הגברת חלב אם

הגברת חלב אם

אמהות מסוימות עשויות להתמודד עם ייצור חלב אם נמוך, מה שעלול להוביל לקשיי האכלה לתינוקות שלהן. האם ישנם מזונות שיכולים לעזור להגביר את ייצור חלב האם באופן טבעי?. במאמר זה, נדון בכמה מהמזונות הנחשבים לכאלה שיכולים לעזור בהגברת חלב אם.
צריך לזכור שבכל מקרה, שימוש בתוספי מזון או צמחי מרפא בלבד אינם ערובה להצלחה, ובכל מקרה אם את מרגישה שייצור החלב נמוך, יש לבדוק את מכלול הדברים במהלך ההנקה (כגון התפס עם התינוק, תדירות ההנקה, בעיות הקשורות ללשון קשורה, המצב הבריאותי והמנטלי ועוד). 
בכל שינוי תזונתי או תוספי מזון, זה תמיד רעיון טוב לאמהות מניקות להתייעץ עם הרופא או יועצת הנקה מוסמכת לפני שינוי או צריכת מזון או תוסף אחר כדי לתמוך בהגברת חלב אם.

איזה מאכלים מגבירים חלב אם?

גלקטוגוגים במזון והשפעתם על חלב אם

מה זה גלקטוגוגים?

גלקטוגוגים הם חומרים שלפי ההערכה שהם מקדמים או מגדילים את ייצור חלב האם אצל נשים מניקות. חומרים אלה יכולים להגיע בצורה של תרופות או מוצרים טבעיים, כמו עשבי תיבול או מזון. רבים מעודדים צריכה של מזונות או תוספי מזון המכילים גלקטוגוגים כפיתרון למי שחווה אספקת חלב נמוכה, קשיי הנקה או בעיות אחרות הקשורות בהנקה.

איפה יש גלקטוטוגים?

כמה דוגמאות לגלקטוגוגים בתרופות כוללות מטוקלופרמיד, דומפרידון וסולפיריד. גלקטוגוגים ניתן למצוא גם במספר צמחים הכוללים בין היתר חילבה, שומר וגדילן  כמו גם במזונות שנחשבים לרוב בעלי תכונות לקטוגניות כוללות שיבולת שועל, שמרים וירקות עליים כהים.

מה הקשר בין גלקטוגוגים וחלב אם?

על פי ההערכה, יש גלקטוגוגים שמגדילים את רמות הפרולקטין בגוף על ידי הפעלתם כאסטרוגן קל. אסטרוגן הוא הורמון המעורב בוויסות הפרולקטין, וכמה גלקטוגוגים נחשבים כמחקים את השפעות האסטרוגן בגוף. זה יכול לגרום לייצור פרולקטין מוגבר ובסופו של דבר, הגברת ייצור החלב.

חשוב לציין כי לא כל הגלקטוגים עובדים על ידי הגדלת רמות הפרולקטין. חלקם עובדים על ידי מתן חומרים מזינים התומכים בייצור חלב, ואחרים עשויים להיות בעלי מנגנוני פעולה שונים. בנוסף, היעילות של הגלקטוגוגים יכולה להשתנות מאישה לאישה. יש נשים שלא ירגושו השפעה על יצור החלב בנטילת תוספים מסויימים בעוד נשים אחרות ידווחו על עליה משמעות.

חשוב לציין כי תמיד יש לדון בשימוש בגלקטוגוגים עם גורם מקצועי, מכיוון שהם יכולים להיות בעלי תופעות לוואי פוטנציאליות ולקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות. בנוסף, צריכה של מאכלים להגברת ייצור חלב בלבד איננה ערובה להצלחה. יש לשלב זאת עם בדיקת בעיות בסיסיות בהנקה, כגון התפס בין התינוק לשד בזמן ההנקה, אופן ההנקה ובעיות אחרות כגון לשון קשורה.

מורינגה והגברת חלב אם

המורינגה נחשבת לרוב כתוסף טבעי שיכול להגביר את ייצור חלב אם. אמנם ישנן עדויות המצביעות על כך שלמורינגה עשויה להיות השפעה חיובית על ייצור חלב אם, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים שלה.

