האכלה תומכת הנקה

האכלה תומכת הנקה - האכלה קצובה מבקבוק

האכלה תומכת הנקה (נקראת גם האכלה קצובה מבקבוק) היא טכניקה המאפשרת לתינוק לקבל בקבוק בצורה נוחה, איטית והגיונית. בהאכלה כזו קצב האכילה מווסת ובשליטה ויכול מאוד לעזור לתינוק להצליח לשלב בקבוק והנקה. השיטה הפכה לפופולארית ומאפשרת גם לבני או בנות הזוג לקחת חלק בתהליך ההאכלה מבלי לפגוע בהנקה. במדריך זה אסביר כיצד השיטה עובדת, מה היתרונות שלה וכיצד ניתן לשלב אותה בשגרת ההנקה של התינוק שלך. 

מה נלמד בהאכלה תומכת הנקה?

מהי האכלה תומכת הנקה?

האכלה תומכת הנקה היא שיטת האכלה קצובה, מדודה ואיטית. באופן הזה התינוק אקטיבי ומוצץ את פטמת הבקבוק בדומה ליניקה על השד. האכלה איטית ולא רציפה מאפשרת לתינוק לשלוט יותר על קצב ההאכלה שלו באמצעuת האטה מכוונת של זרימת החלב אל פטמת הבקבוק ואל הפה של התינוק זאת בניגוד להאכלה מסורתית מבקבוק, שבה החלב זורם בחופשיות ובכמויות גדולות אל פה התינוק בלי הרבה מאמץ מצידו.

היתרונות של האכלה תומכת הנקה

ישנים מצבים בהם התינוק (במיוחד בימים הראשונים) מקבל בקבוק כהזנה נוספת מבקבוק במקביל להנקה. האכלה מבקבוק היא שונה מיניקה. כמות החלב והזרם שונים וכאשר תינוקות "נחשפים" להזנה מבקבוק יכול להיווצר מצב של העדפת בקבוק או האכלת יתר. הרעיון בשיטה הוא לטשטש" את ההבדלים כך שהתינוק ישלוט על הזרם, יפעיל את מנגנון היניקה וישבע. 

היתרונות העיקריים הם:

1. האכלה תומכת הנקה מחקה את הקצב והזרימה של ההנקה, מה שהופך אותה לחוויה מוכרת וטבעית יותר עבור תינוקות.

2. התינוק לומד לשלוט בצריכה ובכך ומפחית את הסיכוי להאכלת יתר.

3. השיטה מסייעת לפיתוח ריפלקס היניקה והבנה כיצד לשלב בין בליעה ונשימה.

4. האטת תהליך האכלה יכולה לעזור להפחית גזים וריפלוקס.

5. האכלה בבקבוק בשיטה זו מאפשרת הקשבה, יותר קשר עין ואינטראקציה במהלך האכלה שמחזק את  הקשר האינטימי בינך לבן התינוק.

כיצד להתארגן להאכלה תומכת הנקה?

בחירת הבקבוק הנכון

בעת יישום השיטה, בחירת הבקבוק הנכון יכולה לעשות הבדל משמעותי. חפשי בקבוקים שנועדו לתמוך בהאכלה קצובה. חשוב לוודא שהפטמה היא מידה 0 לכל אורך תקופת ההנקה. לינק לרילס שלי עם הייגן  שימוש בפטמה 0 או פטמה שהיא סלואו פלואו עוזרים לשמור על הקצב הטבעי של ההנקה ומעודדים את התינוק להשתתף באופן פעיל בהאכלה. (יש לך הנחה לבקבוקי הייגן בעמוד ההטבות שלי).

יצירת סביבת האכלה רגועה

כדי להבטיח חווית האכלה שלווה ומהנה, צרי סביבה רגועה ללא הסחות דעת. מצאי מקום נוח שבו תוכלי לשבת בשקט עם התינוק שלך. עמעמי את האורות אם זה בלילה, או בחרי אזור מואר היטב במהלך היום. על ידי מזעור גירויים חיצוניים, את יכולה לעזור לתינוקך להתמקד בתהליך ההאכלה, ולהפוך את האכלה ליעילה 

מה לשים בבקבוק?

העדיפות הראשונה היא כמובן לתת לתינוק שלך חלב שאוב כדי לתת לו את התזונה המותאמת ביותר עבורו וגם על מנת לשמור על משק החלב שלך בצורה אופטימלית. אם החלטת לשלב בתזונת התינוק בנוסף לחלב השאוב תמ"לו עשי זאת מבלי לערבב בין השניים בתוך הבקבוק. הסיבה העיקרית היא שאם יש לך חלב שאוב, זה פשוט כדי לשמור אותו ולא לזרוק במידה והתינוק לא סיים את הבקבוק. 

איך לבצע האכלה תומכת הנקה?

תנוחת התינוק

מיקום התינוק הוא המפתח במהלך האכלה קצובה מבקבוק. ערסלי את התינוק תוך כדי תמיכה בראשו ובצווארו ביד אחת כך שהוא בתנוחה זקופה של חצי ישיבה , והשתמשי ביד השנייה כדי להחזיק את הבקבוק ב 90 מעלות כדי שהוא יצטרך לינוק ממנו והוא לא ישפך ללא שליטה לפה שלו.

קשר עין

שמרי על קשר עין עם התינוק בזמן ההאכלה. זה מעביר מסר נהדר לתינוק שלך להרגיש בטוח ואהוב וכך מתן הבקבוק הופך להיות פעילות נעימה לכל מי שנותן לו את הבקבוק.

