איך להגביר חלב אם

איך להגביר חלב אם

אם את מתלבטת איך להגביר חלב אם, אם את חוששת שאין לך מפסיק חלב אם או שהתינוק לא מקבל ממך מספיק בזמן ההנקה חשוב שתדעי שזאת תחושה טבעית לחלוטין. יש מגוון סיבות המשפיעות על כמות חלב האם ואופציות רבות שיכולות לסייע לך. במדריך הזה, אני אנסה להבהיר מהם וכיצד ניתן להגביר חלב אם בניהול של הנקה נכונה.

תוכן עניינים

גורמים המשפיעים על כמות חלב אם

הגוף שלך הוא מכונה מדהימה. הוא מתחיל לייצר חלב אם עוד בשלב ההריון ויודע להפיק את הכמויות הרצויות להנקה לפי צורך ודרישה. עם זאת, אמהות מסוימות עשויות למצוא את עצמן בסיטואציה בה אין להן מספיק חלב, או שהן לא בטוחות שיש להן מספיק חלב. יש להבדיל בין "תחושה" שאין לך מספיק חלב אם לבין מצב שכמות החלב אכן נמוכה. במצב זה יש מספר גורמים שיכולים להשפיע על כמות החלב שלך כגון תנוחות הנקה לא נכונות או יעילות, הנקה בתדירות נמוכה, חוסר איזון הורמונלי, תזונה לקויה, מצב נפשי, או מצבים רפואיים מסוימים.
אספקת חלב נמוכה עלולה לגרום לתסכול וחרדה לאמהות מניקות, במיוחד אם בסביבה שלה גם נזרקות הערות חסרות בסיס בנוגע לכמות החלב שלה שלא באמת עוזרות ומייצרות לחץ נוסף עליה.
אם את מתלבטת איך להגביר חלב אם, חשוב לדעת שיש מגוון אופציות ודרכים לעשות זאת, ולפני שמבינים איך להגביר חלב אם צריך להבין האם אספקת החלב סדירה.

איך לדעת אם יש לי מספיק חלב אם ?

לפני שמגיעים למסקנות לגבי כמות החלב והחשש שהתינוק לא יונק מספיק, יש כמה סימנים שעשויים להצביע על אספקת חלב נמוכה:

תדירות יציאות קקי ופיפי לתינוק יונק

בדיקת החיתול של התינוק יכולה לתת לך סימנים ואינדיקציה לכמות החלב. זאת אף פעם לא בדיקה מדוייקת אלא חלק מתוך מכלול של סימנים שיכולים לסייע לך. חשוב לבדוק את היציאות של התינוק ולבחון את התדירות שלהם. הממוצע לתדירות היציאות לתינוק יונק בימיו הראשונים זה באיזור 4-6 חיתולים עם פיפי ו-3 חיתולים עם קקי ביום (בהחל מהיממה הרביעית ואילך ועד גיל חודש). אם כמות היציאות היא נמוכה, ואת חוששת כי הסיבה לכך היא כמות נמוכה של חלב אם, אפשר ללכת לשקול את התינוק ולוודא כי העליה במשקל מספקת. אם באמת נראה כי יש בעיה אמיתית כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת.

קצב עליית משקל התינוק

אחד הכלים החשובים שיש לך הוא המשקל. חשוב לבצע מעקב שקילה במקביל להנקה החל מהיום הראשון. יש לציין רוב התינוקות מאבדים עד 10% מהמשקל לאחר הלידה ואמורים לחזור למשקל הלידה תוך שבוע ועד גיל שבועיים, כאשר קצב העלייה המינימלי במשקל הוא כ-150 גרם לשבוע, רב התינוקות יעלו מעט יותר מזה אך גם עליה כזו נחשבת תקינה..

מתי המשקל יכול לתת אינדקיציה לכך שאין לי מספיק חלב?

אם התינוק לא עולה במשקל בקצב מספק לאורך התקופה, או אם יש אף ירידה במשקל, מומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת ולבדוק את הסיבות ו/או גורם מקצועי מטפל.
חשוב לציין שהגוף שלך מייצר את כמויות החלב גם בהתאם לאיזון בין הדרישה לצריכה. אם לא תהיה דרישה של חלב הוא לא יפעיל את ההורמונים המסייעים לייצור חלב. אם את מוצאת את עצמך מניקה בתדירות יומית נמוכה (פחות מ-8 פעמים), המשקל של התינוק לא עולה בקצב סביר, הוא מגלה סימני של חוסר שביעות רצון, והיציאות שלו בחיתולים מועטות, זאת יכולה להיות אינדיקציה לכמות חלב אם נמוכה.

