילה. צמצום הדרגתי של ההנקות ושאיבות, שימוש בקומפרסים קפואים ועלי כרוב, לבישת חזייה תומכת, חליטת מרווה ומוצרי מדף הומיאופטים, יכולים לעזור להפחית את ייצור החלב ולהקל על התהליך.

לא מומלץ לייבש מיד את אספקת חלב האם שלך, אך אם מדובר בסיטואציה שבה זה נדרש, ניתן להתייעץ עם רופא מלווה לגבי תרופות מרשם קיימות בשוק.

זה עשוי לקחת מספר ימים עד שבועות עד לייבוש מלא. אין פה מדע מדויק וזה שונה ממקרה למקרה בהתאם לגיל התינוק, מצב האם, תדירות ההנקה ועוד.

ייבוש אספקת חלב האם שלך לא ישפיע על בריאותו של תינוקך כל עוד תוודאי שהוא מקבל תזונה מספקת באמצעות תמ"ל או מזון מוצק (בהתאם לגילו).

זה אפשרי אך עשוי להיות מאתגר וכרוך בשאיבות תכופות ולקיחת תוספים מעודדי חלב, מכיוון שלוקח מספר שבועות או חודשים לשיקום ייצור החלב ויש חלון הזדמנויות יחסית קצר של מספר שבועות לאחר הפסקת ההנקה. חיוני לדון באפשרות הזאת עם יועצת הנקה.

מעולה. למניקות יש מאגר עצום של שאלות ותשובות עבור חברות הקהילה. נסי לחפש במאגר ולהוסיף שאלות משלך במידה ותרצי.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.