צינורית חלב סתומה

צינורית חלב סתומה

צינורית חלב סתומה היא מצב שבו אחת או יותר מצינוריות החלב בשד נחסמות עקב סיבות שונות. צינוריות אלה מקשרות בין בלוטות ייצור החלב בשד אל הפטמה. סתימה של צינורית יכולה לגרום לכאב, אי נוחות, תסכול גדול ואף להגיע למצב של דלקת בשד. חשוב לדעת כיצד להימנע, לזהות ולטפל בסתימה בצינורית ברוב הפעמים ומתי דרושה התערבות של איש או אשת מקצוע.

תוכן עניינים

סימנים לצינורית חלב סתומה

כאשר יש סתימה בצינורית, יכולים להופיע תסמינים שונים שעשויים להשתנות בחומרתם מאישה לאישה. התסמינים העיקריים הם:

כאב או רגישות מקומית: אחד התסמינים הנפוצים ביותר הוא תחושת כאב או רגישות באזור מסוים של השד לפעמים תחושה ממש כמו של חבלה או סימן כחול. התחושה יכולה לנוע בין קלה לחמורה  ויכולה אף להחמיר במהלך הנקה או כאשר מופעל לחץ על האזור.

גוש או נפיחות: ייתכן ויורגשו גוש או נפיחות ניכרים העלולים להתפתח בשד, באיזור שבו צינורית החלב סתומה. גוש עשוי להרגיש מוצק או קשה למגע ומלווה באדמומיות או בחום באיזור.

אדמומיות: צינורות חלב סתומים עלולים לגרום לדלקת ברקמת השד, מה שמוביל לאדמומיות באזור הפגוע. העור עשוי להיראות אדום ומלווה בתחושת חום.

חולשה וחום: במקרים מסוימים, נשים עם צינוריות חלב סתומות עלולות לחוות תסמינים דמויי שפעת, כולל חום בדרגה נמוכה. החום בדרך כלל קל ויכול להיות מלווה בעייפות או חולשה כללית.

ירידה בזרימת חלב: כאשר צינורית החלב חסומה, זה יכול להפריע לזרימת החלב מהשד. אמהות מניקות עשויות להבחין בירידה באספקת החלב מהשד הפגוע התינוק עלול להראות סימנים של חוסר שקט ביניקה מהצד הזה או קושי להוציא חלב במהלך השאיבה.

גודש: צינורית חלב סתומה יכולה לתרוםלגרום להצטברות חלב בשד. כאשר השד הופך למלא ונפוח מדי עקב הצטברות חלב. גודש עלול להחמיר את הסימפטומים של צינוריות סתומות ולהפוך את ההנקה למאתגרת אף יותר.

שלפוחית חלב: לעיתים יכולה להופיע שלפוחית חלב ( Bleb) שנראית לעיתים כמו נקודה לבנה על הפטמה.

אי נוחות במהלך הנקה: הנקה או הוצאת חלב מהשד הפגוע עלולות להיות מאד לא נוחה או לכאוב מאד. אמהות עלולות לחוות כאבים חדים ודוקרים.

חשוב לציין שלא כולן יחוו את כל התסמינים הללו והם יכולים להשתנות.

גורמים לצינורית חלב סתומה

חיבור לקוי: כאשר התינוק לא נצמד היטב לשד במהלך ההנקה והמכאניקה שלו לא מספיק טובה , עלול להיווצר מצב חיבור לא מיטבי לשד ווהגברת הסיכוי לחסימות. 

האכלה לא תכופה או ריקון לא מלא: זמני הנקה לא תכופים או ריקון לא מלא של השד עלולים לגרום להצטברות חלב בתוך הצינורות. חלב עומד יכול להתעבות וליצור חסימות לאורך זמן.

לחץ על רקמת השד: לחץ חיצוני על רקמת השד, כגון בגדים צמודים, חזיות או נשיאת מנשא הדוק תיקים כבדים עם רצועה שלוחצת על החזה, יכולים להשפיע על זרימת החלב בתוך הצינוריות ולהגביר את הסיכון לסתימות.