איך להגביר חלב אם בהנקה נכונה

כשאת מנהלת את ההנקה שלך, את צריכה גם להתייחס לצד שלך. כלומר, לווודא קודם כל שיש לך את התנאים לנהל הנקה נכונה, אין לך כאבים, יש לך תמיכה מספקת, את מרגישה חיונית ואת אוכלת שותה ונחה במידה מספקת. אם יש מצב רפואי הדורש התייעצות עם גורם מטפל, זה הזמן לבדוק את הנושא איתו או עם יועצת הנקה מוסמכת.

שיטות להגביר חלב אם

איך להגביר חלב אם באמצעות תדירות ההנקה

אחת הדרכים הטובות ביותר להגדיל את אספקת החלב היא להניק את תינוקך בתדירות גבוהה ולפי דרישה. זה אומר ל"הציע" לו בכל פעם שהוא מראה סימני רעב. הנקה תכופה מגרה את ייצור הפרולקטין, ההורמון האחראי על ייצור החלב וזו דרך לאותת לגוף להגביר אותו. אם הוא רוצה "למשוך" את ההנקה תני לו. כמות הפעמים שתניקי במהלך היום יכולה להיות תכופה ולהתחלק על פרקי זמן שונים במהלך היום.

חיבור התינוק לשד

חיבור התינוק לשד ומיקומו חיוניים להעברת חלב וייצור חלב יעילים. ודאי שהתינוק שלך ממוקם בצורה שתאפשר לו להיצמד אל השד כראוי כדי לסייע לו לינוק בצורה האופטימלית ביותר. הנקה עם כאבים או פצעים תוכל לההצביע על חיבור לא יעיל ולא מדוייק שלגמרי יכול להקשות על ההנקה ועל מעבר חלב הצורה מספקת. שימי לב לקצב היניקה וליעילות, תינוק שיונק רצוף לפחות רבע שעה רצופה בלי הירדמויות.

איך להגביר חלב אם באמצעות שאיבה

שימוש במשאבת חלב יכול לעזור להמריץ את ייצור החלב ולהגביר את אספקת החלב. כמו שציינתי הגוף צריך גירוי על מנת לעורר את הפרולקטין, לכן ניתן להשתמש במשאבה כדי להוציא חלב בין ההנקות. גם התינוק אינו מעוניין לינוק אפשר לשאוב כדי לרוקן את השד ולעודד ייצור מוגבר. הקפידי לבחור משאבה נוחה וקלה לשימוש, ופעלי לפי הוראות היצרן לשימוש נכון.
חשוב לדעת שלרב הנשים יהיה קל יותר לשאוב בשעות הבוקר כאשר החלב יותר מימי והשד מלא יותר לאחר פעילו הורמונלית גבוהה בשעות הלילה.
כאשר את שואבת חשוב לשנות את עוצמת השאיבה מדי פעם ולעשות הפסקה של דקה שתיים כל כמה דקות כדי ליצר שינויים בגירוי השד ולהמנע מפעולה מונוטונית וקבועה.
שאיבה דו צדדית תהיה לרב יעילה יותר כי וחשוב לוודא שגודל חצוצרת המשאבה מתאים לגודל הפטמה שלך.

אם את במקרה מחפשת משאבה, סידרתי לך הנחה מפנקת.

איך להגביר חלב אם בטכניקת עור לעור

הגוף שלך הוא מכונה מופלאה כבר אמרתי? 🙂 אחת הטכניקות המדהימות שאני מדגימה בהכנה להנקה היא מגע עור לעור. מגע ישיר בינך לבין התינוק יכול לעזור להגביר את ייצור החלב על ידי שחרור ההורמון אוקסיטוצין. ההורמון שאחראי לשחרור החלב מהשד.

שתיית מים

יש אומרים כי שמירה על משמעת מים חשובה לייצור חלב. אבל אל תכריחי את עצמך לשתות מים. חשוב שתהיה קשובה לעצמך ותשתי לפי התחושה. חשוב גם להקפיד גם על תזונה מאוזנת הכוללת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים ומקורות חלבון אבל לא בשביל ייצור חלב אלא רק כדי שתרגישי טוב ותהיה חיונית והגוף שלך יתפקד בצורה בריאה .

מנוחה והפגת מתחים

מנוחה מספקת והפחתת מתח יכולים לעזור להגביר את ייצור החלב ושחרור פרולקטין ואוקסיטוצין. נסי לנוח עד כמה שניתן כולל הפסקות במהלך היום כדי להירגע ולהיטען מחדש. נסי להניק בשכיבה על הצד בצוקה בה הגוף רפוי ובנוחה. תרגלי טכניקות להפחתת מתח, כגון נשימה עמוקה ואף מדיטציה או יוגה. אם יש לך סביבה תומכת שיכולה לסייע (החל מסידורים קניות וניקיונות ועד לתמיכה רגשית) עשי בה שימוש.