מספר מחקרים נערכו על השימוש במורינגה להגברת ייצור חלב אם. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-Journal of Alternative and Complementary Medicine ב-2018 מצא שנשים שנטלו כמוסות מורינגה היו בעלייה משמעותית בייצור חלב אם בהשוואה לאלו שלקחו פלצבו. עם זאת, מחקר זה היה קטן ויש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הממצאים הללו.

חשוב לציין כי בעוד שמורינגה נחשבת בדרך כלל בטוחה, היא עלולה לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, ועלולה לגרום לתופעות לוואי כגון הפרעות עיכול, כאבי ראש וסחרחורת. אם את שוקלת להשתמש במורינגה כדי להגביר את ייצור חלב אם, כדאי לדבר תחילה עם הרופא שלך כדי לוודא שזה בטוח עבורך ולקבוע את המינון המתאים

חילבה מגביר חלב אם?

חילבה נחשבת על ידי רבים כמגביר ייצור חלב אם אצל אמהות מניקות. אמנם יש מחקר מדעי מוגבל על יעילותו של חילבה למטרה זו, אך אמהות רבות דיווחו על הצלחה בשימוש בחילבה כדי להגדיל את אספקת החלב שלהן.

חילבה מכילה תרכובות כמו פיטואסטרוגנים וגלקטוגוגים, אשר מאמינים כי הם עוזרים לעורר את ייצור החלב. 

חשוב לציין כי כמו כל תוסף צמחי מרפא אחר, חילבה עלולה לגרום לתופעות לוואי ותגובות אלרגיות.  לא מומלץ לקחת חילבה אם את סובלת חוסר איזון בבלוטת התריס, לחץ דם לא מאוזן . בנוסף, חילבה עשויה לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, כמו מדללי דם או תרופות לסוכרת.

אם את שוקלת להשתמש בחילבה או כל תוסף מזון אחר כדי להגדיל את ייצור חלב אם, חשוב להתייעץ עם גורם מקצועי או יועצת הנקה. 

כיימים היום לא מעט מוצרי מדף מצויינים שנשים רבות מספרות כי הגבירו להן את כמויות החלב משמעותית.

האם שומר עוזר להגברת חלב אם?

שומר הוא ירק פופולרי שמעבר להיותו תוספת מצויינת למנות ובדומה לחילבה מכיל פיטואסטרוגנים, אשר, כאמור, יכולים לסייע בהמרצת ייצור החלב. ניתן לצרוך שומר כתה או להוסיף לתבשילים כדי לשפר את טעמם. חשוב לציין כי יש נשים מדווחות כי שומר הגביר להן את החלב ונשי שדיווחו כי שומר הפחית להן את כמויות החלב. אני אישית ממליצה לא לקחת סיכון ולהמנע משתיית חליות או תה שומר.

האם שיבולת שועל מסייעת להגברת חלב אם?

שיבולת שועל היא מקור מצוין לברזל, החיוני לאמהות מניקות. ברזל עוזר להגביר את ייצור תאי הדם האדומים, הנושאים חמצן לתאי הגוף, כולל אלה שבבלוטות החלב האחראיות על ייצור החלב. שיבולת שועל מכילה גם ספונינים, שהם תרכובות שהוכחו כממריצות את ייצור החלב. עם זאת אין מחקרים המאששים את הקשר הישיר בין אכילת שבולת שועל להגברת חלב.. אבל זה מאוד טעים ומאוד מזין.

 

כיצד שום מסייע בהגברת חלב אם?  

שום הוא תבלין פופולרי הידוע ביתרונות הבריאותיים הרבים שלו. גם שום נחשב למזון המסייע להגברת ייצור חלב אם. שום מכיל תרכובות שיכולות לעזור להמריץ את ייצור החלב.

שום מכיל תרכובות גופרית שונות, כמו אליצין, אשר הוכחו כבעלי תכונות לקטוגניות. תרכובות אלו יכולות לעורר את ייצור ההורמון פרולקטין, החשוב להנקה וייצור חלב אם.

בנוסף, לשום יש תכונות אנטי-מיקרוביאליות שיכולות לסייע במניעת זיהומים, מה שיכול להיות מועיל במיוחד עבור אמהות מניקות ותינוקותיהן. שום מכיל גם רמות גבוהות של נוגדי חמצון, שיכולים לעזור לשפר את הבריאות והרווחה הכללית.

