כרית הנקה

כרית הנקה

אחד הכלים החשובים ביותר בארסנל של אמא מניקה היא כרית הנקה. כריות אלה מספקות תמיכה הנחוצה הן לאם והן לתינוק, מה שהופך את ההנקה לנוחה יותר ומורידה עומס מגופף. אבל עם כל כך הרבה סוגים שונים של כריות הנקה בשוק, זה יכול להיות קשה לדעת באיזו מהן לבחור. במדריך הזה אני אנסה לרדת לפרט עד כמה שניתן על כריות הנקה ומה כדאי לבדוק ולשקול כאשר רוצים לבחור אחת.

תוכן עניינים

מה זה כרית הנקה?

אז התשובה הפשוטה היא שכריות ההנקה מתוכננות במיוחד כדי לספק תמיכה הן עבורך והן לתינוק במהלך ההנקה. כריות הנקה יכלות לעזור במניעת כאבי גב וצוואר, כמו גם לספק מיקום נוח ובטוח יותר לתינוק במהלך ההנקה. בנוסף, ניתן להשתמש בכריות הנקה במגוון עמדות, מה שמקל על למצוא את המיקום הנוח ביותר עבורך ועבור התינוק.

מיקום נכון

כרית הנקה לא רק מסייעת לך להתמקם בנוחות אלא גם לעזור לך למקם נכון את תינוקך בזמן ההנקה. למשל הכרית יכולה להרים את תינוקך לגובה הנכון כדי לסייע בחיבור יציב ולחסוך ממך השענות שתפעיל מאמץ בצוואר ובגב. ישנן מספר צורות לכריות הנקה ולכן מיקום צריך להיות לא רק נוח אלא גם נכון ובטוח. 

נוחות

אם את מתכננת הנקה ארוכה, כרית הנקה יכולה לסייע בהורדת חלק מהמשקל מהזרועות והגב שלך. 

שימוש רב תכליתי

כריות הנקה רבות יכולות לשמש גם ככרית תמיכה לתינוק שלך או כאביזר השענות כאשר התינוק שלך לומד לשבת. 

יתרונות בריאותיים

כרית הנקה משמשת לחיבור יציב עם התינוק שזה לכשעצמו חשוב. אבל בנוסף לחלק מהכריות יש ריפוד או כיסוי אנטי בקטריאלי או אנטי אלרגני. זה חשוב במיוחד אם הכרית עומדת לנוע ממקום למקום ברחבי הבית. דבר חשוב נוסף היא העובדה שניתן לכבס ולשטוף את הכיסוי בהתאם ולשמור על סביבה הגיינית ונקייה במהלך ההנקה.

סוגי כריות הנקה

יש סוגים שונים של כריות הנקה בשוק, לכל אחת יש את היתרונות והחסרונות. אם את מתכננת להניק במקום מסויים בבית, או להניק תאומים, חשוב להתאים את סוג הכרית לצרכים שלך. 

כרית הנקה בצורה C

כרית הנקה שנועדה לעטוף את מותני האם ולספק תמיכה לתינוק במהלך ההנקה. הכרית מעוצבת כמו האות "C", כאשר קצה אחד מונח מאחורי גבה של האם והקצה השני מולה, תומך במשקל התינוק בזמן שהוא יונק. המנח של הכרית משתלב סביב גופה של האם, ומאפשרת לה להחזיק בנוחות את התינוק.

יתרונות:

מספקת תמיכה לתינוק במהלך הנקה, שיכולה להפחית את המתח על זרועותיה, גבה וצווארה של האם.

מסייעת בשיפור התפס של התינוק.

מאפשר לאם לשבת במצב נוח, זקוף בזמן ההנקה.

ניתן להשתמש כתמיכה בתינוק גם במהלך הזנת בקבוקים.

דברים לבדוק לפני רכישה:

יתכן שהכרית לא תתאים היטב לכל סוגי הגוף, שכן צורת הכרית נועדה להתאים סביב המותניים וייתכן שלא תמיד זה נוח.

צורת ה- C יכולה להקשות על נשיאתה או אריזתה כשרוצים למשל לנסוע לאנשהו.

כרית הנקה בצורת C
כרית הנקה בצורת C מקור: koalita.co.il

כרית הנקה בצורת U

זה אולי נראה ככה, אבל זאת לא כרית הנקה בצורת C שהפכו אותה ל-U 🙂
כרית הנקה בצורת U היא כרית מעוצבת כמו האות U, עם קטע מעוקל שמתאים למותניים של האם, ושתי זרועות התומכות בראש ובגופו של התינוק.