תזונה וגלקטוגוגים

גלקטגוגים הם חומרים שיכולים לעזור להגביר את ייצור החלב יש כאלה שהם תוצרת הומיאופטית ויש שעוסיים מצמחים.
לקיחת מגבירי חלב ללא תוספת הנקות או שאיבות לא תביא לתוצאות אופטימליות, חשוב לשלב גירוי נוסף של השד בכל נסיון להגברת חלב. בכל מקרה של נטילת תוספים חשוב תמיד להתייעץ עם גורם מקצועי לפני השימוש.

הנקה משני צדדים

הנקה משני צדדים יכולה לעזור להגביר את ייצור החלב על ידי גירוי ייצור החלב בשני השדיים בכל הנקה . בתום ההנקה נסי להציע לתינוק גם את הצד השני וגם אם נראה לך שהוא סיים לינוק.

עיסוי ולחיצה על השד בזמן ההנקה

עיסוי עדין של השד יכול לעזור להגביר את זרימת החלב וייצור החלב. עסי בעדינות את השד שלך בתנועות סיבוביות לפני או במהלך ההנקה. ניתן גם ללחוץ (ממש לדחוס) את השד בעדינות בזמן ההנקה, כאילו לוחצים על בקבוק מים כדי להגביר את זרם החלב.

הימנעי ממוצצים ובקבוקים

שימוש במוצצים ובקבוקים עלול להפריע להנקה ולהפחית את ייצור החלב. הימנעי משימוש בהם בשבועות הראשונים של ההנקה עד שאת מרגישה שהיא מבוססת כדי ליצור אספקת חלב טובה.

הנקת לילה

שנת לילה רצופה זה בגדר חלום בחודשים הראשונים לחייו של התינוק ולפעמים אפילו בשנתיים הראשונות. תמיד יש את הפנטזיה הזו שמשהו יתן בלילה בקבוק ושאת תוכלי להמשיך לישון. זה באמת נשמע כיף ואחלה רעיון אבל יש פה אבל גדול!!
בשעות הקטנות של הלילה הורמון הפרולקטין שאחראי על ייצור החלב נמצא בשיא הפעילות שלו, כאשר השד לא מקבל גירוי בשעות האלה באופן קבוע, יורידו את אמות ההורמון הזה ואיתו ירדו כמויות החלב. אם בכל מקרה את מרגישה צורך לשלב בקבוק ביום השתדלי שזה יהיה בשעות המוקדמות של הבוקר ולא באמצע הלילה וכמובן שרצוי שזה יהיה חלב שאוב כדי שלא תרד אספקת החלב.

סבלנות והתמדה הן מפתח מרכזי פה. חשוב להבין שלהגביר חלב אם זה לוקח זמן. המשיכי להניק לעיתים קרובות ולפי דרישה. הקפידי על תזונה ומנוחה ובכל מקרה של ספק או בעייה את יכולה להתייעץ עם יועצת הנקה מוסמכת.

שאלות ותשובות בנושא איך להגביר חלב אם

 

הגברת חלב אם יכולה לקחת מספר ימים או אפילו שבועות ויש גורמים רבים התלויים בכך. החל ממצב רפואי, ניהול ההנקה, תזונת האם, מצב נפשי ועוד.

יש מאכלים ותוספי מזון המכילים גלקטוגוגים הנחשבים לחומרים המסייעים להגביר חלב אם. במידה ותרצי לדעת יותר על מאכלים ותזונה להגברת חלב אם, את מוזמנת לבדוק את המאמר הגברת חלב אם.

מצבים נפשיים הכוללים לחץ, חרדה ומתח יכולים להשפיע על קצב ייצור החלב. חשוב מאד להעזר בסביבה תומכת ולמצוא את המקום להפגת מתחים במידה ורוצים להגביר חלב אם.

שאיבה מגבירה את האיתות לגוף שעליו לייצר יותר חלב. גם שאיבה בין הנקות מעודדת הגברת חלב אם כך שניתן להמשיך לשאוב. יש לשים לב לשימוש במשאבה תקנית שנוחה לך ולעקוב אחרי הוראות היצרן. במידה ואת חווה קשיים בשאיבה או כאבים יש להתייעץ עם יועצת הנקה או גורם מטפל.

חשוב לדעת שהיום יש מגוון אפשרויות להגביר חלב אם. לא בכל המקרים מדובר באספקת חלב אם נמוכה. לפעמים זה נובע מחיבור לא נכון של התינוק לשד או תנוחה פחות יעילה. יועצת הנקה מוסמכת יכולה לספק מכלול של פתרונות ודרכים לסייע לך. 

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.