גמילה מהנקה בלילה

גמילה מהנקה בלילה

גמילה מהנקה בלילה היא תהליך הכולל מעבר של התינוק מהנקה במהלך הלילה לשגרת הנקה במהלך היום. זוהי אבן דרך משמעותית בהתפתחות שלו ויכול ולעיתים מספקת הקלה להורים שרוצים להרוויח שעות שינה רצופות יותר. הפעם נצלול אל המושג גמילת לילה, איך זה עובד יחד עם טיפים מעשיים כיצד לנווט את המעבר הזה בהצלחה.

תוכן עניינים

מה זה גמילה מהנקה בלילה

מדובר בתהליך של צמצום או ביטול הנקות ליליות בהדרגה עבור תינוקות שמוכנים לעבור לשגרת הנקת יום בלבד או מעבר למזון מוצק ואינם זקוקים להנקות בלילה.

מתי אפשר להפסיק להניק בלילה?

חשוב לוודא שתינוקך מוכן מבחינה התפתחותית לגמילת לילה. באיזור גיל שנה, התינוקות מתחילים לפתח מושג לגבי הפרדה, וחלקם עשויים לגלות אורך רוח בין הנקה להנקה. הקושי המשמעותי הוא גם בהחלטה של האם עצמה. זה לא תמיד פשוט להגיע להחלטה הזו ולכן מדובר גם בתנאים ובמוכנות של התינוק אבל גם במוכנות של האם. חפשי את הסימנים הבאים:

1. התינוק שלך בן שנה לפחות (מדובר בהמלצה, ייתכן שיש תינוקות צעירים יותר שערוכים להתחיל גמילת לילה אני פחות בעד).

2. התינוק שלך התחיל לצרוך כמות מספקת של מזון מוצק במהלך היום.

3. התינוק שלך מראה עניין מופחת בהנקות לילה יותר בקלות באמצעים אחרים.

4. התינוק שלך מסוגל להירדם בחזרה בלילה ללא צורך בהנקה.

שיטות לגמילה מהנקה בלילה

יש שתי שיטות עיקריות לגמילה מהנקה בלילה:

השיטה ההדרגתית לגמילה מהנקה בלילה

הגישה ההדרגתית כוללת הפחתה איטית של מספר ומשך ההנקות הליליות לאורך תקופה, מתוך מחשבה שזה  לתינוק להסתגל בהדרגה לשגרת ההנקה החדשה.

שיטת הגמילה המיידית

שיטה זו כוללת הפסקה פתאומית של הנקות לילה לחלוטין. שיטה זו עשויה לעבוד עבור תינוקות מסוימים, אך היא עלולה להיות מאתגרת וקשה יותר עבור אחרים. חיוני לבחור בגישה שתואמת את מזגו של תינוקך וסגנון ההורות שלך. 

בשתי השיטות יש קושי רב כאשר התינוק "זועק" לאם וקשה לעמוד מנגד כאשר התינוק זקוק לך. מבחינת התינוק לוקחים ממנו דבר שהוא מאוד אוהב ומאוד מוכר ונח לו. 

איך מתחילים גמילה מהנקה בלילה

במידה וקיבלת החלטה לבצע גמילת לילה, עלייך להבין ולהבין שמדובר בשינוי לא רק עבור התינוק אלא גם עבורך. היי ערוכה לשינוי כי מדובר גם באבן דרך לכך שהתינוק שלך מתבגר. בנוסף חשוב להבין כי התהליך יכול להיות קשוח ותצטרכי להיות נחושה וחדורת מטרה. 

תקחי החלטה אמיתית ממקום של הבנה והשלמה שלך עם הצורך בשינוי ולא מתוך לחץ של הסביבה. אם את לא תהיה שלמה עם התהליך זה לא יעבוד ושניכם תהיו מאוד מתוסכלים.

1. דברי איתו, תסבירי לו מה התכנית מה מצופה לו ולמה, ממש תשתפי אותו בתהליך הם מבינים הרבה יותר ממה שנדמה לנו

2. דאגי שהתינוק שלך מקבל מספיק הזנה במהלך היום. הקפידי על שגרה יומית וחיזוקים חיוביים עבורו.

3. התחילי מהאכלה אחת בלילה. מומלץ להתחיל בהאכלה שנראה שהתינוק שלך הכי פחות מתעניין בה או שמתרחשת הכי קרוב לבוקר.

4. הפחיתי בהדרגה את משך ההנקה שנבחרה. הסבירי לו בעדינות שעליו לחזור לישון. נחמי אותו וחזקי אותו כאשר את עושה זאת.

