קקי ירוק לתינוק?

קקי ירוק לתינוק

למה יש קקי ירוק לתינוק? האם זה נורמלי?! מה זה אומר? האם צריך לבדוק את זה?
אז התשובה ברוב המקרים היא שקקי ירוק לתינוק יונק הוא בדרך כלל לא סיבה לדאגה. אבל מתי כן? 
כאמא מניקה, התמודדות עם הקקי של תינוקך היא משימה בלתי נמנעת. עם זאת, חשוב לציין שצבע היציאות של התינוק שלך יכול להשתנות מאוד. מנוזלים או מוצקים ועד לגוונים של שחור, ירוק או צהוב. גם ריר בקקי של תינוקך אינו נדיר. הבנת משמעות הצבע שלהם ומעקב אחרי התדירות יכולים לספק תובנות חשובות לגבי בריאותו והתפתחותו של תינוקך. 

תוכן עניינים

איך נראה קקי של תינוק יונק?

כאמא טרייה את עשויה להתלבט לגבי איך נראה קקי בריא של תינוקות, במיוחד כשזה מגיע לצבע ולעקביות. הצבע והעקביות של הקקי של תינוקך יכולים להשתנות בהתאם למה שהתינוק שלך אוכל ובן כמה הוא (היא) כמו כן הרכב החלב שלך בהתם לגיל היונק גם יכולה להשפיע על הטקסטורה של הקקי. לכן חיוני לעקוב אחרי הקקי של תינוקך מכיוון שהוא יכול להוות אינדיקטור לבריאותו ולהתפתחותו.

צבע קקי מקוניום

בימים הראשונים לאחר הלידה את תמצאי בתוך החיתולים של תינוקך חומר שחור כהה דמוי זפת או שחור-ירקרק, כמעט ללא ריח. זהו המקוניום. זהו סוג ייחודי של קקי המורכב מריר, תאי עור, שערות לאנוגו (פלומת שער דקה ורכה) וחלקיקים אחרים שהתינוק שלך בלע, יחד עם מי השפיר בעודו ברחם. הצבע הירוק נובע למעשה מהפירוק של תאי הדם האדומים ולמעשה הקולוסטרום (אותו חלב אם ראשוני) משמש כזרז להוצאה שלו מגוף התינוק. 

לוקח לתינוקך יממה או שתיים להוציא את כל המקוניום מהמערכת שלו. כאשר זה קורה, צבע הקקי שלהם ישתנה משחור לשחור ירוק, ירוק חום ומחום לצהוב. במידה ואת לא רואה שינוי בצבע אחרי כמה ימים או אם אין פעולת מעיים ב-24 השעות הראשונות לאחר הלידה חשוב להיוועץ עם הרופא.

קקי צהוב של תינוק יונק

אם את מניקה, סביר להניח שלקקי של תינוקך יהיה מראה צהבהב, דמוי חרדל, לעיתים מעט נוזלי , והוא עשוי להכיל חלקיקי שומן לבנים דמויי זרעים. קצת ריר בקקי של תינוקך הוא גם נורמלי. זכרי שצבע הקקי של תינוקך יכול להיות מושפע גם ממה שאת אוכלת. לדוגמה, אכילת ירקות ירוקים כמו תרד עלולה לגרום לגוון ירוק בקקי של תינוקך.
הצבע הצהוב בקקי של התינוק נובע מפיגמנט שנקרא בילירובין העוזר לפרק את תאי הדם האדומים בגוף, והוא עובר דרך חלב האם החוצה מגופה. 

צבע קקי לתינוקות בגמילה

כשהתינוק שלך נכנס לשלב הגמילה ומתחיל לאכול מזון מוצק, את תבחיני בכמה שינויים משמעותיים בחיתולים שלו. הצואה תהפוך מוצקה יותר, והצבע ישתנה באופן נרחב יותר. ייתכן שתראי פיסות מזון לא מעוכלות כמו קליפות של אפונה או עגבניות. הסיבה לכך היא שמערכת העיכול שלהם עדיין מתרגלת לעיבוד כל המזונות החדשים הללו. במהלך תקופת הגמילה, גם הקקי של תינוקך יתחיל להריח חזק יותר, בגלל תוספת השומנים והסוכרים בתזונה שלו. שמירה ומעקב על הצבע והתדירות של הקקי של תינוקך יכולה לעזור לך לזהות בעיות בריאותיות פוטנציאליות בשלב מוקדם.