גודש בשד: יכול לתרום לסתימת צינורות החלב. כאשר השדיים מתמלאים בחלב ( מסיבות של ריקון או ניהול ההנקה לא מיטבי, או בגלל ייצור חלב מוגבר) , הלחץ המוגבר בתוך הצינורות עלול להוביל לחסימות. 

שינויים בשגרת ההנקה: שינויים בדפוסי ההנקה, כמו שילוב בקבוק, מוצצים, שינוי בזמנים בין הנקה להנקה וגמילה פתאומית, עלולים לשבש את האיזון בין היצע וביקוש לחלב. חוסר איזון עלול להוביל לשינוי ביחס בין ייצור וריקון החלב ולסתימות.

טראומה או פציעה בשד: טראומה או פגיעה ברקמת השד, עלולות לגרום לדלקת ונפיחות ולהגביר את הסבירות לחסימות תעלות. בנוסף, רקמת צלקת מניתוחים או הליכים רפואיים קודמים של השד עלולה לעכב את זרימת החלב ולגרום לסתימה.

מבנה השד– מבנה השד וצפיפות רקמת השד יכולים להשפיע על הנטייה לסתימות בשד. ככל שרקמת השד צפופה יותר כך עלולה להיות יותר נטיה לסתימות.

כיצד לטפל בצינורית חלב סתומה?

לרוב ניתן לטפל בצינוריות חלב סתומות בבית ולעיתים זה עובר לאחר מספר ימים. בכל מקרה יש מגוון דרכים לטפל בסתימה בצורה יחסית פשוטה.

הנקה תכופה: אחת הדרכים היעילות ביותר  היא להניק בתדירות גבוהה ולהבטיח ריקון יסודי של השד במהלך כל האכלה. עודדו את התינוק לינוק תחילה בשד הפגוע במרווחים קצרים, שכן היניקה הראשונית ממריצה את זרימת החלב ועוזרת לשחרר את החסימה.

קומפרסים חמים לפני ההנקה או ריקון השד: קומפרס או מקלחת חמה לפני הנקה יכולים לעזור להרפיית רקמת השד, לשחרר את החסימה ולעודד את זרימת החלב. השתמשי במגבת חמה ולחה או כרית חימום על האיזור הרלוונטי בשד למשך 10-15 דקות מספר פעמים ביום.

קומפרסים קרים לאחר ההנקה או ריקון השד: הניחי קומפרס קרח על השד הכואב למשך 10-15 דקות כדי להפחית את הנפיחות ולהקל על אי הנוחות. השתמשי בטריק הזה כדי למנוע מגע ישיר עם העור.

עיסוי: נסי לחפש נקודות כואבות בעטרה עצמה, לפעמים החלב נתקע בסמוך לפתח היציאה לקראת קצה הפטמה. לעיתים שחרור נקודות כואבות בעטרה עצמה יכולים להקל על הכאב בעומק השד

מיקום התינוק: הקפידי על הצמדה נכונה של התינוק, תנוחת הנקה יעילה ועל מיקום אופטימלי של הפה שלו. חשוב לנסות להניק בזווית הנקה זונה מבדרך כלל כדי שמיקום השפתיים שלו ביניקה לא יהיו באותה נקודה כל הזמן ובכך יתאפשר השחרור בצורה מהירה ויעילה יותר.

תרופות ללא מרשם: תרופות אנטי דלקתיות כגון אדוויל נורופן אך ורק באישור רופא!

תרופות מרשם: במקרים חמורים של צינורות חלב סתומים או אפיזודות חוזרות, רופאים יכולים לרשום תרופות כגון אנטיביוטיקה או תרופות אנטי דלקתיות אחרות כדי להפחית דלקת, להקל על הכאב ולטפל בכל זיהום בסיסי.

שימוש ברטט: כל מכשיר שמייצר רטט יכול להקל על הצינורית החסומה ולעיתים גם לקדם את השחרור שלה גם מברשת שיניים חשמלית יכולה להיות לעזר רב.

טיפול אולטרסאונד: במקרים של סתימות חוזרות או עיקשות, ניתן לנסות טיפול  באולטרסאונד, הליך לא פולשני שעושה שימוש בגלי קול כדי למקד ולהמיס את הסתימה  בעומק השד מבלי לפגוע ברקמה שמסביב.

