טיפים להנקה נכונה

טיפים להנקה נכונה

כיצד למצוא תנוחת הנקה נוחה?

הנקה נכונה מתחילה בחוק מאד פשוט.
לפני הכל הדבר הכי חשוב זה שיהיה לך נח! לאמהות יש נטיה לחשוב שלא נורא אם קצת לא נוח ואם כואב או לא נעים העיקר שהתינוק יונק.

אין סיבה להניק בחוסר נוחות, נוחות זו לא מילה גסה, לתחושות שלך בהנקה יש השפעה על חוווית ההנקה הכללית. הנקה היא פעולה סמביוטית בה שני הצדדים אמורים  להיות מרוויחים ממנה.

יש מגוון רחב של תנוחות הנקה, חשוב שתמצאי את התנוחה הנכונה עבורך ועבור התינוק שלך.

חשוב שהגוף יהיה רפוי ושהחזקת התינוק לא תהיה כרוכה במאמץ מתמשך מבחינתך.

הקפידי להרפות את חגורת הכתפיים על מנת להימנע מעומס מיותר באיזור שעלול ליצור כאבים מתמשכים, הקפידי לא ליצר עומס על שורש כף היד , העבירי את משקל הכובד מפלג הגוף העליון לפלג הגוף התחתון, השתמשי ברגליים כתמיכה לזרועות או בעזרים שונים כגון כרית הנקה או סתם כרית רגילה שיש בכל בית.

תנוחת הנקה קלאסית

לאחר שמצאת את התנוחה הנכונה לך, נרצה להעניק לתינוק את התחושה הכי יציבה, קרובה ונטולת מאמץ מיותר מבחינתו.

את התינוק נערסל ביד הקרובה לשד ממנו הוא ינק. את ראשו תניחי בחלק הפנימי של המרפק שלך, וכף היד מונחת על גבו התחתון או על הטוסיק שלו.

התינוק יהיה מונח עליך כאשר הבטן שלו צמודה לבטן שלך, כמה שיותר קרוב אליך, יש לאמהות נטיה להרחיק את התינוק מהשד לאחר החיבור מחשש שיתקשה בנשימה בעקבות הקרבה לשד, מהלך זה עלול לגרום לתינוק להחליק לקצה הפטמה ולפצוע אותה ולהוריד מיעילות ההנקה.

הנקה יעילה

הנקה נכונה היא הנקה יעילה. היא תהיה מושפעת ממספר גורמים. כמות החלב של האם, טיב החיבור של פה התינוק לשד ויכולת היניקה של התינוק.

חשוב לציין, כי כאשר יש כאבים במהלך ההנקה הדבר מעיד על כך שמשהו בחיבור לא נכון ולא מספיק מדויק. מעבר לכאבים אפשריים בפטמה, סכנת פציעה וחוסר נעימות לאם המניקה ישנו גם הצד של התינוק. חיבור לא מדוייק עלול לגרום לו לינוק בחוסר נוחות והפעלת מאמץ מיותר, אלו עלולים לגרום לתינוק לינוק הרבה זמן, לבזבז הרבה אנרגיות ועל אף זאת לא להעביר מספיק חלב. החלב לא יוצא מקצה הפטמה, תינוק שמחובר רק על קצה הפטמה מאוד יתקשה להעביר כמות חלב מספקת. חליבת השד ושחרור חלב בצורה יעילה תתבצע כאשר הלשון חובקת את הפטמה והעטרה  ונעה בצורה פרליסטטית בעומק השד, מעבר לפטמה. אם הלשון לא תגיע לעטרה הפעולה לא תהיה מושלמת.

הנקה נכונה  בחיבור התינוק לשד

לפני החיבור נקפיד שהפטמה תהיה מול אף התינוק ולא מול פה התינוק כפי שנהוג לחשוב. מבחינה אנטומית התינוק אמור להרגיש את הפטמה נוגעת בשפה העליונה שלו, האינסטינקט שלו יהיה להרים את הראש ואז פיו יגיע לגובה הפטמה. בנקודת מוצא זו הפטמה תחליק מלמעלה ישר לחיך העליון של התינוק, בו הפטמה תשאר מוגנת במהלך כל ההנקה ונמנע מחיכוך ופציעה.

היחס בין הפטמה לבין פה התינוק ישמר בכל תנוחה שנבחר. כפי שאנחנו מרימים את הראש כדי לשתות מכוס או בקבוק והמשקה מחליק בגרון מלמעלה, כך התינוק צריך להרים את ראשו לפני המפגש עם הפטמה.

לפני החיבור  נחכה שהתינוק יפתח את פיו ויחפש את הפטמה. ניתן לצבוט מעט את הפטמה וליצר מן "סנביץ" כאשר האצבעות מקבילות לשפתי התינוק ובכך לעזור לתינוק להתחבר עמוק יותר ולהכניס יותר ריקמת שד לפיו. ככל שהחיבור יהיה עמוק יותר כך הפטמה תהיה מוגנת יותר בחיך העליון בזמן פעולת היניקה.

כאשר התינוק ממוקם נכון לא נצטרך לעשות הרבה פעולות אקטיביות על מנת "לחבר" אותו לשד ויהיה לו יותר קל להתחבר לבד בצורה נכונה ויעילה.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.