קקי ירוק לתינוק יונק

קקי ירוק לתינוק הוא עניין שכיח המייצר דאגה בקרב הורים טריים, אבל הוא בדרך כלל לא מזיק. יש מספר גורמים לקקי ירוק, כגון תרופות מסוימות שניתנות לתינוק על ידי האם המניקה, כמו גם מזון ירוק שאכלה האם והוא פשוט מועבר דרך חלב אם. במקרים מסוימים, הצבע עשוי להיות פשוט תוצאה של עיכול תקין. במקרים של ספק, תמיד אפשר להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת.

למה יש קקי ירוק לתינוק יונק?

כאשר אמא מיניקה צורכת מזונות בצבע ירוק, הפיגמנטים הצמחיים האחראים על הצבע הירוק מתפרקים בגופה לתרכובות שונות, כולל כלורופיל. תרכובות אלו יכולות לעבור לחלב האם שלה, ולהעניק לו גוון ירקרק..לאחר מכן, מערכת העיכול של התינוק היונק מפרקת את התרכובות בחלב האם, וחלק ממוצרי הפסולת מופרשים בצורה של קקי ירוק. תהליך זה דומה לאופן שבו מערכת העיכול של התינוק מעבדת את הפיגמנטים במזון מוצק בצבע ירוק.

קקי ירוק בהיר לתינוק

קקי ירוק לתינוק (ירוק בהיר) יכול להעיד על כך שהתינוק אינו מרוקן את השד בצורה מספקת ועובר מהר מדי לצד השני וזה עלול ליצר עומס במערכת העיכול שלו. אם התינוק לא מפגין חוסר נוחות אין סיבה לעשות כל שינוי, אם התינוק חסר שקט והבטן שלו מרגישה עמוסה ומציקה אפשר לנסות להאריך את זמן ההנקה מכל צד על מנת שירוקן את השד טוב יותר ולעיתים גם כלל לא לעבור לצד השני באותה ההנקה.

בעבר היה נהודד לדבר במושגים של קחל קדמי וחלב אחורי, היום לא משתמשים בנומחים האלה כי אין לדב הזה באמת חשיבות. כן ידוע שככל שהשד מלא יותר החלב יותר מיימי וככל שהשד ריק יותר החלב יותר שומני. המידע הזה לא אמור להשפיע על ניהול ההנקה שלנו אם אין שום סיבה אמיתית של האטה בעליה במשקל או חוסר שקט מצד התינוק.

קקי ירוק כהה לתינוק

לעיתים כאשר תינוקות מקבלים תוספת ברזל, הגוף מפרק אותו ויוצא קקי ירוק וכהה מאד. 

ראוי לציין כי העברת פיגמנטים צמחיים מתזונת האם לחלב האם נחשבת בדרך כלל בטוחה ובריא לאם ולתינוק. למעשה, חלב אם יכול להכיל מגוון רכיבים מועילים מתזונת האם, כמו נוגדנים, ויטמינים ומינרלים. עם זאת, אם את מניקה ומודאגת מהקקי הירוק של התינוק או שיש לך שאלות כלשהן לגבי התזונה שלו, את יכולה תמיד להתייעץ עם יועצת הנקה באופן ישיר או דרך מפגשי הכנה להנקה.

קקי אדום לתינוקות יונקים

צריך לעשות הפרדה בין אדום בוהק לאדום בהיר או ורוד.

קקי אדום בוהק לתינוקות יונקים

קקי אדום בוהק יכולה לנבוע מדם בקקי של תינוקך, מה שמעיד על בעיה בריאותית אפשרית כגון פצע או פיסורה בפי הטבעת, אלרגיה לחלב ועוד. אם זה מופיע יותר מפעם אחת חשוב לשמור את החיתול ולידע את הרופא המטפל.

קקי אדום בהיר או ורוד לתינוקות יונקים

בתינוק שזה עתה נולד, ייתכן שנבלע מעט דם במהלך הלידה. אם את מניקה, יכול להיות שהפטמות שלך מדממות, והדם מתערבב עם חלב האם שלך.
או אם אכלת מאכלים אדומים כגון סלק שצובע את הקקי שלו באדום.

קקי חום לתינוקות יונקים

כאשר מדובר בקקי חום בעל מרקם רך, מדובר למעשה בתופעה נורמלית. אם הקקי הוא מיימי ייתכן וזה מעיד על התחלה של שלשול. לא כל שלשול מצריך ללכת לרופא. אם השילשול בתדירות גבוהה והתינוק בחוסר שקט מומלץ ליצור קשר עם רופא ולהגיע עם דגימה של הצואה או עם טיטול. את הטיטול יש לשמור במקרר עד לפגישה עם הרופא.