יתרונות:

כרית הנקה בצורת U יכולה לעזור להפחית את כאבי הגב, הצוואר והכתפיים, ולספק תמיכה בזרועותיה ופרקי כף היד של האם, מה שהופך את ההנקה לנוחה יותר.

כריות U נוחות גם לאמהות שצריכות להשתמש במשאבת שד בזמן ההנקה.

מיקום טוב יותר: בעזרת הכרית, ניתן למקם את התינוק בשד באופן הנכון, שיכול לעזור במניעת בעיות כמו כאב פטמה, תעלות חסומות ודלקת שד.

רב-תכליתית: הכרית בצורת U יכולה לשמש גם כאביזר תמיכה שיעזור לתינוק לשבת כשהם מתבגרים.

מה כדאי לשקול לקראת הקנייה?

גודל: כרית ההנקה בצורת U יכולה להיות גדולה למדי, מה שאומר שהיא אולי לא מתאימה לכל האימהות, במיוחד לאלה שמעדיפות כרית הנקה קומפקטית יותר.

כרית הנקה בצורת U
כרית הנקה בצורת U

כרית הנקה טריז

כריות טריז נועדו להיות ממוקמות מתחת לראש התינוק ולספק תמיכה לצוואר ולראש בזמן ההנקה.

יתרונות השימוש בכרית הנקה בצורת טריז כוללים:

תנוחת הנקה משופרת: הכרית יכולה לעזור לאם לשמור על תנוחה נוחה, זקופה בזמן ההנקה, שיכולה להפחית את המתח על גבה, צווארה וכתפיה.

תפס טוב יותר: הכרית יכולה לעזור לתמוך בראש ובגופו של התינוק, להבטיח תפס טוב ולהפחית את הסיכון לכאבי פטמה או אי נוחות.

מיקום נוח: הכרית יכולה לעזור למקם את התינוק בגובה ובזווית הנכונה להנקה נוחה ויעילה.

גמישות תנועה: כריות הנקה בצורת טריז הן קטנות ונייד, כך שניתן להשתמש בהן בבית, תוך כדי נסיעה או במקומות ציבוריים.

דברים לשקול לקראת הקנייה

שימוש מוגבל: כריות הנקה בצורת טריז משמשות בדרך כלל רק להנקה, ולכן יתכן שהן אינן מגוונות כמו סוגים אחרים של כריות.

ניקוי: ניקוי כרית הנקה יכולה להיות מאתגרת, במיוחד אם היא אינה רחיצה במכונה.

כרית הנקה L

כריות הנקה בצורת L מיועדות לשימוש בישיבה על כיסא. עם צד אחד שטוח שנועד לגב הכיסא לתמיכה נוספת. הצד השני של הכרית מעוקל ועוטף את המותניים שלך כדי לספק תמיכה לראש ולצוואר של תינוקך בזמן ההנקה. כריות בצורת L הן אופציה טובה לאמהות המעדיפות לשבת על כיסא בזמן הנקה, מכיוון שהן מספקות תמיכה נוספת ויכולות לסייע במניעת עומס על הידיים והגב.

כריות הנקה מתנפחות

כרית הנקה מתנפחת מורכבת בדרך כלל ממשאבת אוויר קטנה, שסתום פלסטיק וכיסוי בד רך.

היתרונות של כרית הנקה מתנפחת מאפשר יכולת התאמה של רמת המוצקות והקושי של הכרית התאם לרמת הנוחות שלך, ניידות מוגברת (אפשר לקחת אותה לכל מקום) קלות שטיפה וניקיון.   

דברים שיש לשקול לפני קנייה:

סיכון לדליפה: כרית הנקה מתנפחת יכולה להינזק לאורך הזמן.

תמיכה מוגבלת: הכרית עשויה לא לספק תמיכה רבה כמו כרית סיעוד מסורתית, במיוחד עבור תינוקות גדולים יותר.

רעש: משאבת האוויר יכולה להיות רועשת, מה שעלול להוות הסחת דעת עבור כמה תינוקות במהלך האכלה.

כיצד לבחור כרית הנקה?

גודל כרית ההנקה צריך להיות פרופורציונלי לגודל גופך.

אם יש לך תינוק גדול יותר, ייתכן שתרצי לבחור כרית גדולה יותר שתספק תמיכה מספקת גם לך וגם לתינוק שלך. כריות קטנות יותר עשויות להיות מתאימות יותר לתינוקות קטנים יותר.

חפשי התאמה: לחלק מהכריות הנקה יש רכיבים מתכווננים שיכולים להכיל סוגי גוף שונים. במידת האפשר, בחרי כרית המאפשרת לך להתאים את הגודל והצורה כך שיתאימו לצרכים שלך.

