הנקה, אחת "התרופות" נגד דיכאון אחרי לידה

הנקה, אחת "התרופות" נגד דיכאון אחרי לידה

תקופת ההנקה היא הזדמנות מצוינת ליצור קשר קרוב ואוהב עם התינוק, שיכולה לעזור במקרים של דיכאון לאחר-לידה, להעלות את תפיסת המסוגלות של האם ולגרום לתינוק להרגיש אהוב ובטוח. אז איך זה קורה?

הפחתה באפשרות לחוש דיכאון לאחר לידה

לידה נחשבת כתקופה אמביוולנטית מבחינת התחושות בה. מצד אחד, כניסתו של חבר חדש למשפחה מהווה התרגשות ושמחה רבה, אך מצד שני, בשל הדרישות, התחושות החדשות, שעות השינה הנמוכות והשינוי בזהותה ובחייה של האישה, מהווה תקופה זו עבור נשים רבות גורם לחץ אשר עלול ליצור תחושות של חרדה, לחץ-נפשי ואף לדיכאון. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מתמקדים ביכולת להפחית מצוקות אלו ולהעלות תחושות חיוביות אצל נשים לאחר לידה. אחד האלמנטים שנמצאו כמרגיעים במצוקות אלו היא ההצלחה בהנקה. אצל אמהות רבות, הידיעה כי הן מצליחות להזין בצורה טובה את התינוק שלהן ובכך להשפיע על גדילתו ובריאותו, מעלה את תחושת ההצלחה שלהן כאמהות, דבר שעשוי להפחית את רמות הדיכאון שלאחר הלידה. בנוסף, המגע בין האם לתינוק מעלה את תחושת הקרבה, מאזן הורמונלית את האם ומחזק את החיבור והאהבה לתינוק ובכך משפר גם כן את תחושותיה של האם. ככל שיהיה מגע רב יותר, כאשר ההנקה היא הזדמנות מצוינת לכך, כך הסיכוי שתחושותיה של האם ישתפרו יותר. יחד-עם-זאת חשוב לשים לב שמצב הפוך של אי הצלחה בהנקה יכול דווקא לגרום למצוקה אצל האם, ולכן במצב כזה, במידה והאם מעוניינת בהמשך הנקה, רצוי להיעזר ביועצת הנקה טובה, אשר תדריך את האם ותסייע לה להצליח להניק בצורה טובה ולאורך זמן. כמו-כן בכל מצב של דיכאון לאחר לידה, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל ולהיות במעקב, שכן ללא קשר להנקה, רמות הדיכאון עלולות להחמיר ולסכן את האם והתינוק.

תפיסת המסוגלות של האם

מהרגע שאישה הופכת לאם, נוספים לה תפקידים רבים כחלק מאחריותה החדשה. כל הצלחה בתפקיד כזה משפרת את הדרך בה היא תופסת את עצמה כאם. אצל נשים המעוניינות להניק, הצלחה בהנקה עשויה לשפר משמעותית את תפיסת המסוגלות האימהית שלהן. הידיעה של האם כי היא זו שמייצרת את האוכל, אחראית על איכותו ומזינה את ילדה בצורה שנחשבת בעיניה הטבעית והטובה ביותר, יוצרת אצלה תחושת סיפוק והצלחה שלרוב גורמות לה להרגיש טוב יותר בתפקודה כאמא. פעמים רבות אני פוגשת אמהות שמגיעות אליי לקליניקה עם בקשה לסיוע לאחר שהתפתחה אצלן תחושת כישלון בתפקידים שונים באמהות, כדוגמת היכולת לגרום לילדן לישון, להרגיע את תינוקן או לעזור לו להתפתח מבחינה רגשית וקוגניטיבית בצורה הטובה ביותר. כאשר אמהות אלו מניקות, לצד התחושות הקשות אני שומעת גם פעמים רבות מאוד את ההנקה כגורם משכך, שגורם להן בכל זאת להרגיש שהן מצליחות בחלק מתפקידן כאמהות. אני אישית לא קוראת לאי הצלחה בתחומים שונים כישלון, אלא מתייחסת להכל כלמידה – אנחנו אומנם נולדות כאמהות ברגע שהתינוק הבכור שלנו נולד, אך יש לנו חיים שלמים ללמוד ולהתפתח בדרך שאנו שואפות להיות כאמהות.

לגרום לתינוק להרגיש אהוב ובטוח

אחד האלמנטים הרגשיים החשובים בבניית הביטחון והאושר של ילדינו, היא הבנתם שאנחנו אוהבים אותם, שמחים על קיומם ושיש להם מקום בטוח ועוטף אצלנו ההורים. בזמן ההנקה ישנה הזדמנות נהדרת ליצירת קשר אוהב ומחזק, שכולל יצירת קשר עין חמה, תוך חיוך באמצעותו אנחנו משדרים לתינוק שלנו שהוא אהוב ורצוי. לפני שנתיים ערכתי סקר קצר בין אימהות ושאלתי שתי שאלות: מה הן עושות בזמן הנקה ואיזה איבר בפנים שלהן לדעתן התינוק רואה הכי הרבה בזמן ההנקה. התשובות היו מגוונות, אך רובן ענו שהן צופות בסדרות אהובות, מנצלות את הזמן לחזור לשיחות או להודעות ולסידורים באמצעות המחשב או הסלולארי. שני האיברים שאמהות כתבו היו העיניים והסנטר. אני אוהבת אמהות ומגיעה מתוך מקום מאוד מכבד לאתגרים בתפקידנו כאמהות, אני יודעת שליכולת שלנו לעשות דברים במקביל יש מקום חשוב ביכולת שלנו לבצע את התפקיד הזה בצורה טובה ויעילה יותר. יחד עם זאת, יש דברים שלדעתי הערך בהתמקדות רק בהם הוא גבוה יותר מהערך לעשות בהם דברים במקביל. הנקה היא אחד מהם, שכן היא מאפשרת לאם ולתינוק להיות לרוב לבד ולחזק את הקשר בניהם. חייכו הרבה לתינוק שלכן, נסו לא לעסוק בדברים אחרים ולהשקיע את הזמן בלהביט בו, ללטף אותו, לחקור כל פסיק בו וליהנות ממנו. קשר העין מחזק את הקשר בניכם וככל שתחייכו אליו יותר, חיוך אוהב ועוטף, כך התינוק יחייך אליכן ואל עצמו בחזרה, ירגיש בטוח ואהוב יותר. התחושות האלו חשובות לו לבניית הביטחון והאושר שלו.

כל אמא רוצה להיות מאושרת ולגרום לתינוק שלה להיות מאושר, לא לכולן יש עדיין את כל הכלים לעשות זאת. אל תשכחו שהורות היא למידה אינסופית ולכן היו סלחניות כלפי עצמכן, שבחו את עצמכן על הדברים שאתן כן מצליחות בהם ופנו לקבלת כלים בכל תחום בו אתן מרגישות צורך.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.