קקי חום כהה וקשה יכול להעיד על עצירות. גם אם יש יציאה והתינוק נע באי שקט ובכי יש להיוועץ עם רופא. 

קקי שחור לתינוקות יונקים

קקי שחור יכול במקרים מסוימים, להיגרם מדם, שעלול להפוך מאדום לשחור בתוך המעיים עם הזמן. קקי ירוק כהה יכול לפעמים להראות שחור, אבל זה בדרך כלל לא סיבה לדאגה. מקוניום, שהוא הקקי הראשון של התינוק, יכול גם להיראות שחור, וזו לא בעיה.

מתי כן צריך לשים לב? 

אם צבע הקקי עדיין שחור, ועברו יותר מ-3 ימים לאחר הלידה, אם את מבחינה בסימני דם, אם יש כמות ריר גדולה, חום, או אם התינוק אינו שקט אחרי ההנקה, יש להתייעץ עם הרופא בהקדם.

קקי לבן אפור אצל תינוקות יונקים

קקי לבן או אפור יכול להעיד על מחסור במלחים בכיס המרה. אותם מלחים המספקים לקקי את צבעו החום ולכן יש להיוועץ עם רופא בהקדם.

בכל מקרה של ספק, אם את לא בטוחה שצבע הקקי של התינוק שלך נראה תקין, היוועצי תמיד עם הרופא או לקבל ייעוץ הנקה מיועצת הנקה מוסמכת על מנת לקבל מידע והנחיות מקצועיות וגם לעקוב אחרי באינסטגרם שם אני מפרסמת טיפים ומדריכים בנושא הנקה כל הזמן. 

הכנתי לך טבלת מעקב לצבע קקי תינוקות יונקים פשוטה אותה תוכלי להדפיס ולעקוב אחריה בעת הצורך. לחצי כאן להדפסה

צבע קקי תינוקות יונקים

קקי ירוק לתינוק הוא בדרך כלל תקין לחלוטין. יש לקחת בחשבון את גילו, משקלו ויציאות קודמות. אבל בכל מקרה שיש לך איזשהו ספק, עלייך להיוועץ עם הרופא או אשת מקצוע כגון יועצת הנקה. 

חשוב לזכור שגם במקביל למעקב אחרי צבע ותדירות היציאות של התינוק, יש גם לעקוב אחרי נושא משקל התינוק. יש להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת במידה ויש ספקות לגבי משקל התינוק וקצת עלייתו.

גיל התינוק – עד 48 שעות 
סוג וצבע הקקי – מקוניום – שחור (כמו זפת)
כמות – בין פעם ל-3 פעמים ביממה

גיל התינוק – 72-96 שעות
סוג וצבע הקקי – שחור/ירוק/צהוב (מרקם נוזלי יותר)
כמות – בין פעמיים לשלוש פעמים פעמים ביממה

גיל התינוק – 4 ימים ועד שבוע
סוג וצבע הקקי – צהוב חרדלי (מכיל אלמנטים גרעיניים/מרקם נוזלי)
כמות  – בין 3 ל-5 פעמים ביום. יכול להיות גם יותר

גיל התינוק  – שבוע ועד חודש
סוג וצבע הקקי – צהוב חרדלי (מכיל את אותם אלמנטים בעבר)
כמות – בין 3 ל-5 פעמים ביום 
* ייתכנו גם מקרים של יציאות אחת לכמה ימים וזה בסדר, כל עוד עוקבים אחרי קצב עליית המשקל של התינוק ומוודאים שהוא תקין.

אצל תינוקות יונקים חלב האם מתעכל בצורה קלה אצל התינוק והמרקם של הקקי שלו יכול להופיע בצורה יותר נוזלית. 

תלוי. רק עם התינוק מעל גיל חודש  חל תהליך של שינוי וגדילה של מערכת העיכול כך שיכולים גם לעבור גם ימים מבלי שתהיה יציאה. כל עוד לתינוק יש פיפי, הוא נינוח ועולה במשקל המצב תקין. במידה ויש לך איזשהו ספק או אם את מרגישה שהתינוק לא כתמול שלשום היוועצי עם רופא או יועצת הנקה מוסמכת.

יכולים להיות מספר סימנים לחשד לעצירות אצל תינוקות יונקים.
1. במידה והתינוק סובל מכאבים ולא נינוח בזמן היציאה.
2. מרקם הקקי של התינוק קשה 
3. עברו כ-5 ימים מאז היציאה האחרונה
4. התינוק נע באי שקט ומפגין חוסר תאבון כללי

פני לרופא או התייעצי עם יועצת הנקה מוסמכת.


Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.