צהבת ילודים והנקה

צהבת ילודים והנקה

צהבת ילודים (צהבת תינוקות) היא תופעה שכיחה ומאופיינת בהצהבה של העור והעיניים ונתקלים בה לעתים קרובות אצל תינוקות זמו קצר לאחר הלידה. במאמר זה אסביר מדוע חשוב להמשיך להניק, נבין כיצד הנקה מסייעת לפנות את הבילירובין מגוף התינוק ומה חשיבות ההנקה בזמן ההתמודדות עם צהבת היילודים. 

צהבת ילודים והנקה נושאים מרכזיים

מה גורם לצהבת ילודים?

צהבת ילודים מתרחשת כאשר יש עודף של בילירובין, פיגמנט (בעל מרקם צהוב) בגוף המיוצר במהלך פירוק תאי דם אדומים. ביילודים שזה עתה נולדו, הכבד עדיין לא מסוגל להוריד את רמות בילירובין ביעילות, מה שמוביל להצטברותו ולגוון הצהוב האופייני.

האם צהבת ילודים מסוכנת?

הצהבת לכשעצמה איננה מסוכנת או מדבקת. אך זוהי אינדיקציה לכך שיש רמות בילירובין גבוהות בגוף הדורשות מעקב אחרי התינוק וזאת כדי לשלול תופעות וסיבוכים נוירולוגיים. חשוב לציין שהבילירובין הוא חומר חיוני בגוף האדם אך המצאות שלו ברמות גבוהות מדי היא נושא הדורש טיפול ומעקב. 

צהבת פיזיולוגית?

צהבת זו מופיעה 2-3 ימים לאחר הלידה. כפי שציינתי, במידה והכבד של תינוק אינו בשל מספיק להתמודד עם פירוק כדורי דם אדומות. כתוצאה מכך מתקשה הילוד להפריש את הבילירובין החוצה מגופו דרך הצואה והשתן.

צהבת פתולוגית

צהבת פתולוגית תופיעה מוקדם יותר מצהבת פיזיולוגיות (סביב 24 שעות לאחר הלידה), רמות הבילרובין בה גבוהות יותר והיא תימשך זמן רב יותר. בבדיקות שנעשות מוודאים האם ישנם אלמנטים פתולוגים המקשים על התינוק לפרק את הבילירובין כמו למשל היעדרות של אנזים G6PD , סוג דם שונה של התינוק והאם ולפעמים גם אחרי לידה המסתיימת בואקום.

הקשר בין צהבת ילודים והנקה

אם שמעת פעם שלתינוקות יונקים יש יותר צהבת מלתינוקות שצורכים פורמולה, אז חשוב שתביני גם ממה זה נובע.

צהבת חלב אם – Breastmilk jaundice

צהבת זו היא מתרחשת כאשר התינוק לא יונק מספיק מסיבות שונות ומגוונות (זאת הסיבה מדוע היא גם נקראת צהבת הרעבה). הסיבות יכולות להיות חיבור לקוי, לשון קשורה חיבור לא יעיל לשד, מבנה אנטומי של פה התינוק, אה סימטריה מהמנח ברחם ועוד. כתוצאה מכך התינוק לא יאכל בצורה מספקת ולא יעשה  מספיק צואה ושתן כדי לפנות את הבילירובין מהגוף. מכאן החשיבות הגדולה להקפיד על הנקה נכונה, יעילה ומספקת בימים הראשונים ואם יש ספק אפשר לסחוט קולוסטרום או חלב למזרק ולתסף את התינוק אחרי כל הנקה.

צהבת הנקה – Breastfeeding jaundice 

צהבת המופיעה בשלב יותר מאוחר (בערך אחרי השבוע הראשון לאחר הלידה) ומהווה סוג של המשך לצהבת פיזיולוגית. זה נובע מהעובדה שבחלב האם יש חומרים המסייעים לבילירובין בגוף התינוק להיספג מחדש במערכת הדם. אם אתן שואלות את עצמכן איך זה יכול להיות, אני מזכירה שכל עוד הבילירובין נמצא בגוף ברמות תקינות הוא למעשה חיוני ונחוץ. צהבת חלב אם  יכולה להימשך לעיתים מספר שבועות ולהציג ערכי בילירובין גבוהים. במצב זה יש להמשיך להיבדק ולהישאר תחת מעקב אצל הגורם המטפל.

איך הנקה מסייעת בצהבת ילודים?

