האם אפשר להיכנס להריון בהנקה ?

האם אפשר להיכנס להריון בהנקה

בין האם אפשר להיכנס להריון בהנקה או לא, תלוי בכמה גורמים. אני נתקלת בהמון שאלות בנושא ותמיד שומעת ערבוב של שמועות, מיתוסים ועובדות לא מבוססות. אז בואי נעשה סדר בדברים ונבין רגע איך הדברים עובדים, והאם הנקה יכולה למנוע הריון. 

תוכן עניינים

האם אפשר להיכנס להריון בהנקה או לא?

התשובה הקצרה היא שתמיד יש סיכוי שאפשר להיכנס להיון במהלך הנקה. התקופה שלאחר הלידה היא בדרך כלל תקופה שבה גוף האישה עדיין מתאושש ומסתגל לשינויים שהביאו ההריון והלידה. אחד השינויים שמתרחשים הוא שיבוש במחזור החודשי. ההנקה עצמה היא צורה טבעית של אמצעי מניעה הנקרא:

LAM (Lactational Amenorrhea Method) .

 

איך הנקה מונעת הריון ?

בזמן ההנקה משתחררים הורמונים כגון פרולקטין ואוקסיטוצין, שיכולים לדכא את הביוץ ולמנוע מאישה להיכנס להריון. כדי שזה יקרה, רמת ההורמונים המדכאים את הביוץ צריכה להיות יחסית גבוה, וכדי שזה צריכים להתקיים מספר תנאים ובהם תדירות ורציפות ההנקה.

 

כמה זמן הנקה יכולה למנוע הריון ?

משך הזמן שבו הנקה יכולה למנוע הריון משתנה מאישה לאישה. באופן כללי, היעילות של הגנה מפני הריון היא בעיקר בששת החודשים הראשונים לאחר הלידה. עם זאת, חשוב לציין כי  בעידן המודרני בו התינוקות לא צמודים אלינו באופן אבסולוטי זה לא באמת מהווה הגנה מלאה ולא ניתן לגמרי לסמוך כל זה כאמצעי מניעה. עדיין יש סיכוי קטן שאישה יכולה להיכנס להריון בזמן הנקה.

 

גורמים המשפיעים על כניסה להריון בזמן הנקה

בעוד ש-LAM יכול להוות כאמצעי למניעת הריון עבור חלק מהנשים, ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על הסיכויים שלך להיכנס להריון בזמן הנקה.

 

תדירות ההנקה

התדירות שבה את מניקה את תינוקך יכולה להשפיע על הסיכויים שלך להיכנס להריון. ככל שאת מניקה בתדירות גבוהה יותר, כך גדל הסיכוי שרמת ההורמונים מדכאי הביוץ המשתחררים בזמן הנקה תהיה גבוה כך שהסיכוי שתיכנסי להריון קטן.

 

שימוש במוצץ

תינוקות שמשתמשים במוצץ למטרת הרגעה באופן טבעי ינקו פחות, מה שאומר שיהיה פחות גירוי לשד ופחות פעילות הורמונלית בגוף. שימוש במוצץ מוריד את הסיכוי להגנה מפני הריון לא מתוכנן.

 

הזנות משלימות

אם את משלימה את חלב האם של תינוקך בפורמולה או במזון מוצק, זה יכול גם להשפיע על הסיכויים שלך להיכנס להריון. האכלה משלימה יכולה להפחית את תדירות ועוצמת ההנקה, מה שיכול להפחית את היעילות של ה-LAM בהנקה.

 

הגיל של התינוק שלך

ככל שהתינוק שלך מתבגר, תדירות ועוצמת ההנקה עשויות לרדת. זה יכול להפחית את היעילות של ההגנה מפני הריון.

 

מחזור חודשי

גם אם את מניקה באופן בלעדי, עדיין ייתכן שהמחזור שלך יחזור. אם את מבחינה בסימנים כלשהם של ביוץ, חשוב להשתמש בצורות נוספות של אמצעי מניעה כדי למנוע הריון.