חשוב לציין שמחקרים מסוימים העלו כי רמות גבוהות של צריכת שום עלולה לגרום לקוליק או אי נוחות במערכת העיכול אצל תינוקות יונקים ובצריכה מופרזת היא עלולה גם לגרום לטעם דמוי שום בחלב אם שחלק מהתינוקות לא יאהבו. לכן, חשוב לאמהות מניקות לצרוך שום במתינות ולשים לב לכל השפעות פוטנציאליות שעשויות להיות לו על העיכול של התינוק או חוסר שביעות רצון של התינוק. כמו בכל שינוי תזונתי או תוספי מזון, זה תמיד רעיון טוב לאמהות מניקות להתייעץ עם הרופא המטפל או יועצת הנקה מוסמכת.

שמרי בירה

שמרי בירה הם סוג של שמרים המשמשים לרוב בייצור בירה. עם זאת, זהו גם מזון נהדר להגברת ייצור חלב אם. שמרי בירה אינם מכילים אלכוהול, וניתן לרכוש אותם בכל חנות למוצרים טבעיים.  

שמרי בירה הם מקור עשיר של ויטמיני B, כולל תיאמין, ריבופלבין, ניאצין וויטמין B6. ויטמינים אלו חשובים לבריאות ולרווחה הכללית ויכולים גם לסייע בתמיכה בהנקה וייצור חלב אם.

שמרי בירה הם גם מקור טוב לחלבון ומינרלים, כולל ברזל, מגנזיום ואבץ, החשובים לאמהות מניקות ולתינוקות שלהן.

בנוסף לתכונות התזונתיות שלו, כמה מחקרים מצביעים על כך שלשמרי בירה עשויים להיות תכונות גלקטגוגיות, כלומר הם יכולים לעזור להמריץ את ייצור חלב אם. נהוג לחשוב שוויטמינים מקבוצת B וחומרים מזינים אחרים בשמרי בירה יכולים לעזור לתמוך בתהליכים ההורמונליים והאנזימטיים המעורבים בהנקה.

עם זאת, חשוב לציין שחלק מהנשים עלולות לחוות אי נוחות במערכת העיכול או תגובות אלרגיות לשמרי בירה. לכן, זה תמיד רעיון טוב עבור אמהות מניקות להתייעץ עם רופא לפני נטילת תוספי מזון או ביצוע שינויים משמעותיים בתזונה על מנת לסייע בהגברת חלב האם.

שקדים

שקדים הם מקור מצוין לחלבון, החיוני להגברת חלב אם. הם גם עשירים בסידן ומינרלים, כולל ויטמין E, סידן ומגנזיום, המסייעים לשמירה על עצמות ושיניים חזקות. ניתן לצרוך שקדים כחטיף או להוסיף למנות.

שקדים הם מקור עשיר לשומנים בריאים, כולל שומנים בלתי רוויים היכולים גם לסייע בקידום ייצור חלב אם על ידי מתן האנרגיה והחומרים המזינים לגוף הדרושים לייצור חלב.

הם גם מקור טוב לחלבון, שחשוב לשיקום וצמיחה של רקמות. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אמהות מניקות שמייצרות חלב אם, מכיוון שהגוף זקוק לחלבון נוסף כדי לתמוך בייצור החלב.

חלק ממערכות הרפואה המסורתיות, כמו איורוודה, מצביעות על כך שלשקדים יש תכונות לקטוגניות, כלומר הם יכולים לעזור להמריץ את ייצור חלב אם אך אין על כל מחקרים.

תרד

תרד הוא מקור טוב להרבה ויטמינים ומינרלים חיוניים, כולל ויטמין A, ויטמין C, ויטמין K, ברזל, סידן וחומצה חומצה. חומרים מזינים אלו חשובים הן לאם והן לתינוק במהלך ההנקה.

ברזל: ברזל הוא רכיב תזונתי חיוני עבור אמהות מניקות, מכיוון שהן עשויות לחוות ירידה ברמות הברזל עקב הדרישות של הנקה. תרד הוא מקור טוב לברזל, שיכול לעזור לשמור על רמות ברזל בריאות בגוף האם.