מנח נכון ונוח: אם יש לך העדפה לתנוחה או מנח הנקה מסויים זה יכול להתאים לסוגים שונים של כריות. לדוגמה, אם את מעדיפה למשל תנוחת פוטבול, ייתכן שתרצי לבחור כרית המעוצבת כך שתתאים למותניים שלך ולתמוך בתינוק שלך.

נסי את זה לפני שאת קונה: כדאי לנסות כרית הנקה לפני שאת קונה אותה, במידת האפשר. זה יכול לעזור לך לקבוע אם הגודל והצורה נוחים ומתאימים לצרכים שלך.

ממה עשויות כריות הנקה?

מילוי סיבי פוליאסטר: זהו חומר רך וקל משקל המשמש לרוב למילוי כריות הנקה. זה מספק תמיכה וריפוד הן לאם והן לתינוק.

קצף זיכרו (ויסקו): יש כריות הנקה מיוצרות עם קצף זיכרון, המותאם לצורת הגוף ומספק תמיכה בהתאמה אישית. כריות קצף זיכרון יכולות להיות יקרות יותר, אך הן גם עמידות יותר וארוכת טווח.

חרוזי מיקרו: אלה כריות הנקה המיוצרות עם חרוזים זעירים התואמים את צורת הגוף. הכריות הללו רכות מאוד ומספקות תמיכה מצוינת הן לאם והן לתינוק.

חומרים אורגניים: יש כריות עשויות מכותנה או צמר. חומרים אלה נקיים מכימיקלים סינתטיים והם בטוחים לשימוש עם תינוקות.

חומרים אחרים: כריות הנקה עשויות להיות מיוצרות גם עם חומרים אחרים, כמו גומי קצף, לטקס או נוצות למטה. עם זאת, חומרים אלה נפוצים פחות וייתכן שאינם מתאימים לכל האימהות והתינוקות.

כיצד לנקות כרית הנקה

לפני הקנייה יש לוודא כיצד לנקות ולתחזק את כרית ההנקה. היות וחשוב מאד לשמור עליה נקייה והגיינית בהתאם לתדירות השימוש בה. אם ריפוד הכרית משנה את צבעו או את מבחינה בריח לא נעים אלה רק חלק מהאינדיקציות שהגיע הזמן לנקות את הכרית. רוב הכריות ניתנות לניקוי בכביסה עדינה וחלקן דורשות טיפול שונה. שימי לב לפני  הקנייה לבדוק את קלות הניקוי שלה וכן מה הם הוראות הטיפול של היצרן. 

כרית הנקה לתאומים

עם תאומים חשוב כמובן לוודא שהאורך ושטח הפנים של הכרית יספיק לא רק להנקה במקביל (במידה ותרצי בכך) אלא גם שהמנח יהיה מותאם לצורת ההנקה המועדפת עלייך. למשל תנוחת פוטבול או רכבת. בכל מקרה יש לוודא שהכרית תסייע לך להוריד עומס מהכתפיים, ידיים וצוואר.
כיום יש מגוון גדול לכריות הנקה לתאומים וחשוב למצוא ולבין מה הכי נכון ונוח לך. 
אם את מתכננת פינת הנקה לתאומים בבית, יש לקחת בחשבון שכריות הנקה לתאומים הן יחסית גדולות וכדאי לוודא שהן תואמות לפינת ההנקה שלך. 

לסיכום:

בחירת כרית הנקה יכולה להעשות על ידי בחינה של כל הגורמים שציינתי, צורה, חומר, גודל, עמידות לחיידקים ולאלרגנים, נוחות, תחזוקה וכמובן מחיר. אל תחששי לשאול שאלות ולהתנסות לפני הקנייה, אל תהססי לבדוק ולהתאים את הכרית לצרכים ולנוחות שלך כדי להגיע להנקה נכונה.

אה….ארגנתי לך גם קופון לכרית הנקה

כרית הנקה לתאומים
כרית הנקה לתאומים מקור : אמאזון

אמנם ניתן להשתמש בכרית רגילה להנקה, אך יתכן שהיא לא תספק את אותה רמת תמיכה כמו כרית הנקה ולא תאפשר לך להוריד עומס מהצוואר והידיים. אם הכרית נוחה לך ולתינוק, מה טוב.

אמנם לא חיוני, אך כרית הנקה יכולה להפוך את ההנקה לנוחה הרבה יותר ולסייע בהפחתת העומס על גופך. בשורה התחתונה זה מה שנוח ונעים לך.

זה משתנה מאם לאם ומתינוק לתינוק. ייתכן שתוך זמן קצר תיווכחי שאת לא זקוקה יותר לכרית הנקה בעוד שאמהות מניקות אחרות עשויות להמשיך להשתמש בה במשך מספר חודשים.

Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.