1. קודם כל להמשיך להניק. כאשר יש צהבת ילודים והנקה לא תקינה, זה אומר שהתינוק לא יונק מספיק, היציאות שלו מתקצרות ומתמעטות וזה פוגע בפינוי הבילירובין מהגוף. 

הקולוסטרום, עשיר בחומרים מזינים ובנוגדנים, וממלא תפקיד מכריע בחיזוק החסינות של היילוד. קולוסטרום פועל גם כחומר משלשל טבעי, והטקסטורה הסמיכה שלו גם מסיעת לנקות את הקיבה של התינוק מהמקוניום של מקוניום וזה יכול מאוד לסייע בסילוק עודף שלבילירובין מהגוף. במידה והתינוק רדום או ישנוני אפשר לנסות לסחוט לו קולוסטרום ולעשות שימוש בטכניקה של האכלת אצבע במזרק.

2. התינוק חייב להמשיך לעלות במשקל. אין להפסיק הנקה. במידה ויש אתגרים בהנקה אפשר להתייעץ עם יועצת הנקה כדי להבטיח שהתינוק יונק מספיק.

3. תדירות ההנקה צריכה להיות לפחות 8-12 ביום כדי לסייע בסילוק עקבי של הבילירובין ולמנוע את הצטברותו.

4. חלב אם מספק חומרים מזינים ונוגדנים חיוניים התומכים בבריאות הכללית של תינוקך, ומסייעים בהחלמה מצהבת.

חשוב לדעת כי כאשר רמות הבילירובין עולות התינוק עלו להיות ישנוני יותר וזה יקשה עליו לינוק בצורה מספקת. ככל שהוא ינק פחות הוא יעשה פחות קקי ופיפי והבילירובין לא יתפנה מהגוף והצהבת תעלה.

5. חשוב להמשיך ולעקוב אחרי ערכי המשקל, יציאות ורמות בילירובין עד לפינויו המלא מגוף התינוק.

טיפול בפוטותרפיה והנקה

חשוב לציין שלכל בית חולים יש את התקנות וההנחיות וציוד משלו בנושא צהבת ילודים והנקה. יש בתי חולים שיאפשרו לך לקבל מכשירי פוטתרפיה מתכווננים וניידים אותם תוכלי לשים בחדרך, ויש בתי חולים שלא יאפשר לך לשהות ליד התינוק בזמן הטיפול. לעיתים המראה של התינוק ערום עם כיסויי עיניים שוכב לו מתחת למנורה הוא קשה ומפחיד. אבל את שם בשבילו. הוא לא לבד. בכל מקרה שלא יהיה במידה ואת מעוניינת להמשיך להניק ולבסס הנקה עלייך להקפיד על התנאים הבאים (גם אם את מותשת, עייפה ומתוסכלת).

צהבת ילודים והנקה טכניקת הרגעה

1. הקפידי על הנקה כל שעתיים. מעבר להזנה ההנקה מספקת לו נחמה רוגע ותושה נעימה ומוכרת.

2. עשי שימוש בטכניקת עור לעור עך מנת לשמור על עירנות ויעילות בהנקה. 

3. שהייה באור מעייפת ומתישה גם עברו התינוק. אם הוא ישנוני או רדום או אם בית החולים לא מאפשר לך להניק במקביל, תוכלי לסחוט ולתת לו בכפית או בהאכלת אצבע עם מזרק.

צהבת ילודים והנקה - האכלה במזרק

 האכלה במזרק

4. בררי על אופציה של שמיכת ביליבלנקט שמחליפה טיפול באור. בכפוף לרמות הבילירובין ומדיניות בית החולים והגורם המטפל.  

באופן עקרוני אין מניעה להניק במקביל לטיפול באור. 

 
Picture of עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת  IBCLC
עומר מלי הנגבי | יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

רוצה לתאם ייעוץ או לברר לגבי קורסים וסדנאות?
שלחי לי הודעה באינסטגרם או בוואטסאפ

קבלי את מדריך
 "המסע להנקה" חינם

מקבץ שיעורים מרוכזים במייל בלי חפירות מיותרות 

*מה עומד לקרות רגע אחרי הלידה * רשימת ציוד * מהם המפתחות המנטליים בהנקה * כיצד להימנע מציפיות לא ריאליות * איך להכין את הסביבה שלך לתמיכה מיטבית ועוד… + חוברת "100 שאלות ותשובות על הנקה"

אם במקרה נרשמת ולא קיבלת דיוור, יש לבדוק בתיקיית פרומושן או ספאם.