חומצה פולית: חומצה פולית היא רכיב תזונתי חשוב לאמהות מניקות, שכן הוא תומך בגדילה ובהתפתחות של התינוק. תרד הוא מקור טוב לפולאט, שיכול לעזור להבטיח שהתינוק מקבל מספיק מהחומר התזונתי הזה דרך חלב אם.

נוגדי חמצון: תרד מכיל מגוון של נוגדי חמצון, כולל בטא-קרוטן ולוטאין, שיכולים לעזור להגן על האם והתינוק מפני מתח חמצוני ודלקת.

תכונות אנטי דלקתיות: תרד מכיל תרכובות בעלות תכונות אנטי דלקתיות, שיכולות לעזור להפחית את הדלקת בגוף ולתמוך בבריאות הכללית.

שומשום

זרעי השומשום הם מקור טוב להרבה ויטמינים ומינרלים חיוניים, כולל סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן ואבץ. חומרים מזינים אלו חשובים הן לאם והן לתינוק במהלך ההנקה.

סידן: זרעי השומשום עשירים במיוחד בסידן, החשוב להתפתחות עצמות ושיניו של התינוק. סידן חשוב גם לבריאות האם, שכן הוא תומך בבריאות העצמות שלה.

ברזל: זרעי שומשום הם מקור טוב לברזל, שיכול לעזור לשמור על רמות ברזל בריאות בגוף האם.

זרעי שומשום הם מקור טוב לחומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6. שומנים אלו חשובים הן לאם והן לתינוק, מכיוון שהם תומכים בהתפתחות המוח ומערכת העצבים.

פיטואסטרוגנים: זרעי השומשום מכילים פיטואסטרוגנים, שהם תרכובות צמחיות שיכולות לחקות את השפעות האסטרוגן בגוף. תרכובות אלו עשויות לסייע בתמיכה בייצור חלב אצל אמהות מניקות.

חשוב לציין ששומשום הוא אלרגן נפוץ, ולכן אמהות צריכות להיות זהירות אם יש להן או לתינוק שלהן תגובות אלרגיות כלשהן לשומשום. כמו בכל ההמלצות התזונתיות, עדיף להתייעץ עם רופא או יועצת הנקה מוסמכת כדי להבטיח ששומשום הוא תוספת בטוחה ומתאימה לתזונה של האם המניקה.

אורז חום

אורז חום הוא מזון מזין שיכול לתמוך באמהות מניקות בכמה דרכים:

פחמימות מורכבות: אורז חום הוא מקור טוב לפחמימות מורכבות, שיכולות לספק שחרור מתמשך של אנרגיה לגוף האם. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אמהות מניקות, שכן הנקה יכולה להיות עתירת אנרגיה.

סיבים: אורז חום הוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, שיכולים לעזור לתמוך בעיכול בריא בגוף האם.

ויטמיני B: אורז חום הוא מקור טוב למספר ויטמיני B, כולל תיאמין, ניאצין וויטמין B6. ויטמינים אלו חשובים הן לאם והן לתינוק, מכיוון שהם תומכים בייצור אנרגיה ותפקוד מערכת העצבים.

מגנזיום: אורז חום הוא מקור טוב למגנזיום, שחשוב להתפתחות העצמות והשיניים של התינוק. מגנזיום חשוב גם לבריאות האם, שכן הוא תומך בבריאות העצמות והשרירים שלה.

מינרלים קורט: אורז חום הוא מקור טוב למספר מינרלים קורט, כולל מנגן וסלניום. מינרלים אלו חשובים הן לאם והן לתינוק, שכן הם תומכים במגוון תהליכים פיזיולוגיים בגוף.

הכללת אורז חום בתזונה של אמא מיניקה יכולה לעזור לתמוך הן באם והן בתינוק על ידי אספקת חומרים מזינים חשובים ותרכובות מועילות אחרות. עם זאת, חשוב לציין כי אורז יכול להכיל ארסן, לכן, מומלץ לבחור בזני אורז אורגני או דל ארסן, ולצרוך אורז במתינות כחלק מתזונה מגוונת ומאוזנת. 

משמשים

משמשים הם מקור טוב לחומרי תזונה חיוניים רבים, כולל ויטמינים A ו-C, סיבים ואשלגן.

ויטמין A: משמשים עשירים בויטמין A, החשוב לאמהות מניקות. ויטמין A עוזר לראייה, עור ומערכת חיסונית בריאה הן של האם והן של תינוקה.