אמצעי מניעה לנשים מניקות

 

ישנן מספר אפשרויות למניעת הריון בטוחות ויעילות עבור אמא מניקה. האפשרויות כוללות:

גלולת פרוגסטין

סוג זה של אמצעי מניעה מכיל פרוגסטין בלבד ובטוח לאמהות מניקות. פרוגסטין נחשב בטוח לאמהות מניקות מכיוון שהוא מכיל הורמון אחד בלבד, פרוגסטין, שאינו ידוע כמשפיע על ייצור חלב אם או על בריאות התינוק היונק. הפרוגסטין בגלולה פועל בעיקר על ידי עיבוי ריר צוואר הרחם, המסייע במניעת הגעת זרע לביצית. בניגוד לאמצעי מניעה הורמונליים משולבים (המכילים גם אסטרוגן וגם פרוגסטין), לגלולה המבוססת על פרוגסטין בלבד אין השפעה שלילית על ייצור החלב.

 

התקן תוך רחמי מצופה נחושת (IUD)

התקן זה חשב בטוח לאמהות מניקות מכיוון שזו שיטה לא הורמונלית למניעת הריון. זה פועל על ידי שחרור יוני נחושת היוצרים סביבה עוינת לזרע, ומונע הפריה. בניגוד לשיטות הורמונליות למניעת הריון, התקן תוך רחמי נחושת אינו מכיל הורמונים כלשהם שעלולים להשפיע על ייצור החלב או על בריאותו של התינוק היונק. טווח היעילות שלו הוא עד 10 שנים.

חשוב לציין שבעוד שה-Copper IUD נחשב בדרך כלל בטוח ויעיל עבור רוב הנשים, ייתכן שהוא לא מתאים לכולם. חלק מהנשים עלולות לחוות תופעות לוואי כגון התכווצויות או מחזור כבד יותר, וקיים סיכון קטן לסיבוכים. חשוב לדון בכל האפשרויות עם הרופא המטפל כדי לקבוע את הבחירה הטובה ביותר.

קונדומים

קונדומים יכולות לשמש אמהות מניקות והם יעילים מאוד במניעת הריון כאשר משתמשים בהם בצורה נכונה ועקבית.

 

זריקת Depo-Provera

זריקת Depo-Provera מכילה פרוגסטין וניתנת כל 12 שבועות. זה עובד על ידי עיבוי ריר צוואר הרחם ומניעת ביוץ.

חשוב לדון בכל האפשרויות למניעת הריון עם ספק שירותי בריאות כדי לקבוע את האפשרות הטובה ביותר עבור כל אדם. ייתכן שחלק מהאפשרויות למניעת הריון לא יתאימו לכולם, ולחלקן עשויות להיות תופעות לוואי או אינטראקציה עם תרופות אחרות.

לסיכום, ניתן להיכנס להריון במהלך ההנקה, אם כי הסיכוי להיכנס להריון נמוך יותר בדרך כלל עקב ה-LAM. גורמים כמו תדירות ההנקה, הזנות משלימות, גיל תינוקך והמחזור החודשי שלך יכולים כולם להשפיע על הסיכוי שלך להיכנס להריון בזמן ההנקה. אם את מודאגת מהאפשרות להיכנס להריון בזמן הנקה, חשוב לדבר עם הרופא המטפל כדי לדון באפשרויות למניעת הריון.

 

שאלות ותשובות בנושא כניסה להריון בזמן הנקה

 

כן, אפשר להיכנס להריון בזמן הנקה גם אם עדיין לא קיבלת מחזור. LAM יכולה לדכא את הביוץ, אבל היא לא חסינת תקלות, ועדיין יש סיכוי להכנס להריון

הנקה יכולה להיות אמצעי יעיל למניעת הריון, אך היא איננה שיטה מובטחת. חשוב לדון באפשרויות שלך למניעת הריון עם הרופא שלך כדי להבטיח שאת משתמשת בשיטה המתאימה לך.

מומלץ להתחיל להשתמש בצורות נוספות של אמצעי מניעה לאחר שהתינוק שלך יהיה בן שישה חודשים או במידה והתינוק שלך כבר לוקח מוצץ או שההנקה ישירה היא לא התזונה הבלעדית שלו.

כן, עדיין אפשר להיכנס להריון אם את שואבת חלב אם בלבד. שאיבה היא פחות אינטואטיבית ובאופן טבעי הגירוי של השד הוא בתדירות נמוכה יותר.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.