תוספי תזונה– תוסף הנקרא לציטין . לציטין יכול במקרים מסויימים להקל על סתימות ואף לתמוך במניעה של סתימות.  מומלץ להשתמש רק לאחר התיעצות עם אשת מקצוע. יש לציטין על בסיס זרעי חמניות וכאלו על בסיס סויה במקרה ויש חשד או ידועה אלרגיה לסויה לך או לתינוקך מומלץ להמנע.

מנוחה וטיפול עצמי: הקפידי לתת עדיפות למנוחה וטיפול עצמי כדי לתמוך בבריאות השד הכללית ובהחלמה מצינוריות סתומות. הקפידי על מנוחה, שתייה מרובה, תזונה מאוזנת וניהול רמות הלחץ. 

כיצד למנוע צינורית חלב סתומה?

המפתח הבסיסי הוא לוודא שיש ריקון מלא של השדיים בכל סשן הנקה וכמובן הרבה סבלנות. תהליך כזה יכול לקחת זמן.

הנקות תכופות: הניקי את תינוקך בתדירות גבוהה ולפי דרישה כדי למנוע את הצטברות החלב בצינורות. שאפי ללפחות 8-12 הנקות ביממה, או כל עוד התינוק מראה סימני רעב, כדי לשמור על זרימת חלב בצורה חלקה ולמנוע חסימות.

תנוחות הנקה חלופיות: נסי תנוחות הנקה שונות כדי לוודא שכל אזורי השד מנוקזים כראוי במהלך ההנקה. מעבר בין מצבים כגון תנוחת עריסה, תנוחת פוטבול ושכיבה על הצד יכולה לסייע במניעת התקבצות חלב בתעלות ספציפיות.

לבוש צמוד ולוחץ: לבשי בגדים נוחים וחזיות שאינן מכווצות את החזה או מפעילות לחץ על צינורות החלב. 

עיסוי חזה: שלבי עיסוי חזה כבשגרה כדי לסייע לזרימת החלב ולמנוע סתימות. עסי בעדינות את השדיים בתנועות סיבוביות מהקצוות החיצוניים לכיוון הפטמה לפני ואחרי הנקה כדי להמנע מאיזורים שנשארים עמוסים בחלב ועלולים להפוך לסתימה

מתח: תרגלי טכניקות להפחתת מתחים כגון נשימות עמוקות, מדיטציה או יוגה כדי להוריד את רמות הלחץ ולקדם הרפיה. רמות מתח גבוהות יכולות להפריע לירידה בחלב ולהגביר את הסבירות של צינורות סתומים.

תמיכה: פני לקבוצות תמיכה בהנקה, יועצות הנקה או גורמים מקצועיים בקהילה לקבלת סיוע והכוונה. תמיד אפשר לקבל עוד עצות חשובות, עידוד ומשאבים שיעזרו לך לנווט בין אתגרי ההנקה.

מתי לראות רופא?

סתימה בצינורית יכולה להיות מאד כואבת ומסתכלת אך לרוב ניתן לטפל בה באמצעים ביתיים ללא בעייה. לעיתים יש מצבים בהם דרושה התערבות של רופא כגון:

1. עברו יותר מ-24 שעות מאז שהרגשת נפיחות ואדמומיות בשד ללא שיפור ואף החמרה

2. כאב בלתי נסבל, חום יחסית גבוה ותחושה כללית לא טובה.

כמה זמן לוקח לצינורית חלב סתומה להחלים?

צינוריות חלב סתומות עוברות בדרך כלל תוך 1-2 ימים עם טיפול מתאים.

כן, צינורית סתומה יכולים להפחית באופן זמני את אספקת החלב בשד הפגוע עד לסילוק החסימה. הגוף מרגיש שיש בעיה ובאופן טבעי הוא יוריד את כמויות החלב כדי להמנע מעומס נוסף ולקדם את הריפוי.

כן, זה לגמרי  בטוח ואפילו רצוי להמשיך להניק עם צינורית חסומה, ההנקה התכופה יכולה לעזור לפתור את העומס בשד.

כן, לגמרי , במיוחד אם מדובר בסתימות חוזרות עקב מבנה שד מאתגר או כאשר הגורמים הבסיסיים אינם מטופלים או אם לא מקפידים על מניעה.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.