ויטמין C: משמשים הם גם מקור טוב לויטמין C, שיכול לסייע בחיזוק המערכת החיסונית של האם והתינוק שלה. ויטמין C חשוב גם לספיגה של ברזל, חומר תזונתי נוסף שהוא חיוני לאמהות מניקות.

סיבים: משמשים עשירים בסיבים, שיכולים לעזור לווסת את העיכול ולמנוע עצירות. עצירות היא בעיה שכיחה אצל אמהות מניקות, והיא עלולה להיות לא נוחה ואפילו כואבת. אכילת מזונות עשירים בסיבים כמו משמש יכולה לסייע במניעת בעיה זו.

אשלגן: משמשים הם מקור טוב לאשלגן, מינרל שחשוב לשמירה על לחץ דם תקין. זה יכול להיות חשוב במיוחד עבור אמהות מניקות, שעלולות להיות רגישות יותר ליתר לחץ דם.

גרגירי חומוס

חומוס (איך אפשר בלי…). חומוס הוא מזון עשיר בחומרים מזינים שיכול לספק מגוון של חומרים מזינים חשובים לאמהות מניקות. 

חלבון: חומוס הוא מקור טוב לחלבון מהצומח, שחשוב לצמיחה ותיקון של רקמות הגוף. אמהות מניקות זקוקות ליותר חלבון מנשים שאינן מניקות כדי לתמוך בייצור חלב אם.

ברזל: חומוס הוא מקור טוב לברזל, שחשוב לייצור תאי דם אדומים ויכול לסייע במניעת אנמיה אצל אמהות מניקות. אנמיה יכולה להשפיע לרעה על ייצור חלב אם ואיכותו.

סיבים: חומוס עשיר בסיבים, שיכולים לעזור לווסת את העיכול ולמנוע עצירות, בעיה שכיחה לאמהות טריות.

ויטמינים מקבוצת B: חומוס הוא מקור טוב לויטמינים מקבוצת B, כולל פולאט, תיאמין וריבופלבין. ויטמינים אלו חשובים לייצור אנרגיה ולבריאות הכללית.

אבץ: חומוס הוא מקור טוב לאבץ, שחשוב לתפקוד החיסוני ויכול לסייע במניעת זיהומים שעלולים להשפיע על ההנקה.

מים

למרות שיש דעה רווחת כי חשוב לשתות מים בכות מוגברת בתקופת ההנקה בפועל ממש אין צורך להגזים. חשוב אמנם לשתות מים אבל יותר חשוב להיות קשובים לגוף. כמות המים שאתת צריכה לשתות היא כמות המים שהגוף שלך מרגיש שהוא צריך. 

לסיכום

יש לא מעט מזונות או מוצרים שיכולים לסייע בההגברת ייצור חלב רב המזונות המומלצים לא הוכחו מחקרית כמגבירי חלב אך הם מזונות בריאים ומזינים שבכל מקרה שווה להכניס לתפריט השוטף, אם בנוסף גם יגבירו חלב זה רווח כפול. חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ומזינה הכוללת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים.

בכל שינוי בתזונה או שאלות לגבי נטילת תוספי מזון אלה או אחרים יש להתייעץ עם גורם מקצועי.

הכי חשוב להבין כמו כן  חשוב לציין כי המגביר חלב האולטימטיבי הינה גירוי השד עם הנקה או שאיבה מוגברת ככל שנגרה את השד יותר ככה הגוף יבין שיש שיש ביקוש נוסף והרמה ההורמונלית תעלה והגוף ינסה ליצר יותר חלב. חשוב לנסות הגברת גירוי לפני שמתחילים לקחת תוספים שונים.

 

המרווה, או בשמה הלועזי SAGE (Salvia officinalis) איננה בעיתית באכילה או בשתיה מדי פעם. המרווה איננה מומלצת לאמהות מניקות בשימוש מוגבר כגון שתיה על בסיס קבוע בחליטות תה , מכיוון שהיא עלולה להפחית את ייצור החלב ולגרום להשפעות לא רצויות אחרות. מרווה מכילה תרכובות שיכולות לעכב את ההנקה, כולל Thujone, שיכולות להפחית את אספקת החלב על ידי הפרעה להורמונים השולטים בהנקה. 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.