למה לחלב אם מופשר יש ריח וטעם מוזר?

שקית אחסון חלב אם

 מה יכולה להיות הסיבה ומה עושים?

אם קרה שהפשרת חלב על מנת להשאיר בקבוק לתינוק שלך לשעות העדרות מהבית, ותהית לאחר ההפשרה מה פשר הריח והאם יתכן שהחלב מקולקל, את לא לבד.

אמהות רבות מביעות דאגה מכך שהחלב המופשר מקולקל. חשש זה נובע מריח או טעם מוזר.

אם עלה החשש שהחלב מקולקל דבר ראשון כדאי לבדוק האם אופן איחסון החלב נעשה בצורה הנכונה:

  1. אם הקפאת את החלב במיכל פלסטיק- נסי להקפיא במיכל, העשוי מזכוכית או בשקיות, המיועדות להקפאת חלב אם, אותן ניתן לקנות בכל בית מרקחת או חנות לציוד תינוקות.
  2. אם את לא מתכננת להשתמש בחלב תוך 5-8 ימים מהשאיבה- הקפיאי אותו זמן קצר ככל הניתן לאחר השאיבה. בספרות המקצועית אין התייחסות רשמית לפרק זמן מקסימלי שבו חלב שאוב יכול להיות במקרר לפני שהוא עובר להקפאה. ההמלצה היא לצמצם את משך הזמן הזה למינימום.
  3. לפני ההקפאה בדקי שהמיכל /השקית של החלב סגורים היטב. סגירה לא הרמטית תאפשר ספיגה של ריחות או טעמים לא נעימים מחלל המקרר או המקפיא.
  4. אחסני את החלב בחלק האחורי של המקפיא- לא בחלק הקדמי או בדלת.
  5. וודאי שהמקפיא קר מספיק. ברב המקפיאים הביתיים טווח הטמפרטורה הוא מינוס 18-25. לפי ההנחיות הרשמיות חלב אם בהקפאה אמור להשמר בטמפ' של מינוס 25 מעלות. בהקפאה בטמפ' של מינוס 25 מעלות חלב יכול להשמר למשך 6 חודשים.
  6. הפשרה נכונה- חשוב להקפיד להפשיר חלב אם שהוקפא בדרכים הבאות:
  • להניח את המיכל/השקית של החלב הקפוא בתוך כלי עם מים חמים (לא רותחים).
  • להעביר את השקית מהמקפיא למקרר להפשרה הדרגתית.
  • להפשיר מחוץ למקרר ולהכניס למקרר לפני שהופשר באופן מלא.
  • להפשיר ע"י החזקת המיכל או השקית מתת לזרם של מים חמים (לא רותחים).

לאחר ההפשרה את תראי שכבה סמיכה על דפנות המיכל או השקית. מדובר בשכבה של שומן. בזמן הערבוב חשוב להמנע מלנער או לשקשק את החלב. את הערבוב יש לעשות בתנועות סיבוביות עדינות עד שהשכבות מתאחדות.

אם הקפדת על כל כללי האחסון ולמרות זאת לחלב יש טעם מוזר וריח מוזר, שקצת מזכיר ריח של סבון אז ככל הנראה הגורם הוא רמה גבוהה של האינזים ליפאז בחלב.

ליפאז הוא אינזים בעל תפקידים חשובים: הוא מפרק את השומנים בחלב ובכך תורם לספיגה של חומצות שומן וחומרים מסיסי שומן במערכת העיכול של התינוק ובנוסף יש לו יכולת לנטרל פרזיטים. העניין הוא שמהרגע שהחלב נשאב, ליפאז מתחיל לפרק שומנים בחלב לחומצות שומן והשינוי הזה במרכיב השומני של החלב גורם לשינוי בריח ובטעם.

החדשות הטובות הן שפירוק השומנים אינו מזיק (וההפך כאמור מסייע לספיגה) ורב התינוקות יסכימו לשתות את החלב למרות השינוי.

אם התינוק לא מסכים לשתות את החלב ניתן לנטרל את הפעילות של ליפאז טרם ההקפאה באופן הבא:

לאחר השאיבה חממי את החלב בסיר קטן עד שתראי בועות קטנות שמתחילות להופיע צמוד לדפנות של הסיר. ברגע שאת מזהה את הבועות הפסיקי את חימום החלב, קררי ולאחר הקירור הקפיאי.

יש לציין שחימום עלול לפגוע במידה מסוימת במרכיבים חיסוניים של החלב, אך אין לכך השפעה משמעותית בתנאי שלא כל החלב, שהתינוק ניזון ממנו, עובר את החימום.

ומה לעשות אם לחלב יש ריח חמוץ או ריח של חלב מקולקל ולא ריח סבוני למרות שתנאי האחסון תקינים?

סיבה אפשרית לכך היא תהליך כימי שקורה למרכיבים מסוימים בחלב בזמן האחסון. על מנת להקטין את התופעה אפשר לנסות להחליף את סוג מי השתיה שאת שותה (היות ויונים של ברזל או נחושת במי השתיה עלולים להיות מעורבים בתגובה המדוברת), כמו כן אם את נוטלת תוסף של אומגה 3 נסי להמנע ממנו לתקופה מסוימת ולעקוב אחר השינוי בריח/טעם החלב.

אם יש לך סטוק של חלב קפוא והתינוק מסרב לשתות אותו- נסי לערבב את החלב המופשר עם חלב טרי. תתחילי מחצי מופשר וחצי טרי ובהדרגה תקטיני את אחוז הטרי במנה.

 

מקורות:

  1. http://kellymom.com/bf/pumpingmoms/milkstorage/lipase-expressedmilk/
  2. ABM Clinical Protocol #8: Human Milk Storage Information for Home Use for Full-Term Infants (Original Protocol March 2004; Revision #1 March 2010) http://www.bfmed.org/Media/Files/Protocols/Protocol%208%20-%20English%20revised%202010.pdf
  3. Core Curriculum for Lactation Consultant Practice. 3 edition

 

 

 

 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.