אפשרי לתינוק שלך להוביל

אחד העקרונות הבסיסיים של האכלה בבקבוק הוא לתת לתינוק להוביל. אפשרי לו להתחיל את ההאכלה על ידי הצגת סימני רעב, כמו פתיחת הפה או הזזת הראש לכיוון הפטמה. הימנעי מדחיפת הבקבוק לתוך הפה שלו או לעודד אותו לסיים מהר ממש כמו בהנקה.

הבחיני ברמזים של התינוק

בזמן שאת מאכילה את התינוק, היי קשובה לרמזים שלו. השהי את ההאכלה אם הוא נראים מלאים או זקוק להפסקה. התינוק שלך יודע טוב מאד איך לתקשר כאשר הוא מרוצה או כאשר הוא צריך לנשום.

התאמת זרימת החלב

במהלך האכלה קצובה מבקבוק, שמרי את הבקבוק מוטה מעט. את יכולה ליצור מגע קל בין פטמת הבקבוק לשפה העליונה שלו. ובכך לעודד אותו לפתוח את הפה.

אין לדחוף בכח את פטמת הבקבוק לפיו, אלא בצורה עדינה ומדודה. אחרי שהפטמה נכנסה שימי לב לאוויר בתוך בתוך הפטמה עצמה. היחס בין אוויר לחלב צריך להיות בערך חצי חצי בתוך הפטמה עצמה. בדרך זו, התינוק יכול לינוק ולבלוע באופן פעיל בקצב שלו, בדומה להנקה.

האכלה תומכת הנקה מבקבוק

קחי הפסקות

עודדי הפסקות במהלך האכלה. בזמן שהתינוק נח או עוצר, תני לו זמן לעכל ולהחליט בעצמו אם הוא עדיין רעב. אל תכריחי אותם לסיים את הבקבוק אם הם מראים סימנים של שובע. בהנקה זרם החלב לפה התינוק הוא בהתאם ליניקה והוא לא רציף וזו החחוויה והתחושה שנרצה לתת לתינוק כשהוא יונק.

מתי להתחיל האכלה מבקבוק?

לפני שנציג לתינוק בקבוק, חשוב שההנקה תהיה מבוססת. המשמעות של הנקה מבוססת היא  היא שההנקה מרגישה לך נוחה, את לא חווה בעיות מיוחדות,
את לא סובלת מפציעות בפטמות, אין לך כאב, התינוק מרוצה וקצב העלייה שלו במשקל הוא תקין. ביסוס הנקה יכול לקחת מספר ימים עד מספר שבועות ומאוד אינדבידואלי.

בסופו של דבר העיתוי יהיה תלוי בנסיבות האישיות שלך. אם את מתכננת לחזור לעבודה או להיעדר לזמן ממושך ייתכן שיהיה צורך להתחיל האכלה תומכת הנקה מוקדם יותר. עם זאת, שימי לב גם למוכנות של התינוק. אם את מתחילה לתת בקבוק לתינוק ואת מרגישה שפתאום הוא מתקשה להתחבר לשד עשי הפסקה מבקבוקים לכמה ימים כדי לאפס את ההנקה ואז תחזרי בהדרגתיות במתן הבקבוקים.

בשורה התחתונה כל תינוק הוא ייחודי, ואין גישה מתאימה לכולם. תינוקות מסוימים עשויים לקחת את הבקבוק ללא מאמץ, בעוד שאחרים עשויים להזדקק ליותר זמן להסתגל. היי סבלנית וסמכי על האינסטינקטים שלך.

אתגרים נפוצים בהאכלה תומכת הנקה

אם את משלבת הנקה והאכלה מבקבוק ייתכן שיתעוררו אתגרים שונים. זה יכול סירוב לינוק מבקבוק, גזים, ריפלוקס ובלבול פטמות. המפתח הוא סבלנות והתאמות. הרבה מהשיטה מבוסס על בניית האמון בינך לתינוק ולביטחון שאת משרה עליו. אם זה יהיה בלחץ וסטרס התינוק מיד ירגיש את זה.
במידה והתינוק חווה אי נוחות מתמשכת ו/או חוסר רצון לינוק, ניתן להתייעץ עם גורמים מקצועיים כגון יועצת הנקה

האכלה תומכת הנקה חשובה גם לתינוקות הניזונים מבקבוק בלבד. אופן האכלה זה, יותר נכון להם מבחינה פזיולוגית וחשוב להקפיד עליה עד שהתינוק מחזיק את הבקבוק בעצמו ואינו זקוק לנו יותר.

האכלה תומכת הנקה בקצב יכולה להפחית האכלת יתר מכיוון שהיא מאפשרת לתינוק לשלוט בכמות החלב שהוא צורך ולקחת הפסקות לפי הצורך. זה יכול להוביל לשיפור הוויסות העצמי ולירידה בסבירות לאכילת יתר.

תדירות הצעת הבקבוק לתינוק היונק שלך תלויה בצרכים ובנסיבות האישיות  שלך. בדרך כלל מומלץ להציג את הבקבוק רק כשההנקה מבוססת היטב, בדרך כלל בסביבות שלושה עד שישה שבועות, כדי למנוע בלבול אפשרי בין הפטמות.

תינוקות עשויים להביע עצבנות במהלך האכלה מסיבות שונות, כגון צורך בגיהוק או עייפות. שימי לב לרמזים שלו ונסי טכניקות הרגעה שונות במידת הצורך.

ניתן לשלב האכלה מבקבוק עם שיטות האכלה אחרות, כגון האכלה ממזרק, צינורית או כוס האכלה. המטרה היא להבטיח שהתינוק שלך יקבל הזנה בצורה עדינה וקשובה מבלי לאתגר את ההנקה.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.