הנקה לאחר הגדלת חזה

הנקה לאחר הגדלת חזה

הנקה לאחר הגדלת חזה או הנקה עם שתלי סיליקון יכולה לעורר דאגה בקרב אמהות מניקות. עם זאת חשוב לציין כי הדבר בהחלט אפשרי ותלוי במספר גורמים. במאמר זה אנסה לשפוך אור על הנקודות העיקריות על הנקה לאחר הגדלת חזה. חשוב לציין שלא תהיה שום התייחסות רפואית בהקשר של השתלים על גוף המניקה וכי אין לראות במאמר זה המלצה או ייעוץ רפואי מכל סוג שהוא. 

מהם הגורמים המשפיעים על הנקה עם שתלי סיליקון?

יש מספר גורמים היכולים להשפיע על הנקה לאחר הגדלת חזה. אלה כוללים את מיקום החתך, סוג השתל בו נעשה שימוש ומשך הזמן מאז הניתוח.

סוג הניתוח

מיקום החתך חשוב מכיוון שהוא יכול להשפיע על העצבים ותעלות החלב בשד. חתכים שנעשו מתחת לשד או סביב הפטמה נוטים פחות להשפיע על ההנקה מאשר חתכים שנעשו בבית השחי או סביב העטרה.

הזזת הפטמה בניתוח לרב תגדיל את הסיכוי לפגיעה עצבית ולפגיעה ביצור החלב, עם זאת יש לא מעט מקרים של נשים שעברו הליך כזה והניקו את תינוקם ללא בעיתיות. אם יש תחושתיות בפטמה יש יותר סיכוי שמערכת יצור חלב לא תפגע , אם התחושתיות נמוכה חשוב להיות מלווה ביועצת הנקה ומעקב משקל על מנת לוודא כי יש יניקה מספקת והתינוק משגשג.

סוג השתל ומיקומו יכולים להשפיע מאוד על היכולת להניק. שתלי מלוח נחשבים בדרך כלל בטוחים יותר להנקה מאשר שתלי סיליקון מכיוון שהם מלאים בתמיסת מלח סטרילית הדומה לנוזלים בגוף. שתלי סיליקון מלאים בג'ל שעלול לדלוף לרקמת השד או לצינורות החלב, מה שעלול להשפיע על ייצור החלב ולהגביר את הסיכון לסיבוכים.

מיקום השתלים יכול להשפיע על ההנקה. שתלים הממוקמים מתחת לשריר החזה נוטים פחות להפריע לייצור וזרימת החלב מאשר אלה הממוקמים ישירות מאחורי רקמת השד. עם זאת, עם הכנה ותמיכה נכונה, נשים רבות עם שתלים בחזה מסוגלות להניק בהצלחה את תינוקיהן. חשוב לדון בתוכניות שלך להניק עם הרופא ו/או יועצת ההנקה לפני הלידה, כדי שיוכלו לעזור לך לפתח תוכנית שמתאימה לך ולתינוקך.

משך הזמן מאז הניתוח יכול להשפיע גם על ההנקה. ככל שעבר זמן רב יותר מאז הניתוח, כך קטן הסיכוי להשפיע על ייצור החלב או על יכולת ההנקה. עם זאת, חשוב לציין כי הנקה עם שתלים בחזה אפשרית בדרך כלל ללא קשר לכמה זמן עבר מאז הניתוח.
אתגרים בהנקה לאחר הגדלת חזה

ניתוח הגדלת חזה יכול לפעמים להשפיע על ייצור החלב ועל יכולת ההנקה. חלק מהנשים עם שתלים בחזה עלולות להיתקל בקושי בייצור חלב עקב פגיעה בעצבוב הפטמה שיכול לפגוע ברפלקס  שחרור החלב שבעקיפין יפגע בבמנגנון הייצור חלב ויכול להקשות על ההנקה. עם זאת, נשים רבות עם שתלים בחזה מצליחות להניק הנקה מלאה.

כדי לעזור להמריץ את ייצור החלב ולהבטיח אספקת חלב מספקת, ייתכן שחלק מהנשים עם שתלי סיליקון יצטרכו להשתמש במשאבת חלב. אם יש לך איזשהו חשש או דאגה הקשורים להנקה עם שתלי סיליקון רצוי תמיד להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת.

סיכונים בהנקה עם שתלי סיליקון

הנקה עם שתלי סיליקון היא בדרך כלל בטוחה, אך קיים סיכון קטן לדליפת חלב אם לכיס השתל. זה יכול להגביר את הסיכון לזיהום או סיבוכים אחרים.  כמו כן גודש ממושך יכול ליצר עומס על השתלים ופגיעה שלמותם ולכן רצוי להמנע מגודש קיצוני שאינו מטופל . חשוב לעקוב אחר כל סימן של זיהום או בעיות אחרות, כגון אדמומיות, נפיחות או כאב ובמידת הצורך להתיעץ עם יועצת הנקה מוסמכת.

הנקה עם שתלים אפשרית בדרך כלל, אך חשוב לדון בכל ניתוח שד עם הרופא שלך אם את מתכננת להניק ולהתאים את האופן ביצוע הניתוח בהתאם על מנת לפגוע כמה שפחות בפטמה ובמערכת הצינוריות של השד . מספר גורמים יכולים להשפיע על היכולת להניק עם שתלים, וייתכן שחלק מהנשים יצטרכו להשתמש במשאבת חלב כדי לעזור להמריץ את ייצור החלב ולהבטיח אספקת חלב מספקת. 

יכולת הריפוי של בלוטות החלב, צינורות החלב ועצבים פגומים תלויה בהיקף ובאופי הנזק. במקרים מסוימים, הם יכולים להחלים ולחזור לתפקוד, בעוד שבמקרים אחרים, הם עלולים להינזק לצמיתות.

בלוטות ותעלות עלולות להינזק מסיבות שונות שהם לא רק ניתוח להגדלת חזה. כגון זיהום, דלקת, טראומה או התערבות כירורגית. נזק קל יכול להחלים מעצמו לאורך זמן. עדיף להתייעץ עם גורם רפואי להערכה מדויקת של היקף הנזק ומהלך לריפוי. 

ההנקה עצמה אינה גורמת לצניחת שתלים בחזה, אך השינויים המתרחשים ברקמת השד במהלך ואחרי ההריון יכולים להשפיע על מראה השתלים בחזה.

במהלך ההיריון, השדיים עשויים להיות גדולים וכבדים יותר, והעור עלול להימתח. לאחר לידה והנקה, השדיים עלולים להתכווץ ולאבד נפח, מה שעלול לגרום לצניחת העור. אם לאישה יש שתלים בחזה, שינויים אלו יכולים להשפיע על מיקום השתלים ולגרום להם להופיע נמוך יותר או לצנוח.

חשוב לציין שהסיכון של צניחת או שינויים בשתלים בחזה לאחר הנקה יכול להיות תלוי במספר גורמים, כגון גודל וסוג השתל, משך זמן ההנקה והאנטומיה הייחודית של הפרט וגמישות העור. בנוסף, לשתלים בחזה עצמם יש תוחלת חיים מוגבלת וייתכן שיידרשו להחליף או להתאים אותם לאורך זמן.

אם את שוקלת השתלת חזה או מניקה כעת עם שתלים, עדיף לדבר עם מנתח פלסטי מוסמך שיוכל לספק ייעוץ והכוונה מותאמת אישית בהתאם לנסיבות האישיות שלך.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.