5. לאחר שהתינוק שלך מסתגל להנקה מקוצרת ומופחתת בלילה, הגדילי בהדרגה את הזמן בין ההנקה. שלב זה מעודד את תינוקך לעבור פרקי שינה ארוכים יותר ללא צורך להאכיל אותו במהלך הלילה.

אם התינוק מסרב להירדם לאחר יקיצה בלילה, הציעי אמצעי נוחות חלופיים וטכניקות הרגעה. זה יכול לכלול נדנוד עדין, שירה או מוצץ. המטרה היא לעזור לתינוקך ללמוד להרגיע את עצמו ולהירדם בחזרה מבלי להסתמך על ההנקה הלילית.

גמילה מהנקה בלילה יכולה להיות מאתגרת, לכן חשוב שתהיה תמיכה. שתפי את בן או בת הזוג שלך בתהליך ולדאוג לספק לך מנוחה נחוצה.

זכרי שגמילת לילה היא תהליך הדרגתי וכל תינוק הוא שונה. היי סבלנית וגמישה. התאימי את הקצב בהתאם לצרכים ולתגובות של תינוקך. אם התינוק שלך מתקשה במיוחד, אפשר להאט את התהליך או לקחת הפסקה לפני שתמשיכי. התסכול וחוסר שביעות הרצון שלו מאוד לגיטימים והגיוניים, הוא לא רוצה לוותר על משהו שהוא כל כך אוהב והוא מביע חוסר שביעות רצון. אף אחד מאתנו לא אוהב שינויי כאלה , אבל לפעמים איו ברירה ומסתגלים.

אתגרים בגמילה מהנקה בלילה

בסדנת גמילה מהנקה אני תמיד מדברת על זה שגמילת הנקה בלילה לא תמיד תעבור בצורה חלקה, וייתכנו אתגרים או חוסר הצלחה. זה בסדר וזה טבעי. אם את נחושה מעוניינת בתהליך, שמרי על קור רוח וסבלנות. האתגרים הנפוצים הם:

יקיצה מוגברת בלילה
זה נורמלי שתינוקות יחוו יקיצה זמנית מוגברת בלילה במהלך תהליך הגמילה בלילה. ספקי לו נוחות וביטחון שיעזרו לו לחזור לישון.

חרדת פרידה
חלק מהתינוקות עלולים לחוות חרדת פרידה במהלך גמילת לילה. שינה באיזור קרוב לתינוק או שימוש במצעים ושמיכה המכילים את הריח שלך יכולים לסייע.

בקיעת שיניים או מחלה
בקיעת שיניים או מחלה יכולה לשבש את דפוסי השינה ולהפוך את גמילת הלילה למאתגרת יותר. אם המצב קשוח, שקלי לדחות את תהליך גמילת הלילה עד שהתינוק שלך ירגיש טוב יותר כדי למנוע מתח נוסף.

זכרו שכל תינוק הוא ייחודי, וחשוב להתאים את תהליך הגמילה מהלילה כדי לענות על צרכיו האישיים ורמות הנוחות שלו.

שאלות נפוצות על גמילה מהנקה בלילה

ממליצים בדרך כלל להמתין עד שהתינוק יהיה בסביבות גיל שנה לפני ששוקלים גמילה בלילה. בגיל זה, לרוב התינוקות יש את המוכנות ההתפתחותית וכן דפוסי שינה יציבים יותר. בנוסף זה גם תלוי בך

משך תהליך גמילת הלילה יכול להשתנות מתינוק לתינוק. זהו מעבר הדרגתי שיכול לקחת בין כמה שבועות לכמה חודשים. קצב התהליך תלוי בטמפרמנט של תינוקך, במוכנותו ובגישה שבחרת. זכרי להיות סבלנית וגמישה לאורך כל המסע.

גמילת לילה היא בדרך כלל בטוחה ואינה מהווה סיכונים משמעותיים. עם זאת, חשוב לוודא שהצרכים התזונתיים של תינוקך מסופקים במהלך היום באמצעות תזונה מגוונת ומאוזנת. אם יש לך חששות או שאלות, התייעצי עם יועצת הנקה מוסמכת.

גם לאחר גמילה מוצלחת מהנקה בלילה, יקיצה מדי פעם בלילה עדיין עלולה להתרחש עקב גורמים אחרים כגון בקיעת שיניים, מחלה או אבני דרך התפתחותיות. כאשר תינוקך מתעורר במהלך הלילה, ספקי לו נוחות וביטחון מבלי להניק. השתמשי בטכניקות מרגיעות כגון נדנוד עדין, שירה או טפיחה כדי לעזור לתינוקך לחזור לישון.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.